Prowadzę wraz ze wspólnikiem działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Zarejestrowałem w Poczcie Polskiej odbiornik radiowy w firmie. Nie otrzymałem faktury tylko dowody wpłat. Nie płaciłem abonamentu i naczelnik urzędu skarbowego zajął rachunek bankowy w Spółce. Czy usługi zakupione od Poczty Polskiej w zakresie odbioru audycji radiowych podlegają VAT, a co za tym idzie podlegają odliczeniu VAT? Co mam zrobić, żeby urząd zwolnił rachunek bankowy firmy?
Odpowiedź
Opłaty abonamentowe za używanie odbiorników RTV nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem nie są wystawiane faktury VAT przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Jednakże nieuiszczanie opłat abonamentowych podlega egzekucji administracyjnej. W ramach tej egzekucji stosuje się m.in. zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego.
Najszybszym sposobem na odblokowanie zajęcia jest zapłacenie zobowiązania wynikającego z zajęcia i przesłanie kopii dowodu zapłaty do urzędu skarbowego na skrzynkę e-mail danego urzędu, z prośbą o odblokowanie rachunku bankowego.
Jeśli Czytelnik nie zawiadomi urzędu o zapłacie w ciągu 7 dni od chwili zajęcia, to bank zrealizuje zajęcie.
Uzasadnienie
Opłaty abonamentu RTV są należnościami publicznoprawnymi analogicznymi do obciążeń podatkowych, co zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 30 lipca 2012 r. sygn. akt I SA/Gl 210/12.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 15 ust. 1 i 2 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podkreślić należy, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powołana została do realizacji misji publicznej, która to nie została zaliczona przez ustawodawcę jako działalność gospodarcza, a w tym wykonywanie czynności dla celów zarobkowych.
W tym przypadku istota działalności polega na realizacji misji publicznej, która powinna być pokrywana ze środków publicznych, jakimi są opłaty abonamentowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 dostawa towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem tylko wówczas jeżeli są dokonywane odpłatnie. Przy tym pomiędzy dostawcą towaru lub świadczeniodawcą usługi, a ich beneficjentem musi istnieć stosunek prawny, w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne.
W przypadku posiadaczy odbiorników radiowych, którzy opłacają obowiązkową opłatę abonamentową, a publicznym realizatorem programów radiowych taki stosunek nie występuje. Zatem, opłaty abonamentowe nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Tym samym skoro podatek nie występuje to również nie wystąpi odliczenie, o którym mowa w tej ustawie.
Zaległości z tytułu opłat abonamentowych realizowane są zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o opłatach abonamentowych w trybie egzekucji administracyjnej. Kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku uiszczania opłaty abonamentowej prowadzi operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe.
Organem egzekucyjnym realizującym opłaty na drodze egzekucji administracyjnej jest naczelnik urzędu skarbowego. Na podstawie art. 1a pkt 12 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji organ egzekucyjny stosuje środki egzekucyjne poprzez egzekucję:
- z pieniędzy,
- z wynagrodzenia za pracę,
- ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego oraz ubezpieczenia społecznego, a także z renty socjalnej,
- z rachunków bankowych,
- z innych wierzytelności pieniężnych,
- z praw z instrumentów finansowych w rozumieniu przepisów o obrocie instrumentami finansowymi, zapisanych na rachunku papierów wartościowych lub innym rachunku, oraz z wierzytelności z rachunku pieniężnego służącego do obsługi takich rachunków,
- z papierów wartościowych niezapisanych na rachunku papierów wartościowych,
- z weksla,
- z autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz z praw własności przemysłowej,
- z udziału w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
- z pozostałych praw majątkowych,
- z ruchomości,
- z nieruchomości.
Zgodnie z art. 80 §1 tej ustawy organ egzekucyjny dokonuje zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego przez przesłanie do banku zawiadomienia o zajęciu wierzytelności pieniężnej zobowiązanego z rachunku bankowego do wysokości egzekwowanej należności pieniężnej wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia w terminie dochodzonej wierzytelności oraz kosztami egzekucyjnymi. Organ egzekucyjny jednocześnie wzywa bank, aby bez zgody organu egzekucyjnego nie dokonywał wypłat z rachunku bankowego do wysokości zajętej wierzytelności, lecz niezwłocznie:
- po upływie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zajęciu przekazał zajętą kwotę organowi egzekucyjnemu na pokrycie egzekwowanej należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych;
- nie później niż w terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zajęciu zawiadomił organ egzekucyjny o przeszkodzie w dokonaniu wpłaty, w tym również o nieprowadzeniu rachunku bankowego zobowiązanego;
- po powstaniu wierzytelności, jeżeli jej wysokość przekracza kwotę wolną od egzekucji, a zajęta kwota nie wystarcza na zaspokojenie egzekwowanych należności pieniężnych, zawiadomił o zbiegu egzekucji.
Zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego jest dokonane z chwilą doręczenia bankowi zawiadomienia o zajęciu i obejmuje również środki pieniężne:
- których nie było na rachunku bankowym w chwili zajęcia, a zostały wpłacone na ten rachunek po dokonaniu zajęcia;
- które zostały wpłacone na inny rachunek, otwarty po dokonaniu zajęcia.
Jednocześnie z przesłaniem zawiadomienia organ egzekucyjny zawiadamia zobowiązanego o zajęciu jego wierzytelności z rachunku bankowego, doręczając mu odpis tytułu wykonawczego, o ile nie został wcześniej doręczony, i odpis zawiadomienia skierowanego do banku o zakazie wypłaty zajętej kwoty z rachunku bankowego bez zgody organu egzekucyjnego.
Po otrzymaniu odpisu tytułu wykonawczego Czytelnik może wykorzystać środki prawne przysługujące mu w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Należą do nich m.in. zwolnienie spod egzekucji, zarzuty, skarga. Niemniej, procedury od złożenia podania w urzędzie skarbowym do rozpatrzenia trwają najkrócej tydzień.
Należy zwrócić uwagę, że od chwili zajęcia rachunku bankowego do realizacji tego zajęcia przez bank również mija 7 dni, o czym mówi art. 80 § 1 pkt 1 ustawy egzekucyjnej. Zatem, jeżeli Czytelnik poweźmie wiadomość z banku o zajęciu wierzytelności z rachunku bankowego, to może w ciągu tych 7 dni od dokonanego zajęcia zapłacić organowi egzekucyjnemu żądaną wierzytelność tj. należność główną, odsetki
i koszty egzekucyjne, a kopię dowodu wpłaty przekazać w formie e-mail do urzędu skarbowego z prośbą o uchylenie zajęcia.
Organ egzekucyjny mając dowody na potwierdzenie zapłaty należności wynikających z tytułu wykonawczego odstąpi od czynności poprzez uchylenie zajęcia.
Należy podkreślić, że niektóre banki pobierają prowizję za realizację zajęcia egzekucyjnego z rachunku klienta.
Zatem, szybka zapłata od zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego i przesłanie kopii zapłaty do urzędu skarbowego za pośrednictwem e-mail jest najszybszym sposobem na odblokowanie konta przez organ egzekucyjny, jak również uniknięcie kosztów bankowych za realizację zajęcia egzekucyjnego.
Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 i 5, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych, art. 1a pkt 12, art. 80 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji, art. 5 ust.1, art. 15 ust. 1-2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.