Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Odliczenie ulgi przy zakupie kasy fiskalnej do taksówki

Artykuły | July 27, 2020 | NR 104
0 1742

Czy jest na chwilę obecną możliwość zakupienia kasy do taksówki od której można odliczyć ulgę?

Odpowiedź

Czytelnik rozpoczynając działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług taksówką osobową, na chwilę obecną, będzie mógł odliczyć kwotę wydaną na zakup kasy, jeżeli zainstaluje, ufiskalni i rozpocznie ewidencję sprzedaży w obowiązującym terminie za pomocą kasy on-line. 

Uzasadnienie

Na podstawie §  3  ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021r. podatników rozpoczynających po 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł. 
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia w/w zwolnień nie stosuje się w przypadku świadczenia usług przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami. Na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, u których:

  • powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli jej prowadzenie przy zastosowaniu kas rejestrujących on-line,
  • nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli jej prowadzenie przy zastosowaniu kas rejestrujących on-line oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, 
  • mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a tej ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy.
Natomiast w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w cytowanym powyżej art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

  • rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy (tj. kas posiadających potwierdzenie Prezesa GUM, iż spełniają funkcje kas on-line i wymagania techniczne dla kas rejestrujących),
  • posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

Jak wynika z powyższego na zakup kasy z elektronicznym zapisem kopii odliczenie od 1 maja 2019r. już nie przysługuje.
O dnia 1 czerwca 2020 roku weszły w życie dwa rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące kas rejestrujących mających postać oprogramowania tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania określające m.in. wymagania techniczne dla tych kas jak również sposób ich używania.
W rozporządzeniu z dnia 29 maja 2020 r., w § 1 ustawodawca wskazał, że kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu m.in. do usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2140 oraz z 2020 r. poz. 875).
Natomiast w rozporządzeniu z dnia 26 maja 2020 r., w części dotyczącej wymagań technicznych dla kas wyszczególniono kilka kategorii kas, w tym kasy o zastosowaniu specjalnym tj. kasy, które uwzględniają szczególne ich zastosowanie i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 oraz z 2020 r. poz. 875).
Oprócz ww. rozporządzeń z tą samą datą tj. 1 czerwca 2020r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z  dnia 28 maja 2020 r. w sprawie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób, które na podstawie art. 13b ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym określiło: 

  • minimalne wymagania funkcjonalne dla aplikacji mobilnej oraz aplikacji mobilnej działającej przy udziale systemu teleinformatycznego;
  • sposób zabezpieczenia danych gromadzonych przez aplikację mobilną oraz system teleinformatyczny. 

W § 2 tego rozporządzenia wskazano, iż taka aplikacja mobilna musi zapewnić przedsiębiorcy wykonującemu transport drogowy w zakresie przewozu osób na podstawie licencji – funkcjonalność obliczania opłaty za przewóz osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, w oparciu o wyliczanie orientacyjnej długości trasy przewozu przy użyciu systemu nawigacji satelitarnej jak również parametry charakteryzujące realizowany przewóz tj: 

  • planowany czas rozpoczęcia i zakończenia przewozu,
  • przyznane klientowi ulgi i rabaty, 
  • strefy taryfowe i informacje o cenach i stawkach taryfowych maksymalnych  
    – w przypadku przewozu taksówką

Jednocześnie aplikacja ta musi zapewnić klientowi funkcjonalność dostępu do informacji, o których mowa powyżej oraz dokonania opłaty za przewóz. 
Ustawodawca wskazał również, iż aplikacja zapewnia funkcjonalność umożliwiającą współdziałanie z kasą rejestrującą mającą postać oprogramowania o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (§ 5 ww. rozporządzenia). 
Wprowadzenie możliwości stosowania kas dla podatników świadczących usługi przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, miało na celu nie tylko ułatwienie dokonywania rozliczeń oraz zmniejszenie kosztów prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, ale również wprowadzenie takiego rozwiązania tworzącego alternatywną możliwość rozliczania należnych opłat za przewóz osób w formie aplikacji mobilnej zamiast wyposażania pojazdu w taksometr elektroniczny z ważnym dowodem legalizacji. Zmiany nie zwalniają taksówkarzy z obowiązku korzystania z kas fiskalnych, a umożliwiają im jedynie wykorzystywanie wirtualnych kas fiskalnych, czyli kas w postaci oprogramowania które będąc jednocześnie urządzeniami on-line pozwalają korzystać z przysługujących tym kasom odliczeń. Brak jednak konkretnych informacji od kiedy będzie możliwość stosowania takich kas. 
Jak wynika z art. 8 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach potwierdzenia, o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla kas rejestrujących przez kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii – zachowują moc przez okres, na który zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2022 roku. Alternatywne kasy muszą się zatem  pojawić w sprzedaży najpóźniej przed początkiem 2023 roku, bo wówczas nie będzie już w obrocie innych kas niż te, które muszą przesyłać dane do CRK w czasie rzeczywistym.
Podsumowując, Czytelnik rozpoczynając działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług taksówką osobową będzie mógł odliczyć kwotę wydaną na zakup kasy jeżeli zainstaluje, ufiskalni i rozpocznie ewidencję sprzedaży w obowiązującym terminie za pomocą kasy on-line.
 

Podstawa prawna: art. 111 ust. 1, ust. 4 i ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 3 ust. 1 pkt 2, § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28.12.2018r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów  z  dnia 29 kwietnia 2019r.,  w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 28 maja 2020 r. w sprawie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób, art. 8 ustawy z dnia 15 marca 2019r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach.