Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodno-ściekową

Artykuły | October 28, 2020 | DODATEK NR 9
0 895

Gmina w związku z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej do działalności gospodarczej oraz działalności innej niż gospodarcza, odliczając podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z rozbudową tej infrastruktury ma prawo zastosować prewspółczynnik metrażowy oparty na udziale liczby metrów sześciennych doprowadzonej wody oraz odebranych ścieków (czynności opodatkowane VAT) w liczbie dostarczonej wody i odebranych ścieków ogółem (od odbiorców zewnętrznych na rzecz jednostek objętych centralizacją).

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 13 października 2020 roku, nr 0112-KDIL3.4012.448.2020.2.JK.  

Sytuacja Podatnika

Gmina jest zarejestrowan jako podatnik VAT czynny. W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się m.in. samorządowy zakład budżetowy – Gminny Zakład Użyteczności Publicznej. Gmina za pośrednictwem Zakładu w zakresie swojej działalności świadczy usługi m.in. w zakresie sprzedaży wody i odbioru ścieków. Gmina realizuje inwestycję z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej.
Odpłatne świadczenie dostawy wody oraz odbioru nieczystości na rzecz odbiorców zewnętrznych przy zastosowaniu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Natomiast wykorzystywanie ww. infrastruktury na rzecz jednostek budżetowych jest czynnością, która znajduje się poza regulacjami ustawy o VAT. Tak więc infrastruktura ta jest wykorzystywana do czynności podlegających VAT oraz czynności niepodlegających VAT. Ponadto Gmina nie będzie w stanie dokonać tzw. alokacji bezpośredniej, polegającej na bezpośrednim przyporządkowaniu wydatków do poszczególnych rodzajów działalności
Do dokonania pomiarów wykorzystywane będą atestowane wodomierze, posiadające stosowne certyfikaty co pozwoli na dokładne wskazanie ilości zużytej wody i odprowadzonych ścieków od poszczególnych odbiorców.
Gmina na podstawie posiadanych danych (za 2019 rok) wskazała, że:

  • Ilość zużytej wody za rok 2019 - 296 990,10 m3  w tym podmioty zewnętrzne 291 730,10 m3, podmioty scentralizowane 5 260,00 m3.
  • Ilość oczyszczonych ścieków w 2019 roku - 155 222,10 m3  w tym podmioty zewnętrzne 151 493,10 m3, podmioty scentralizowane 3 729,00 m3.

Na podstawie tych danych proporcja dostarczonej wody oraz odebranych ścieków od/do podmiotów zewnętrznych (podlegająca opodatkowaniu VAT) w całkowitej ilości dostarczonej wody i odebranych ścieków, wynosiła w 2019 roku 98,01%.

Stanowisko Dyrektora

W przypadku, gdy nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe (a z taką sytuacją mamy do czynienia w sprawie będącej przedmiotem złożonego wniosku), podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.
Ustawodawca na mocy art. 86 ust. 2h ustawy, daje podatnikom możliwość zastosowania innego sposobu określenia proporcji niż wskazują przepisy art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, jednak tylko w sytuacji, gdy wybrany sposób jest bardziej reprezentatywny. Zatem podatnik może zastosować inną metodę tylko i wyłącznie, gdy wybrana przez niego metoda jest bardziej reprezentatywna i tym samym najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności. 
Dyrektor wskazał, że z uwagi na różnorodność i bogactwo życia gospodarczego wybór sposobu, według którego dokonuje się tego proporcjonalnego przypisania, należy do podatnika. Przepisy ustawowe wymagają jedynie, aby odpowiadał on najbardziej specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Będzie to spełnione, jeśli sposób ten:

  • zapewni dokonanie odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w części przypadającej na działalność gospodarczą (co do zasady dotyczącej czynności opodatkowanych VAT) oraz
  • obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadających na działalność gospodarczą oraz na cele inne (z wyjątkiem celów prywatnych) – gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Dyrektor stwierdził, że Gmina w związku z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej do działalności gospodarczej oraz działalności innej niż gospodarcza, odliczając podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z rozbudową tej infrastruktury ma prawo zastosować przedstawiony w stanie faktycznym prewspółczynnik metrażowy oparty na udziale liczby metrów sześciennych doprowadzonej wody oraz odebranych ścieków (czynności opodatkowane VAT) w liczbie dostarczonej wody i odebranych ścieków ogółem (od odbiorców zewnętrznych na rzecz jednostek objętych centralizacją). 

Podstawa prawna: art. 86 ust.2a i 2h ustawy o podatku od towarów i usług.