Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

March 4, 2014

Osobowość prawna jednostki budżetowej jako odrębnych podatników VAT

0 1388

Samorządowa jednostka budżetowa jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej może być podatnikiem podatku od towarów i usług i podlegać odrębnej rejestracji dla celów podatku VAT.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 8 stycznia 2014 roku nr ILPP1/443-928/13-2/AI.

Sytuacja Wnioskodawcy

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, która wykonuje zadania nałożone na mocy ustawy o samorządzie powiatowym oraz statutu Powiatu za pomocą jednostek nieposiadających osobowości prawnej. Natomiast jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Statut jednostki budżetowej nadawany jest przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w momencie jej utworzenia. Organ ten określa również mienie przekazane tej jednostce w trwały zarząd. Podstawową formą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków. W ramach świadczonych usług przez jednostki budżetowe można wyróżnić:

  • usługi statutowe - odpłatne, zwolnione z podatku VAT (opłaty określone ustawowo),

  • usługi statutowe - nieodpłatne, niepodlegające opodatkowaniu VAT (m.in. działalność oświatowa zgodnie z ustawą o systemie oświaty),

  • usługi komercyjne - świadczone odpłatnie, podlegające opodatkowaniu VAT (wg stosownej stawki).

Przedmiotowe jednostki budżetowe oprócz działalności statutowej prowadzą działalność uboczną - komercyjną, obejmującą głównie wynajem pomieszczeń. Dochód z działalności komercyjnej jest przeznaczony w całości na dofinansowanie działalności statutowej.

Na tle powyższego Powiat ma wątpliwości, czy podległe jednostki budżetowe mogą być podatnikami podatku od towarów i usług i podlegać odrębnej rejestracji dla celów VAT.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Zgodnie z obowiązującymi przepisami samorządowe jednostki budżetowe posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych i osobowych co pozwala tym jednostkom na samodzielne działanie związane z wykonywaniem różnorakich zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego przez którą zostały powołane. Jednostki te posiadają ustaloną w statutach odrębną strukturę organizacyjną, własny zakres działania i są uczestnikami obrotu gospodarczego, ponieważ obok działalności statutowej mają możliwość prowadzenia działalności komercyjnej wykonywanej na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

Zatem powiatowe jednostki organizacyjne, działające w formie np.: zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, o ile spełniają kryteria dotyczące statusu podatnika VAT przewidziane w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług obowiązane są rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne dla potrzeb VAT oznaczenie NIP.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, że jeżeli wyodrębnione ze struktury Powiatu samorządowe jednostki budżetowe prowadzą działalność gospodarczą w sposób samodzielny, oceniany w oparciu o obiektywne kryteria i wykonują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to podmioty te należy uznać za odrębnych od Powiatu podatników podatku VAT.

Oznacza to, że Powiat i jego jednostki budżetowe dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT nie powinny zostać zarejestrowane jako jeden podatnik VAT i w konsekwencji nie powinny posługiwać się jednym numerem NIP nadanym Powiatowi.

Podstawa prawna: art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.