Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi za kasę fiskalną

Artykuły | August 28, 2020 | NR 105
0 1672

Mam 2 kasy fiskalne. Pierwszą kasę użytkowałem w latach 2013-2014, otrzymałem ulgę od jej zakupu, nie jestem podatnikiem VAT. Kasa często się psuła i po kolejnej awarii nie chciałem jej naprawiać lub wymieniać pamięci dlatego zakupiłem nową przenośną kasę rejestrującą. Starą kasę odstawiłem nie wykonując żadnych obowiązków związanych z zaprzestaniem użytkowania. Likwiduję w tym roku działalność gospodarczą. Co muszę teraz zrobić z tymi kasami i czy obowiązek zwrotu ulgi przedawnił się?

Odpowiedź

W przypadku zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym Czytelnik powinien niezwłocznie dokonać przy pomocy serwisanta odczytu pamięci fiskalnej kas, sporządzić z tej czynności protokoły, które w terminie 5 dni wraz z wnioskami o wyrejestrowanie kas z ewidencji musi złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku braku możliwości odczytania pamięci uszkodzonej kasy uprawniony serwis przekaże ją w celu dokonania odczytu do serwisu głównego. Obowiązek zwrotu otrzymanej ulgi przedawnił się, jeżeli termin jej zwrotu upłynął z końcem 2014 roku.

Uzasadnienie

Sposób postępowania w przypadku zakończenia używania kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w związku z zakończeniem działalności gospodarczej lub pracy tych kas został określony w Oddziałe 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.
Zapis § 34 ww. rozporządzenia stanowi, iż w  przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, Czytelnik:

  • wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
  • niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia,
  • składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
  • sporządza i składa, wraz z protokołem, do właściwego  urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia. 

W wyniku złożenia przez Czytelnika protokołów z odczytu pamięci fiskalnej kas oraz wniosków o ich wyrejestrowanie naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia ich z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR).
Czytelnik w opisie wskazał, iż po awarii pierwszej użytkowanej kasy nie została ona naprawiona, nie wymieniono również jej pamięci w związku z powyższym najprawdopodobniej serwisant w tym przypadku stosując się do § 46 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w momencie dokonywania odczytu tej kasy, stwierdzi że odczyt nie jest możliwy, a w takim przypadku prześle niezwłocznie kasę do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej i sporządzi z tej czynności protokół. W sytuacji gdy podmiot prowadzący serwis główny stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej, w protokole określi przyczyny tej okoliczności. Oryginał protokołu przesyła się w terminie 3 dni od dnia jego sporządzenia do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, a kopię protokołu do podatnika. 
Natomiast Czytelnik w takim przypadku sporządza i składa do swojego urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas (wzór - załącznik nr 5 do rozporządzenia), w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu (§ 35 ww. rozporządzenia).
Czytelnik użytkując pierwszą kasę tylko 2 lata powinien zwrócić ulgę z tytułu jej zakupu jednak tego nie dokonał. 
Z obowiązującego w 2014 roku art. 111 ust.  6  ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestał używania kasy lub nie dokonał w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis zobowiązany był do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z urzędu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy. 
Z kolei, jak wynika z §  6 ust. 1 mającego zastosowanie w opisanym przypadku  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy podatnicy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:  

  • zaprzestaną działalności,
  • nastąpi otwarcie likwidacji,
  • zostanie ogłoszona upadłość,
  • nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy,
  • dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3 zobowiązani są do zwrotu odliczonej ulgi.

Ponieważ Czytelnik zaprzestał użytkować pierwszą kasę w 2014 roku to powstał obowiązek dokonania odczytu tej kasy i zwrotu otrzymanej kwoty ulgi. Czytelnik nie dokonał tego obowiązku, zatem w chwili obecnej dokonując likwidacji działalności gospodarczej musi się z nałożonych przez ustawodawcę obowiązków wywiązać. 
Zwrotu ulgi należało dokonać w terminie określonym w § 6 ust. 3 pkt 2 w/w rozporządzenia, tj. do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Kwota zwracanej ulgi na zakup kasy stanowi niepodatkową należność budżetu państwa, którą na gruncie przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa uważa się za podatek (art. 3 pkt 3 lit. c ustawy). 
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji).
Zapis ten powoduje, że w przypadkach, gdy od końca roku, w którym upłynął termin zwrotu ulgi na zakup kasy, upłynęło pięć lat, obowiązek zwrotu ulgi na zakup kasy (o ile  nie doszło do zawieszenia lub przerwania biegu terminu przedawnienia) ulega przedawnieniu.
Podsumowując powyższe, należy dokonać odczytów stosowanych przez Czytelnika kas, przy czym w stosunku do pierwszej użytkowanej kasy, jeśli uprawniony serwis nie będzie mógł tej czynności dokonać z powodu wcześniejszej awarii to kasę należy wysłać do serwisu głównego, natomiast obowiązek zwrotu ulgi uległ przedawnieniu, jeżeli termin jej zwrotu przypadł najpóźniej na miesiąc grudzień 2014r. Jeżeli natomiast Czytelnik użytkował kasę jeszcze w miesiącu grudniu 2014r. to ulgę należało zwrócić do 31 stycznia 2015r. a wówczas zobowiązanie podatkowe przedawni się z końcem 2020r.

 

Podstawa prawna: art. 111 ust.  4 i ust. 6  ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), § 34, § 35, § 46 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2019r. poz. 816), §  6 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra  Finansów  z  dnia 27 grudnia 2010r.,  w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. z 2013r., poz. 163), § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z  2019 r.  poz. 820), art. 3 pkt 3 lit. c,  art. 70 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020r. poz. 1325).