Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Stosuję kasę online od czerwca do ewidencjonowania usług napraw i wymiany opon (w poprzedniej kasie skończyła się pamięć). Niestety w lutym 2020r. będę likwidował działalność. Czy przy likwidacji kasy on-line obowiązują takie same zasady jak w przypadku likwidacji starych kas? Czy muszę oddać też odliczoną ulgę mimo, iż byłem zmuszony do wymiany kasy na on-line?

Odpowiedź

Generalnie obowiązują te same zasady jak przy likwidacji starych kas, które zostały wprowadzone na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Czytelnik jest obowiązany wystawić raport dobowy, dokonać przy pomocy serwisanta odczytu pamięci wystawiając raport rozliczeniowy lub łączny raport fiskalny rozliczeniowy oraz sporządzić z tej czynności protokół, który wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy w terminie 5 dni od daty ich sporządzenia składa do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Czytelnik ma obowiązek dokonać również zwrotu odliczonej ulgi za kasę fiskalną, ponieważ w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończył działalność gospodarczą.

Uzasadnienie

Sposób zakończenia używania kas online w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas w zasadzie nie różni się zasad obowiązujących przy likwidacji kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii. Zasady te zostały  określone w § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących.
W przypadku zakończenia używania kas online z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik: 

  1. wystawia raport fiskalny dobowy;
  2. niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
  3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
  4. sporządza i składa z w/w dokumentami, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia. 

W przypadku zakończenia używania kas on-line podatnik zapewnia odczyt i zapis danych z pamięci chronionej na zewnętrzny nośnik danych.  Po zakończeniu przez kasę on-line pracy w trybie fiskalnym, podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy (§ 31 ust. 2 i  § 33 rozporządzenia).
Z art 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w terminach określonych w przepisach wydanych na  podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, a także w innych przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 2. 
Szczegółowe zasady zwrotu tych kwot zostały określone m.in. w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika. Z przepisu tego wynika, iż podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy.
Zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie: 

  1. do 25. dnia miesiąca następującego po danym okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli Czytelnik jest podatnikiem VAT czynnym, lub
  2. do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu – w przypadku podatników zwolnionych z VAT (§ 5 ust. 3 rozporządzenia). 

W wyniku złożenia przez Czytelnika protokołu z odczytu pamięci fiskalnej kasy oraz wniosku o wyrejestrowanie kasy naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia jej z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących 2 (CEKR2).
Podsumowując, Czytelnik jest obowiązany niezwłocznie dokonać odczytu pamięci kasy przy pomocy serwisanta, sporządzić protokół z tej czynności oraz w terminie 5 dni  dostarczyć sporządzony dokument wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy. Dotyczy to zarówno starych kas jak i kas on-line. Obowiązkowemu zwrotowi podlega też kwota odliczonej ulgi.
 

Podstawa prawna: art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 31, § 33 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących, § 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.