Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , AKTUALNOŚCI , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

December 19, 2018

Odliczenie przez Gminę VAT od wydatków na budowę szaletu publicznego

0 1468

Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z utrzymaniem szaletu publicznego, w tym zarówno od wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem obiektów, jak i od wydatków inwestycyjnych.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2018 roku nr 0112-KDIL2-1.4012.502.2018.1.AWA

Sytuacja Podatnika

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizując zadania ustawowe wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zapewniając czystość i porządek na terenie Gminy stworzyła warunki niezbędne do ich utrzymania, w szczególności poprzez budowę, utrzymanie i eksploatację własnych szalet publicznych. W dniu 11 maja 2018 r. oddany został do użytkowania nowo wybudowany z własnych środków Gminy szalet publiczny. Na dzień dzisiejszy Gmina ustaliła opłatę w wysokości 1 zł (brutto) – toaleta zamyka się również automatycznie. Opłaty za korzystanie z toalety stanowią dochód Gminy, który podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina w związku z toaletami publicznymi, za które pobiera opłaty za skorzystanie ponosi wydatki bieżące utrzymania tych toalet, tj. woda i ścieki, środki czystości, artykuły do bieżących napraw toalet, opłaty telefoniczne.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu inwestycji polegającej na budowie szaletu oraz kosztów jego utrzymania (woda, ścieki, środki czystości itp.).

Stanowisko Dyrektora

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, o czym stanowi art. 15 ust. 6 ustawy. Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W analizowanej sprawie ww. warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustaw, zostaną spełnione, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z budową oraz funkcjonowaniem szaletu publicznego są wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Jak wynika z wniosku korzystanie z szaletu jest odpłatne. Opłaty za korzystanie z toalet stanowią dochód Gminy, który podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową i funkcjonowaniem szaletu publicznego.

Reasumując, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z budową szaletu i jego funkcjonowaniem (wydatki inwestycyjne i bieżące).

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1, art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.