Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Podatek VAT od sprzedaży nabytej nieruchomości w drodze darowizny, spadkobrania czy komunalizacji

Artykuły | October 30, 2019 | NR 95
0 1459

Miasto w najbliższym czasie planuje dokonać sprzedaży lokalu mieszkalnego, które zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 27 lipca 2018 roku weszło w posiadanie Gminy Miejskiej. Mieszaniec nie spłacał zadłużenia w SKOKU, spadkobiercy zrzekli się majątku i zgodnie z ustawą majątek wraz z długiem przejęła Gmina. Budynek wielomieszkaniowy, w którym znajduje się przedmiotowy lokal mieszkalny zlokalizowany jest w pośredniej strefie miasta. Posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Stan techniczny budynku dobry, budynek ocieplony. Budynek wyposażony jest w przyłącza: wodociągowe, kanalizację sanitarną, ciepłą wodę z sieci miejskiej oraz centralne ogrzewanie z kotłowni lokalnej. Budynek, w którym znajduje się lokal został wybudowany w latach 80 – tych. Lokal posiada założoną KW. Wobec tego czy sprzedając mieszkanie należy naliczyć podatek VAT, czy też nie?
Ponadto Miasto aktem notarialnym; umową darowizny otrzymało od osoby prywatnej zabudowaną nieruchomość położoną w niniejszej Gminie Miejskiej. Nieruchomość ta zabudowana jest budynkiem mieszkalnym murowanym, nie jest ogrodzona, nie posiada bramy wjazdowej. Budynek ten został wybudowany zgodnie pozwoleniem na budowę Urzędu Rejonowego w latach 90-tych. Czy od sprzedaży działki wraz ze znajdującym się na niej budynkiem należy naliczyć podatek VAT?

Odpowiedź

Mając na uwadze ostatnie orzecznictwo sądowe, w przypadku sprzedaży nabytej nieruchomości w drodze darowizny, spadkobrania, czy komunalizacji Miasto-Gmina postrzegana jest jako podmiot wpływający na rynek nieruchomości i występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Zatem, dokonywanie przez gminę obrotu tymi nieruchomościami należy kwalifikować jako działalność gospodarczą. Przy transakcjach sprzedaży nieruchomości, należy jednak pamiętać o możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT przewidzianego przez ustawodawcę.

