Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

March 5, 2019

NR 87 (Marzec 2019)

Odliczenie ulgi od kasy stosowanej z taksometrem nabytym wraz z taksówką od poprzedniego właściciela

0 1415

Zakupiłem taksówkę osobową od poprzedniego właściciela razem z taksometrem TX06, który posiadał jeszcze ważną legalizację i rozpocząłem ewidencję obrotu za pomocą nowej kasy Vega Taxi ufiskalnionej w obowiązującym mnie terminie, na moim NIP-ie. Czy spełniłem warunki do odliczenia ulgi za kasę, ponieważ nie mam nowej legalizacji?

Odpowiedź

Tak, jeśli zostały spełnione warunki określone w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących

 

Uzasadnienie

Z treści art. 111 ust. 4 ustawy o VAT wynika, iż podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Gdy Czytelnik rozpocznie ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokona zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku (art. 111 ust. 5 ustawy o VAT).

Zgodnie z  § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra  Finansów  w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy można dokonać pod warunkiem:

 

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania,

  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,

  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

 

Na podstawie zapisów § 4 ww. rozporządzenia podatnik zwolniony od podatku otrzymuje zwrot ulgi za kasę fiskalną na  wniosek złożony  do właściwego US, który powinien zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozów osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą. Do tego wniosku należy dołączyć:

 

  • dane określające imię i nazwisko albo nazwę podmiotu prowadzącego serwis kas, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej,

  • oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,

  • informacje o numerze rachunku bankowego podatnika lub jego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, na który należy dokonać zwrotu,

  • fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą - w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi.

 

Sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu § 7 ust. 1 tego rozporządzenia, podatnicy w zakresie świadczonych przez nich usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami stosują kasy, które uzyskały potwierdzenie spełnienia kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy o zastosowaniu specjalnym, przeznaczone do ewidencji obrotu i kwot podatku związanych ze świadczeniem usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, z tym że jeżeli w potwierdzeniu wskazano, że dana kasa jest przeznaczona do współpracy z taksometrami określonego typu, podatnik musi spełnić te warunki.

Jeśli na podstawie odrębnych przepisów podatnicy świadczący takie usługi nie są obowiązani do rozliczania się według wskazań taksometru, stosują kasy wyposażone również w funkcję związaną ze stosowaniem cen umownych tj. indywidualnie negocjowanych - § 7 ust. 2 rozporządzenia.

Zapis § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia określa, iż paragon fiskalny drukowany przez kasę o zastosowaniu specjalnym przeznaczoną do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami zawiera m.in:

 

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika oraz adres jego zamieszkania lub siedziby,

  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

  3. numer kolejny wydruku,

  4. numer rejestracyjny i numer boczny taksówki.

 

Stosownie natomiast do treści § 49 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, kasa o zastosowaniu specjalnym przeznaczona do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami, spełnia dodatkowo następujące wymagania tj. jest połączona z taksometrem w sposób:

 

  • nierozłączny lub przez system złącza zabezpieczonego w sposób sprzętowy lub programowy przed ingerencją użytkownika kasy lub osób trzecich,

  • zapewniający przekaz danych z taksometru,

  • uniemożliwiający rozpoczęcie rejestracji następnego kursu w przypadku odłączenia lub uszkodzenia taksometru.

 

Jednocześnie na podstawie zapisu punktu 6 i 7 ww. paragrafu kasa:

 

  • przechowuje w pamięci fiskalnej informacje o typach i numerach taksometrów, dla których emitowała paragony fiskalne; zapis informacji o taksometrze odbywa się w kasie nie później niż podczas emisji pierwszego paragonu fiskalnego odpowiadającego kursowi na danym taksometrze; informacje o taksometrach kasa udostępnia w postaci wydruku,

  • posiada dostępną dla użytkownika funkcję raportowania numerów seryjnych wszystkich współpracujących z nią taksometrów, na których rejestrowane były kursy, wraz z datą i godziną ich zarejestrowania w kasie; funkcja musi umożliwiać wybór zakresu raportowanych taksometrów według czasu i unikalnego oznaczenia taksometru.

