Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Opodatkowanie VAT dotacji oraz wpłat mieszkańców otrzymanych w celu usunięcia azbestu z budynków

Artykuły | August 28, 2020 | NR 105
0 985

Nasza Gmina przystępuje do usuwania azbestu z budynków mieszkańców naszej gminy. Jako gmina otrzymamy dotację na ten cel ze środków krajowych, natomiast brakującą część kwoty zobowiązani są wpłacić mieszkańcy. 
•    Czy dotacja oraz sama dopłata będzie podlegała opodatkowaniu? 
•    Czy wpłaty mieszkańców mogą być przyjmowane na kwitariusz przychodowy bez wystawienia faktury VAT (korzystamy ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie usług związanych z usuwaniem odpadów niebezpiecznych - poz. 8 załącznika do rozporządzenia ws. zwolnień z kasy fiskalnej)?
 

Odpowiedź

Tak – dotacja i wpłaty od mieszkańców podlegają VAT. Wpłaty od mieszkańców mogą być przyjmowane na kwitariusz przychodowy pod warunkiem, że wpłacający nie zażąda faktury w terminie 3 miesięcy od wykonania usługi.

Uzasadnienie

  1. Zgodnie z art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art.29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania (…) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
    a)    Wpłaty mieszkańców pozostają w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanym na ich rzecz. Tym samym wpłaty dokonywane przez mieszkańców stanowią wynagrodzenie za świadczoną usługę podlegającą VAT (w związku z otrzymaniem którego, po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy). Zatem, wpłaty mieszkańców stanowią obrót w rozumieniu ww. art. 29a ust. 1 ustawy.
    b)    Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu  art. 29a ust. 1 ustawy.

Z pytania wynika, że mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie – bowiem dotacja będzie wykorzystywana na usunięcie azbestu z budynków mieszkańców. Otrzymana  dotacja, będzie miała zatem bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług. Środki finansowe pozyskane przez Gminę w tym przypadku są przeznaczone na realizację konkretnego zadania (projektu) związanego z usunięciem, unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest pochodzących z nieruchomości należących do konkretnych podmiotów będących właścicielami tych nieruchomości. Co w konsekwencji powoduje, że dotacja ta będzie stanowić podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem będzie podlegać VAT.
Ponadto informujemy, że:
Zgodnie z art.41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 8% dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy. Pod poz. 36 załącznika nr 3 wymieniono: Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem. Zatem dotacja przeznaczona na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest podlega opodatkowaniu wg stawki 8%. 
Otrzymana dotacja stanowi kwotę brutto co oznacza, że należy z niej wyodrębnić wartość netto oraz podatek VAT. Do obliczenia kwoty podatku należnego trzeba więc posłużyć się rachunkiem „w stu”. 
2. Z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT wynika, że Gmina ma obowiązek wystawić dokument, jakim jest faktura VAT dla osoby fizycznej jedynie na żądanie konsumenta. Jeśli jednak żądanie otrzymania faktury zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty, to Gmina nie ma obowiązku wystawiania faktury. Zatem, jeśli mieszkaniec nie zażąda faktury VAT, Gmina może udokumenować sprzedaż innym dokumentem np. kwitariuszem przychodowym.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W VAT-7(20) w poz. 17 i 18: dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 8%.
 

Podstawa prawna: art.5 ust.1 pkt 1, art. 29a ust.1, art.41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146aa ust. 1 pkt 2, art. 106b ust.3 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.