Uzasadnienie

Zgodnie  ustawą o podatku VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zatem nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednakże, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższe, jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z przepisów tych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zatem, Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozpatrywał kwestię, czy gmina, która wyzbywa się własnego majątku działa w charakterze podatnika VAT. W postanowieniu z 20 marca 2014 r., sygn. C-72/13 Trybunał stwierdził, że dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że „nie sprzeciwia się ona opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji takich jak te zamierzone przez Gminę, o ile sąd odsyłający stwierdzi, iż transakcje te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy oraz iż nie są wykonywane przez rzeczoną Gminę w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 ust. 1 akapit pierwszy owej dyrektywy. Jeśli jednak należałoby uznać te transakcje za wykonywane przez Gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, przepisy dyrektywy 2006/112 nie sprzeciwiałyby się ich opodatkowaniu, gdyby sąd odsyłający stwierdził, że ich zwolnienie mogłoby prowadzić do znaczących zakłóceń konkurencji w rozumieniu art. 13 ust. 2 tej dyrektywy”.
Trybunał przypomniał także, że analiza definicji „działalności gospodarczej” zawartej w art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2006/112 wskazuje na szeroki zakres zastosowania powyższego pojęcia oraz na jego obiektywny charakter, co oznacza, że działalność ta jest postrzegana jako taka, niezależnie od jej celów lub rezultatów. Daną działalność kwalifikuje się, co do zasady, również jako działalność gospodarczą, jeżeli ma ona charakter trwały i jest wykonywana w zamian za wynagrodzenie otrzymywane przez autora danej transakcji (zob. pkt 16 uzasadnienia postanowienia). W szczególności w odniesieniu do zbycia towarów z orzecznictwa Trybunału wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności przez uprawnionego nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej, inaczej jest natomiast w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2006/112 (pkt 17 wyroku i powołane tam orzecznictwo)”.
Odmiennie natomiast stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 31.01.2019 roku sygn. akt I FSK 1588/16. Jak bowiem zauważył, „Gmina działająca na rynku, poprzez szerokie kompetencje w zakresie gospodarki gruntami oraz gospodarki komunalnym zasobem mieszkaniowym, może kształtować i wpływać na rynek nieruchomości; ma także istotny wpływ na kształtowanie polityki przestrzennej.
Gmina oddziałuje na lokalny rynek nieruchomości zarówno od strony popytowej jak i podażowej. Występuje na rynku w roli właściciela i zarządcy nieruchomości, zbywcy bądź nabywcy praw do nieruchomości (dotyczy to również praw najmu i dzierżawy) oraz zleceniodawcy usług dla podmiotów działających na rynku. Przy odpowiednim poziomie aktywności może w widoczny sposób wpływać na kształtowanie się cen na rynku lokalnym”.
Powyższe pozwala uznać, że gmina na rynku obrotu nieruchomościami ma pozycję taką jak przedsiębiorca, który z tego tytułu uzyskuje stałe dochody. (...) okoliczność, iż krajowy ustawodawca zdecydował się na uregulowanie kwestii gospodarowania (w tym również zbywania) przez jednostki samorządu terytorialnego nieruchomościami, wskazuje na znaczny stopień zorganizowania tego rodzaju działalności prowadzonej przez te podmioty, a także na fakt, że nie są to czynności o charakterze incydentalnym”.
„Ze względu na pozycję gminy jako podmiotu wpływającego znacznie na rynek nieruchomości i spełniającego w tym zakresie warunki postrzegania jako podatnika nie jest uzasadnione wydzielanie z obrotu opodatkowanego nabytych nieruchomości, kiedy transakcje obrotu nieruchomościami wchodzącymi w zasoby gminne łącznie mogą wywoływać znaczący wpływ na lokalny rynek nieruchomości”.
„Dla kwalifikowania Gminy jako wykonującej działalność gospodarczą istotne znaczenie ma fakt, iż gmina, która jest podatnikiem VAT w zakresie obrotu nieruchomościami i której aktywność na gruncie obrotu nieruchomościami nie tylko ma wpływ na przysparzanie jej stałych dochodów ale również w istotny sposób kształtuje rynek obrotu nieruchomościami”.
„Wobec powyższego brak jest także podstaw do stwierdzenia, że sprzedaż przez Miasto nieruchomości, stanowi zarządzanie majątkiem prywatnym, gdyż mienie gminne nie ma charakteru prywatnego a publiczny, a jego zbywanie – jako realizacja strategii gospodarczej gminy- nie służy realizacji celów prywatnych, lecz publicznych, oddziałując przy tym istotnie na lokalny rynek nieruchomości poprzez kształtowanie polityki przestrzennej, jak również od strony popytowej i podażowej, wpływając tym samym zasadniczo na kształtowanie się cen na rynku lokalnym. Gmina zatem w tym zakresie powinna być traktowana jak podatnik VAT prowadzący działalność handlową także nabytymi gruntami, będącą formą gospodarowania zasobami gminnymi”
„Ze względu na pozycję gminy jako podmiotu wpływającego znacznie na rynek nieruchomości i spełniającego w tym zakresie warunki postrzegania jako podatnika, dokonywanie przez gminę obrotu nieruchomościami nabytymi w drodze tzw. komunalizacji mienia państwowego, należy kwalifikować jako działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nawet jeżeli gmina, w zakresie obrotu tymi nieruchomościami, nie podejmuje aktywności podobnej do podmiotu handlującego nieruchomościami”.
Przy transakcjach sprzedaży nieruchomości, należy jednak pamiętać o możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT przewidzianego w ustawie.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;
10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu ( np. wynajem, dzierżawa) , pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Warto także dodać, że w myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem, jeśli budynek skorzysta ze zwolnienia VAT, to grunt trwale z nim związany również skorzysta z tego zwolnienia.
Zatem Czytelnik z uwagi na to, że nie przysługiwało mu prawo do odliczenia przy nabyciu przedmiotowych nieruchomości, jeżeli nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, a gdyby ponosił to były one niższe niż 30% ich wartości początkowej, będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z VAT z tytułu tej sprzedaży.

Ewidencja w deklaracjach: W deklaracji VAT-7(19 lub (20) dostawa towarów na terytorium kraju, zwolniona od podatku – w poz.10 podstawa opodatkowania


Podstawa prawna: art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6, art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług