Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT-7 wysłany nie na tej wersji - dziś dopatrzyłam się że deklarację VAT-7 za listopad 2019 roku wysłałam na starej wersji 19 zamiast na 20. Co teraz powinnam zrobić, czy rozliczenie poprzez nieobowiązujący formularz oznaczać może, że US stwierdzi, że deklaracja w ogóle nie została złożona, czy czekać na wezwanie US o korektę?

ODPOWIEDŹ

Jeżeli formularz w wersji 19 przesłany elektronicznie został przyjęty przez urząd skarbowy, należy uznać, że został złożony prawidłowo.

UZASADNIENIE

W świetle aktualnych przepisów, wszystkie deklaracje VAT muszą być wysyłane elektronicznie. Przedsiębiorcy nie mogą samodzielnie decydować czy deklaracje będą składane papierowo czy elektronicznie - regulują to przepisy narzucając obowiązek korzystania z e-deklaracji.
Ministerstwo Finansów aktualizuje co jakiś czas wzory deklaracji VAT. Podatnik ma obowiązek składania deklaracji podatkowej na formularzu sporządzonym według ustalonego wzoru. Wzór deklaracji VAT-7 jest wskazany w rozporządzeniu wydanym na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zmiana rozporządzenia w sprawie określenia aktualnych druków deklaracji VAT  następuje z reguły w ten sposób, ze ustawodawca wskazuje nowy druk formularza (nową jego wersję) i podaje, że rozporządzenie (zatem i podany w nim nowy druk) obowiązuje od określonej daty (np. 14 dni od dnia ogłoszenia), lub stwierdza, że do określonej daty możliwe jest posługiwanie się drukiem w starej i nowej wersji przy czym obie wersje są akceptowalne a dopiero od pewnej przyszłej daty obowiązkowo należy posługiwać się drukami w nowej wersji. Od tak ustalonej daty obowiązkowo należy sporządzać deklaracje podatkowe wyłącznie na nowym druku, 
a wcześniejsza jego wersja nie stanowi już deklaracji podatkowej (nie jest wskazana w rozporządzeniu jako obowiązujący formularz).

Zdaniem Redakcji, jeżeli deklaracja wpłynęła elektronicznie do urzędu skarbowego wg. starej wersji, nie ma podstaw, aby organ podatkowy uznał, że deklaracja nie została złożona prawidłowo, czy w ogóle nie została złożona.  
Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej czynności sprawdzające to postępowanie mające na celu sprawdzenie m.in. formalnej poprawności deklaracji lub terminowości wpłacania zadeklarowanych podatków, ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Tak więc, w ramach czynności sprawdzających podatnik powinien poprawić ewentualne niedociągnięcia. 
Ponadto, zgodnie z art. 274 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru I zakresu uchybień może także skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł. Wówczas organ podatkowy uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji 
i doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania, nadpłaty lub zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia, albo informacją o braku takich zmian, oraz pouczeniem o prawie wniesienia sprzeciwu. 
Podatnik może wnieść sprzeciw w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę, natomiast niewniesienie sprzeciwu w terminie, korekta deklaracji, wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika. Mało zatem prawdopodobne jest, aby urząd skarbowy wezwał podatnika do ponownego złożenia deklaracji VAT-7 przesłanej elektronicznie na właściwym formularzu.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: nie dotyczy.
 

Podstawa prawna:  Art. 99 ust. 11b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. art. 272 i 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.