Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Odliczenie ulgi za kasę on-line podlegającej obowiązkowej wymianie

Artykuły | September 26, 2019 | NR 94
0 1173

Jestem lekarzem i mając gabinet prywatny stosuję kasę rejestrującą. Chcę już teraz wymienić użytkowaną kasę na on-line. Co i kiedy muszę zrobić aby odliczyć ulgę?

Odpowiedź

Czytelnik może wcześniej wymienić starą kasę na kasę on-line, aby ewidencjonować usługi opieki medycznej. Po dokonaniu fiskalizacji nowej kasy  wniosek o zwrot kwoty wydanej na jej zakup może złożyć najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży. 
W załączeniu należy przedłożyć kopię faktury i dowodu zapłaty oraz kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy on-line potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży

Uzasadnienie

Zgodnie z  art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, u których:

  • powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line,
  • nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas innych niż on-line, 

- mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
W przypadku podatników zwolnione od podatku VAT urząd skarbowy dokonuje zwrotu ulgi, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.
Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra  Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.  
Zgodnie  z  §  2  ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej następuje pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy on-line (rozporządzenie Ministra  Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących). 
Podatnicy wykonujący usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r.
Lekarze i lekarze dentyści świadczący usługi w zakresie opieki medycznej, prowadzący ewidencję za pomocą kas rejestrujących innych niż kasy on-line, mogą odliczyć ulgę na zakup kas rejestrujących on-line, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2021 r. 
Podatnicy zwolnieni z VAT lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione aby dokonać odliczenia ulgi muszą złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wniosek o zwrot. Wniosek ten musi zawierać:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, 
  • numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu. 

Do wniosku należy dołączyć: 

  • kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup,
  • kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży ( § 4 ust. 3 ww. rozporządzenia). 

Zgodnie z objaśnieniami z 11 lipca 2019 roku zamieszczonymi na stronie podatki.gov.pl - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wyjaśnił, iż zwrot kwoty wydanej na zakup kas jest dokonywany na wniosek podatnika złożony najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zatem nie oznacza to, iż podatnik ma tylko miesiąc na jego złożenie. Brak natomiast wyjaśnień czy podatnik objęty obligatoryjną wymianą kasy wymieniając ją przed terminem granicznym określonym w ustawie o podatku od towarów i usług może złożyć wniosek w miesiącu następującym po wcześniejszej wymianie czy biorąc pod uwagę usługi świadczone przez lekarzy po miesiącu styczniu 2021r.
Naczelnik właściwego urzędu skarbowego na podstawie prowadzonej przez siebie Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących w ramach czynności sprawdzających przeanalizuje prowadzenie przez Czytelnika ewidencji za pomocą kasy rejestrującej o nadanym uprzednio numerze ewidencyjnym. W związku z obowiązkiem wymiany stosowanych kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do świadczenia usług opieki medycznej  przez lekarzy na kasy on-line od dnia 1 stycznia 2021r., sprawdzi w Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących II czy Czytelnik ufiskalnił kasę on-line, którą połączono z Centralnym Repozytorium Kas. Jeśli w miesiącu wymiany kasy, ufiskalnienia i połączenia z CRK Czytelnik rozpoczął prowadzenie ewidencji przy jej zastosowaniu, to w miesiącu po nim następującym może, zdaniem Redakcji, złożyć wniosek o zwrot kwoty wydanej na zakup, załączając do wniosku kopię faktury zakupu i dowodu zapłaty oraz kserokopię wydruku raportu miesięcznego potwierdzającego rozpoczęcie ewidencji sprzedaży. 


Podstawa prawna: 111 ust. 1, ust. 4 i ust. 5, art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. d, ust. 2 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 2174 ze zm.), § 3 ust. 1 pkt 2, § 5 ust. 2 i ust. 7, § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra  Finansów z dnia 28.12.2018r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z  2018 r.  poz.  2519), § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, § 4 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z  2019 r. poz.  820).