Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

June 1, 2017

Odliczenie VAT przez gminę z tytułu inwestycji prowadzonej przez zakład budżetowy

0 1071

Gmina zleca dla swojego zakładu budżetowego wykonanie zadania inwestycyjnego dotyczącego wodociągu (wykorzystywanego w działalności opodatkowanej). Po wykonaniu tego zadania zakład budżetowy wystawi dla Gminy notę obciążeniową za poniesione koszty (otrzymane faktury kosztowe). Powstała inwestycja zostanie przekazana w trwały zarząd zakładowi budżetowemu. Czy gmina ma prawo odliczyć VAT od poniesionych kosztów? Czy VAT powinien odliczyć zakład budżetowy?

ODPOWIEDŹ

Podatek naliczony z faktur kosztowych otrzymanych przez Zakład podlega odliczeniu (wykazaniu przez Zakład do odliczenia) w swoich rozliczeniach cząstkowych, które następnie przekazuje do Gminy. Gmina składa do właściwego dla siebie urzędu skarbowego jedną skonsolidowaną deklarację VAT-7, w której sumuje swoje dane oraz dane m.in. ze złożonego przez Zakład rozliczenia cząstkowego.

UZASADNIENIE

Opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Czynności te podlegają opodatkowaniu pod warunkiem, że są wykonywane przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Po centralizacji Zakład nie jest odrębnym podatnikiem, a czynności wykonywane pomiędzy Gminą a jej jednostkami m.in. przez Zakład budżerowy nie mają charakteru cywilnoprawnego, są bowiem czynnościami wewnętrznymi. Tym samym w sytuacji, kiedy podległe jednostki będą wykonywały zlecone im przez Gminę zadania, nie wystąpi świadczenie usług. Tak więc czynności wykonywane pomiędzy Gminą, a jej jednostkami, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Nie ma też ustawowego obowiązku ich dokumentowania. Dla wewnętrznych rozliczeń mogą być wystawiane noty albo inne dowolne dokumenty. Obrót jednostki stanowią transakcje z osobami trzecimi, czyli innymi podmiotami (nie ze swoją  gminą i innymi jednostkami gminy).

Gmina  wraz z jej jednostkami stanowi całość tzn.  tylko Gmina jest podatnikiem, a obroty poszczególnych jednostek organizacyjnych są rozliczane w jednej deklaracji składanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła - w tym przypadku przez Gminę. Jednostka budżetowa powinna złożyć własnej gminie „cząstkową” deklarację VAT-7 wraz z obowiązkową ewidencją sprzedaży i ewidencją zakupów.Po otrzymaniu przez Gminę cząstkowych rozliczeń, składa ona do właściwego dla siebie urzędu skarbowego jedną skonsolidowaną deklarację VAT-7, w której sumuje swoje dane oraz dane ze złożonych przez te jednostki deklaracji cząstkowych.

Otrzymane faktury kosztowe powinny być wystawione na Gminę, a następnie przyporządkowane do jednostki, czyli do Zakładu.

Z pytania wynika, że inwestycja wykonywana przez Zakład będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. A w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia (co wynika z art.86 ust. 1 ustawy o VAT). Zatem Zakład ma prawo do wykazania podatku od otrzymanych faktur kosztowych w pełnej kwocie w swoich rozliczeniach cząstkowych, które następnie przekazuje do Gminy. Gmina składa do właściwego dla siebie urzędu skarbowego jedną skonsolidowaną deklarację VAT-7, w której sumuje swoje dane oraz dane m.in. ze złożonego przez Zakład rozliczenia cząstkowego.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(17) nabycie towarów i usług zaliczanych do środków trwałych należy wykazać w pozycji 43. wartość netto i w pozycji 44. podatek VAT naliczony.

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.5 ust.1 pkt 1, art.86 ust.1 ustawy o VAT.