Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Opodatkowanie opłat pobieranych za pobyt w przedszkolach

Artykuły | April 27, 2020 | DODATEK NR 7
0 878

Miasto pobierając opłaty za pobyt dzieci w przedszkolach działać będzie jako organ władzy, a nie jako podatnik VAT. Opłaty te mają charakter opłat publicznoprawnych (wysokość opłat wynika z uchwały Rady Miasta, nie pokrywają one kosztów poniesionych przez gminę w związku z zakładaniem i utrzymaniem przedszkoli).

Stanowisko Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 10 kwietnia 2020 roku, nr IBPP1/4512-413/16-17/MP. 

Sytuacja Podatnika

W ramach struktury Miasta funkcjonują m.in. jednostki budżetowe, które nie posiadają osobowości prawnej i są powołane przez Miasto na podstawie odrębnych przepisów w celu realizacji zadań własnych. Do jednostek wchodzących w struktury Miasta należy zaliczyć przedszkola samorządowe, poprzez które Miasto realizuje zadania własne w zakresie edukacji publicznej. Wyżej wymienione jednostki budżetowe w ramach całokształtu prowadzonej przez siebie działalności realizują określone czynności. Są nimi m.in. pobór opłaty za pobyt w przedszkolu. Przedmiotowe opłaty określane są na podstawie uchwał Rady Miasta. 
Przedszkola gminne są tworzone, łączone i likwidowane w drodze uchwały przez radę gminy, która nadaje im statut i przekazuje mienie w zarząd, przedszkola gminne prowadzą politykę finansową w oparciu o plany finansowe, przedszkola gminne nie posiadają statusu przedsiębiorcy, a zatem nie wykazują nastawienia na zysk, przedszkola gminne jako samorządowe jednostki budżetowe nie są samodzielnymi podatnikami podatku VAT, opłaty pobierane są w celu pokrycia kosztów związanych z funkcjonowaniem gminnych jednostek budżetowych niebędących podmiotami nastawionymi na zysk, zadania nałożone na Miasto wynikają z przepisów prawa, które określają sposób i zakres ich wykonywania, wysokość opłat wynika z uchwały Rady Miasta, Miasto nie ma możliwości odstąpienia od realizacji tych zadań, opłaty pobierane są na pokrycie kosztów zadań wykonywanych w ramach władztwa publicznego sprawowanego przez Miasto.

Stanowisko Dyrektora

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej. 
Dyrektor, biorac pod uwagę okoliczności sprawy, a także stanowiska WSA w Gliwicach oraz NSA przedstawione w tej sprawie wyrokach, odpowiednio, z 23 marca 2017 r. sygn. akt: III SA/Gl 39/17 i z 10 października 2019 r. sygn. akt I FSK 1183/17, stwierdził, że Miasto pobierając opłaty za pobyt dzieci w przedszkolach działać będzie jako organ władzy, a nie jako podatnik VAT. Miasto w odniesieniu do realizacji zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców, a w szczególności zadań z zakresu edukacji, które obejmują pobór opłat za pobyt dzieci w przedszkolach, nie działa jako przedsiębiorca profesjonalnie prowadzący działalność gospodarczą. W konsekwencji ww. czynności tj. pobieranie opłat za pobyt dzieci w przedszkolach nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. 
Podkreślono, że gmina nie ma możliwości odstąpienia od realizacji wskazanych zadań własnych. Tym samym opłaty pobierane w związku z realizacją zadań własnych mają charakter opłat publicznoprawnych. Wysokość opłat wynika z uchwały Rady Miasta. Nie pokrywają one kosztów poniesionych przez gminę w związku z realizacją zadań z zakresu edukacji publicznej, zakładania i utrzymania przedszkoli. Opłaty te nie odzwierciedlają zatem w całości wydatków, jakie byłyby uwzględniane w rachunku ekonomicznym przez przedsiębiorcę, w sytuacji profesjonalnego prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie.

Podstawa prawna: art. 15 ust.6 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku o towarów i usług.