Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Odroczenie terminu dokonania obowiązkowego przeglądu technicznego

Artykuły | April 27, 2020 | NR 101
0 1128

Stosuję kasę rejestrującą z elektronicznym zapisem kopii do ewidencji sprzedaży artykułów przemysłowych. Zbliża się obowiązkowy przegląd techniczny kasy, czy na chwilę obecną ze względu zagrożenie epidemiologiczne i trudną sytuacją finansową można przesunąć ten termin? Jakie obecnie obowiązują zasady dokonywania przeglądów i czy grożą jakieś sankcje za ich brak?

Odpowiedź

Obowiązkowy przegląd techniczny nadal dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Za brak obowiązkowego przeglądu technicznego grozi kara pieniężna w wysokości 300 zł. W obecnej sytuacji  stanu epidemii Czytelnik może się zwrócić z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o odroczenie terminu przeglądu technicznego do lipca 2020 r. z uwagi na zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusa, w związku z ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych z nimi sytuacji kryzysowych. Wniosek ten należy złożyć przed upływem obowiązującego terminu przeglądu.

Uzasadnienie

Zgodnie z § 54 rozporządzenia  Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących obowiązkowego przeglądu technicznego kasy dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Termin pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego jest liczony od dnia dokonania fiskalizacji (§ 54. ust. 3 rozporządzenia).
Z kolei z art. 145a  ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że w przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis w terminach określonych w rozporządzeniu, naczelnik urzędu skarbowego nakłada na podatnika, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości 300 zł. Wykonanie obowiązku terminowego przeglądu stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy. 
Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w określonych terminach. 
Naczelnicy urzędów skarbowych dysponują informacjami związanymi z obowiązkowymi przeglądami technicznymi stosowanych przez podatników kas. Informacje te dotyczą zarówno kas on-line, które są przekazywane do systemu CEKR2 automatycznie, jak i kas z elektronicznym czy papierowym zapisem kopii, przekazywanych przez podmioty prowadzące serwis tych kas. 
Po dokonaniu zgłoszenia przez podatnika, serwisant wykonuje, obowiązkowy przegląd techniczny kasy w terminie 3 dni od dnia dokonania zgłoszenia (§ 51 ust.4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). W myśl zapisu § 55 ust. 1 rozporządzenia obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje sprawdzenie: 

  • stanu i liczby plomb kasy oraz zgodności ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem, 
  • stanu obudowy kasy, 
  • czytelności dokumentów drukowanych przez kasę, 
  • programu pracy kasy i programu do odczytu pamięci, a w przypadku kas z elektronicznym zapisem kopii programu archiwizującego, ich wersji co do zgodności z zapisami w książce kasy i dokumentacją serwisu, 
  • poprawności działania kasy, w szczególności w zakresie wystawiania dokumentów fiskalnych, z wyjątkiem przeglądów określonych w § 54 ust. 4,
  • poprawności działania wyświetlacza dla nabywcy, 
  • stanu technicznego akumulatorów lub baterii wewnętrznego zasilania kasy,
  • poprawności ustawień zegara kasy. 

Obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje również: 

  • wpis do książki kasy jego wyniku, 
  • w przypadku kas on-line zapisanie przeglądu technicznego w pamięci fiskalnej, 
  • dołączenie do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności wydruku raportu z kasy potwierdzającego dokonanie przeglądu (§ 55 ust. 2 rozporządzenia).

Artykuł 48 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może odraczać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego, z wyjątkiem terminów określonych w art. 68–71, art. 77 § 1–3, art. 79 § 2, art. 80 § 1, art. 87 § 3 i 4, art. 88 § 1 i art. 118. 
Wniosek ten powinien spełnić wymogi określone w art. 168 tej ustawy, tj. powinien zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres (miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności) lub adres do doręczeń w kraju, identyfikator podatkowy, a w przypadku nierezydentów - numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiadają identyfikatora podatkowego. 
W dniu doręczenia wniosku organowi podatkowemu następuje wszczęcie postępowania w tej sprawie. W treści wniosku należy sprecyzować żądanie, tzn. Czytelnik musi określić rodzaj terminu, którego wniosek dotyczy i dodatkowo trzeba wykazać przesłanki do ubiegania się o tego rodzaju odroczenie terminu w postaci ważnego interesu składającego wniosek lub ważnego interesu publicznego.
Odroczenie może dotyczyć terminu, który jeszcze nie upłynął a zatem, wniosek  należy złożyć przed upływem terminu obowiązkowego przeglądu.
Odroczenie terminu przewidzianego w przepisach prawa podatkowego może nastąpić ze względu na ważny interes podatnika lub interes publiczny. Innymi słowy, użycie przez prawodawcę spójnika „lub” oznacza, że chodzi tu o alternatywę zwykłą, co powoduje, że do odroczenia terminu w konkretnej sprawie wystarczy wystąpienie samodzielnie jednej z tych przesłanek. 
W dniu 2 kwietnia 2020 roku (modyfikacja 06.04.2020 r.) Ministerstwo Finansów poinformowało o procedurze przeprowadzania przeglądów okresowych kas rejestrujących w związku z zagrożeniem wirusem COVID-19 tj.: 
„W związku z pojawiającymi się sygnałami ze strony producentów oraz podmiotów zajmujących się serwisem kas rejestrujących, dotyczącymi obaw serwisantów 
w zakresie przeprowadzania przeglądów okresowych kas rejestrujących związanych z zagrożeniem wirusem COVID-19, Ministerstwo Finansów informuje, że 
w sytuacji nadzwyczajnej jaka jest obecnie spowodowana rozprzestrzenianiem się koronawirusa, podatnicy mogą indywidualnie zwracać się z wnioskami do naczelników urzędów skarbowych o odroczenie terminu przeglądu technicznego do lipca 2020 r. z uwagi na zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusa, w związku z ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych z nimi sytuacji kryzysowych (poz. 374). Wniosek powinien być złożony przed terminem przeglądu technicznego kasy rejestrującej”.

Zatem, aby nie narazić się na konsekwencje w postaci kary pieniężnej nałożonej przez naczelnika urzędu skarbowego Czytelnik musi złożyć wniosek o odroczenie dokonania obowiązkowego przeglądu technicznego przed upływem terminu do jego dokonania, a wniosek musi zawierać wszystkie wymienione powyżej elementy. 
                                                                                         
 

Podstawa prawna: § 51 ust. 4, § 54 ust. 1, ust. 3, § 55 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących, art. 111 ust. 6, 145a ust. 10 i ust. 13  ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 48 § 1, art 168 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa