Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Dotacja otrzymana przez Gminę z WFOŚiGW na demontaż, transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest, stanowiąca pokrycie ceny usług świadczonych na rzecz mieszkańców Gminy, będzie podlegać opodatkowaniu VAT. W konsekwencji zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia VAT – ponoszone wydatki związane będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, co oznacza, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 12 sierpnia 2020 roku 0114-KDIP4-2.4012.238.2020.1.AS.

Sytuacja Podatnika

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach wykonywania ww. zadań własnych, w 2019 r. Gmina zrealizowała pierwszy etap, a w 2020 r. zamierza zrealizować drugi etap projektu pn. „Demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ” polegający na demontażu, transporcie i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy. Zadanie było/będzie realizowane na posesjach mieszkańców Gminy. 

Koszty związane z realizacją pierwszego etapu Zadania zostały sfinansowane z dotacji pochodzącej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W przypadku Gminy, poziom dofinansowania wyniósł 70%. Wykonawca wystawił na Gminę fakturę VAT z tytułu usuwania azbestu w odniesieniu do 70% kosztów Projektu, tj. w wysokości otrzymanej przez Gminę dotacji. Pozostałe 30% zostało sfinansowane przez Mieszkańców. Z tego tytułu Wykonawca wystawił faktury VAT wyłącznie na Mieszkańców.

Stanowisko Dyrektora

1. Zgodnie z art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art.15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Dyrektor wskazał, że w tej sytuacji mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. odsprzedażą usług zakupionych przez Gminę od wyspecjalizowanej firmy na rzecz osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości biorących udział w zadaniu), a nie z realizacją zadań własnych przez Gminę w charakterze organu władzy publicznej. Gmina bowiem nabędzie przedmiotowe usługi od firmy która zrealizuje zadanie – dokona demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z terenu nieruchomości należących do mieszkańców, we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich (mieszkańców), a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usługi, wejdzie w rolę podmiotu ją świadczącego.
Dotacja uzyskana z WFOŚiGW jest przeznaczona na refundację kosztów konkretnego zadania związanego z demontażem, transportem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest w ramach realizacji zadania. W konsekwencji, środki te należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi przez Gminę na rzecz właścicieli nieruchomości, uiszczane przez podmiot trzeci (tj. podmiot dokonujący finansowania – WFOŚiGW). Dofinansowanie otrzymane z WFOŚiGW bezpośrednio wpływa na cenę świadczonej usługi. W związku z tym Dyrektor uznał, że świadczenia, co do których Gmina się zobowiązała 
w ramach zgłoszeń złożonych przez mieszkańców, stanowią odpłatne świadczenia usług, które – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 – podlega opodatkowaniu VAT, a Gmina, w związku z ww. czynnościami występuje w charakterze podatnika VAT.

2. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Dyrektor uznał, że w omawianej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – ponoszone wydatki związane  będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Co oznacza, że Gmina będąca czynnym podatnikiem VAT będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją czynności w zakresie demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest w ramach realizacji zadania.

Podstawa prawna: art. 5 ust.1 pkt 1, art. 29a ust.1, art. 15 ust.6, 86 ust.1 ustawy o podatku od  towarów i usług.