Dwóch lekarzy prowadząc indywidualną praktykę lekarską od lipca 2018 roku, stosujący kasy fiskalne dokonali odliczenia ulgi z tytułu ich zakupu. W chwili obecnej łączą się w grupową praktykę lekarską w formie spółki cywilnej. Czy można przenieść stosowane kasy do spółki cywilnej i nie zwracać ulgi. Jakie czynności należy podjąć w tym zakresie?
Odpowiedź
Spółka cywilna podlega odrębnej rejestracji i nadawane są jej odrębnie od wspólników NIP i REGON, zatem użytkowane dotychczas w indywidualnych praktykach lekarskich kasy fiskalne mogą być użytkowane przez nowo powstałą Spółkę Cywilną jedynie w przypadku dokonania odczytów z pamięci kas i wymiany modułów fiskalnych. Jednakże, w związku z obowiązkiem stosowania od lipca 2021 roku do rejestracji usług opieki medycznej przez lekarzy - kas on-line rozwiązanie takie jest nieekonomiczne.
W opisanym przypadku należy niezwłocznie dokonać odczytów kas, spisać z tych czynności protokoły, które wraz w wnioskami o wyrejestrowanie z ewidencji CEKR, w terminie 5 dni należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego. Ponieważ nie minęły 3 lata użytkowania urządzeń to niestety odliczone ulgi podlegają zwrotowi w całości. Natomiast spółka cywilna jako podmiot rozpoczynający po raz pierwszy ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej po zainstalowaniu kasy on-line, ma prawo do odliczenia ulgi w kwocie 90% netto zakupu kasy nie więcej niż 700 zł.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, u których:
- powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
- nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży
- mają prawo do odliczenia kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
W myśl zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika odliczenie kwoty lub jej zwrot następuje pod warunkiem:
- rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy (tj. kas posiadających potwierdzenie Prezesa GUM, iż spełniają funkcje określone w ust. 6a czyli kas on-line i wymagania techniczne dla kas rejestrujących),
- posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.
Wiele branż na chwilę obecną ma już obowiązek stosowania wyłącznie kas on-line. Ustawodawca nie wprowadził jednak obligatoryjnego dla wszystkich podatników obowiązku wymiany kas starego typu na kasy on-line. W zakresie świadczenia usług opieki medycznej przez lekarzy i lekarzy dentystów termin stosowania kas on-line został przesunięty na dzień 1 lipca 2021 r.
Podatnicy, którzy po raz pierwszy rozpoczynają prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas oraz podatnicy, którzy dobrowolnie rozpoczynają prowadzenie ewidencji sprzedaży z branż objętych obowiązkiem stosowania kas on-line i dotychczas nie używali kas rejestrujących mają prawo do odliczenia kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących.
Natomiast w przypadku likwidacji urządzeń następuje zakończenie używania kas z powodu zakończenia pracy w trybie fiskalnym i powstaje w związku z tym obowiązek:
- wystawienia raportu fiskalnego dobowego i raportu fiskalnego okresowego (miesięczny),
- niezwłocznego, przy pomocy serwisanta, dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzenia z tej czynności protokołu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia,
- złożenia protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
- złożenia, wraz z dokumentami, o których mowa powyżej, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia (§ 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).
Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup, w przypadkach m.in. gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy.
Przekształcenie przedsiębiorców w spółkę cywilną wiąże się nie tylko ze zmianą formy prawnej podmiotu jak również z koniecznością uzyskania przez powstałą z przekształcenia spółkę - nowego numeru identyfi...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.