 

Przepis ten jest przepisem szczególnym i odnosi się wyłącznie do kas stosowanych w taksówkach. Jego zapis określa, iż odłączenie kasy powoduje blokadę taksometru najpóźniej po zakończeniu kursu danej taksówki, dlatego użytkowana kasa może zostać w takiej sytuacji zainstalowana w innej taksówce realizując w ten sposób funkcję, do której jest przeznaczona tj. ewidencję obrotu. Cytowany przepis dopuszcza możliwość zastosowania w taksówce, obok kasy rejestrującej połączonej nierozłącznie z taksometrem, także kasy wyposażonej w funkcję rozłączania z taksometrem. Jednakże po rozłączeniu kasy i zablokowaniu taksometru nie ma możliwości jego uruchomienia co powoduje brak możliwości świadczenia usług przewozu przy jego użyciu i wydruku paragonu fiskalnego. W związku z tym przepisem, po spełnieniu ww. przesłanek nie ma przeszkód do zainstalowania kasy rejestrującej w taksówce, w której jest zamontowany i zalegalizowany taksometr, który był łączony przez system złącza zabezpieczonego z kasą o innym numerze ewidencyjnym stosowaną przez poprzedniego właściciela pojazdu, ponieważ kasa zachowa w pamięci numer seryjny taksometru, z którymi współpracuje w danym okresie.

Taksometr elektroniczny TX06 przeznaczony jest do naliczania i wskazywania należności za przejazd taksówką, według określonych taryf, za przebytą drogę lub czas wynajęcia pojazdu. Taksometr ten to urządzenie zaprojektowane z myślą o współpracy z kasą fiskalną VEGA Taxi. Podłączenie kasy fiskalnej do taksometru polega na wpięciu jednego kabla wychodzącego z taksometru do gniazda znajdującego się w kasie fiskalnej. Urządzenia można w każdej chwili rozłączyć by np. zabrać kasę fiskalną ze sobą opuszczając pojazd. Jeden kabel łączący kasę fiskalną z taksometrem służy zarówno do przesyłania informacji pomiędzy urządzeniami jak i do zasilania kasy fiskalnej. Potwierdzeniem ważności legalizacji taksometru jest świadectwo legalizacji.

Legalizacja, stosownie do art. 4 pkt 13 ustawy Prawo o miarach oznacza zespół czynności obejmujących sprawdzenie, stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania techniczne i metrologiczne. Każdy przyrząd pomiarowy stosowany przy pobieraniu opłat podlega prawnej kontroli metrologicznej. Kontrola ta wykonywana jest przez uprawnione organy administracji miar i może mieć postać legalizacji pierwotnej (jednostkowej) lub ponownej.

Na podstawie § 26 ust. 1 rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych rodzaje dowodów legalizacji, okresy ważności legalizacji dla poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz terminy zgłaszania do legalizacji ponownej przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W myśl tego zapisu świadectwo legalizacji traci ważność po upływie 25 miesięcy od daty wystawienia. Termin ważności kończy się z ostatnim dniem takiego samego miesiąca, w którym zalegalizowano taksometr. Zapis art. 8n ust.4 ustawy  Prawo o miarach określa, iż legalizacja traci ważność w przypadku:

 

  1. stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania;

  2. uszkodzenia przyrządu pomiarowego;

  3. uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej;

  4. zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym legalizacja była wykonana.

 

W przypadku opisanym przez Czytelnika, nie doszło do zmiany miejsca instalacji taksometru, który nadal jest zainstalowany w tym samym pojeździe zakupionym od poprzedniego właściciela i był wymieniony w świadectwie legalizacji ponownej. Jeśli nie doszło do  usunięcia cechy zabezpieczającej, bądź jego uszkodzenia to nie przestał on odpowiadać stawianym mu wymaganiom przez obowiązujące przepisy i nie podlega na podstawie art. 8k ust. 2 ustawy Prawo o miarach legalizacji ponownej - przed upływem czasu, na który legalizacja została wydana. Powyższe Czytelnik powinien potwierdzić w punkcie legalizacyjnym, których adresy znajdują się na stronie Głównego Urzędu Miar.

Jeżeli Czytelnik spełnił warunki określone w ww. cytowanych przepisach dotyczących kas rejestrujących oraz przepisach dotyczących legalizacji taksometrów, to może odliczyć/złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w sprawie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Anna  Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, § 49 pkt 1, 6 i 7 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą  odpowiadać kasy rejestrujące, § 7 ust. 1 i 2, §  9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących, § 2 ust. 1, § 4 rozporządzenia Ministra Finansów  z  dnia 27 grudnia 2010r.,  w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2013r., poz. 163), § 26 ust. 1 rozporządzenia  Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, art. 4 pkt 13, art. 8n ust. 4, art. 8k ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach.