Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków (zarówno inwestycyjnych, jak i bieżących) związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, za pomocą sposobu określenia proporcji, opartego na kryterium ilościowym, tj. udziale rocznej ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków na rzecz zewnętrznych odbiorców (udokumentowanej fakturami VAT) w całkowitej rocznej ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków na rzecz wszystkich podmiotów (zarówno zewnętrznych, jak i na rzecz własnych jednostek, budynków i budowli).

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 11 sierpnia 2020 roku 0112-KDIL2-2.4012.415.2018.8.AW.

Sytuacja Podatnika

Gmina jest podatnikiem VAT. Gmina w ramach wydzielonego referatu prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków. W związku z prowadzoną działalnością, Gmina ponosi wydatki związane z budową Infrastruktury wodociągowej.  W ramach działalności prowadzonej 
w powyższym zakresie Gmina:

  • wykonuje, na podstawie umów cywilnoprawnych, odpłatnie czynności w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. mieszkańców Gminy oraz działających na jej terenie przedsiębiorstw (transakcje zewnętrzne) – wskazane czynności Gmina dokumentuje wystawianymi na mieszkańców/kontrahentów fakturami VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny;
  • wykonuje odpłatnie czynności w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków dla własnych jednostek budżetowych (czynności na rzecz Jednostek) wskazane czynności, jako czynności „wewnętrzne” Gminy, są dokumentowane notami księgowymi,
  • zużywa wodę w związku z realizacją własnych potrzeb Gminy, tj. w związku z innymi niż określone w powyższych punktach A i B czynnościami, w szczególności na potrzeby Urzędu Gminy (zużycie własne).

W budynku oczyszczalni ścieków, do której Gmina będzie dostarczała wodę za pomocą wodociągu nr 1 są wykonywane różne kategorie czynności:

a. niepodlegające opodatkowaniu VAT: oczyszczanie ścieków na potrzeby własne Gminy i jej jednostek budżetowych;
b. podlegające opodatkowaniu VAT: oczyszczanie ścieków na potrzeby odbiorców zewnętrznych.

W budynku Szkoły, do której Gmina będzie dostarczała wodę za pomocą wodociągu nr 2 są wykonywane różne kategorie czynności:

a. niepodlegające opodatkowaniu VAT: realizacja zadań własnych Gminy z zakresu edukacji;
b. podlegające opodatkowaniu VAT: wynajem sali dla stowarzyszenia.

W oczyszczalni ścieków jest wykonywane oczyszczanie ścieków na potrzeby własne Gminy i jej jednostek budżetowych, a w budynku Szkoły są wykonywane zadania własne Gminy z zakresu edukacji. Gmina nie ma możliwości bezpośredniego przypisania zakupów dokonanych w związku z budową wodociągów 1 i 2 w całości do celów działalności gospodarczej. W budynku oczyszczalni ścieków oraz w budynku Szkoły nie są wykonywane żadne czynności zwolnione z opodatkowania.
Zdaniem Gminy, klucz alokacji oparty na kryterium faktycznie dostarczonej wody i odebranych ścieków jest dalece bardziej precyzyjny i oparty na relewantnych kryteriach niż klucz z rozporządzenia MF.

Stanowisko Dyrektora

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. 
Dyrektor, biorąc pod uwagę wyrok WSA w Krakowie z 19 września 2019 roku, sygn. akt I SA/Kr 81/19 stwierdził, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków (zarówno inwestycyjnych, jak i bieżących) związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, za pomocą sposobu określenia proporcji, 
o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, opartego na kryterium ilościowym, tj. udziale rocznej ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków na rzecz zewnętrznych odbiorców (udokumentowanej fakturami VAT) w całkowitej rocznej ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków na rzecz wszystkich podmiotów (zarówno zewnętrznych, jak i na rzecz własnych jednostek, budynków i budowli). 

Podstawa prawna: art. 86 ust.2a ustawy o podatku od  towarów i usług