Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Sprzedaż akcesoriów samochodowych a kasa fiskalna w 2020 roku

Artykuły | September 28, 2020 | NR 106
0 1059

Chciałbym w ramach działalności nierejestrowanej sprzedawać tylko przez Internet plastikowe zawiasy do podłokietnika samochodowego (własnej produkcji) a także lusterka do obserwacji dziecka w samochodzie. Czy przy sprzedaży tego typu rzeczy wymagana jest kasa fiskalna?

Odpowiedź

Chciałbym w ramach działalności nierejestrowanej sprzedawać tylko przez Internet plastikowe zawiasy do podłokietnika samochodowego (własnej produkcji) a także lusterka do obserwacji dziecka w samochodzie. Czy przy sprzedaży tego typu rzeczy wymagana jest kasa fiskalna?

daniem Redakcji wyszczególnione przez Czytelnika towary nie zostały wymienione w grupowaniu PKWiU 29.32.30.0, zatem mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego oraz przedmiotowego określonego pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia  ws. zwolnień z ewidencjonowania po spełnieniu opisanych w nim warunków. 

Uzasadnienie

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolnieni z tego obowiązku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. są podatnicy rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez nich obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Jest to zwolnienie podmiotowe ze względu na określony rozporządzeniem limit obrotów. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczy wskazany obrót (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Poza zwolnieniem podmiotowym podatnicy wykonujący niektóre czynności mogą korzystać także ze zwolnienia przedmiotowego. I tak, na mocy § 2 w/w rozporządzenia zgodnie z poz. 36 załącznika zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  • dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), 
  • a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jednakże zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. g ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku dokonywania dostaw części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0).

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia ze względu na limit obrotów zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 rozporządzenia).

W przypadku gdy przepisy przewidują różne terminy utraty zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym (§ 5 ust. 8 ww. rozporządzenia). Zatem, sprzedając towary określone w § 4 rozporządzenia Czytelnik nie może korzystać z żadnych zwolnień podmiotowo – przedmiotowych.

Sprzedaż akcesoriów samochodowych zasadniczo nie może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie. Już pierwsza taka sprzedaż na rzecz osoby prywatnej lub rolnika ryczałtowego musi zostać zarejestrowana przy jej zastosowaniu. Dlatego w opisywanej sytuacji tak istotne jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji sprzedawanych towarów.

Przedsiębiorcy są obowiązani są do samodzielnego ustalenia numeru PKWiU głównie dla celów podatkowych. Ustalenie prawidłowej klasyfikacji jest o tyle ważne, że ma istotny wpływ zarówno na zastosowanie odpowiedniej stawki VAT jak również na ustalenie terminu rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Dlatego przy tej czynności warto zachować szczególną staranność. Jeżeli przedsiębiorcy sprawia trudność samodzielne ustalenie numeru PKWiU ma możliwość skorzystania z wyszukiwarki PKWiU, którą można znaleźć na stronie Głównego Urzędu Statystycznego - strona główna aktualności - Serwer Klasyfikacji.

W przypadku, gdy za pomocą wyszukiwarki Czytelnikowi nie uda się określić symbolu, może złożyć do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi pisemny wniosek. We wniosku należy podać szczegółowy opis wyrobów - co to są za wyroby, do czego służą, jaką mają budowę lub skład (pełne składy procentowe produktów do 100%, tj. określenie udziału procentowego każdego składnika, łącznie ze sprecyzowaniem jaką funkcję pełni on w wyrobie) i w jakiej występują postaci, ewentualnie podać numer wydanego WIT dla danego wyrobu lub kod CN”. Wniosek można dostarczyć do urzędu pocztą, mailem lub faksem.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie PKWiU 29.32.30.0 obejmuje „części i akcesoria do pojazdów silnikowych, takie jak: zderzaki, hamulce (włączając hamulce ze wspomaganiem), skrzynie biegów (przekładniowe), mosty napędowe z mechanizmem różnicowym, nawet wyposażone w inne elementy przekładniowe, osie nienapędzane, koła jezdne, układy zawieszenia, chłodnice, tłumiki i rury wydechowe, sprzęgła, koła kierownicy, kolumny kierownicy oraz przekładnie kierownicy i ich części”. 

W związku z tym, zdaniem Redakcji, wymienione przez Czytelnika towary, nie mieszczą się w grupie tych towarów, zatem mogą korzystać z w/w zwolnień z ewidencjonowania po spełnieniu opisanych warunków.
                                                

Podstawa prawna: § 2, § 3 ust. 1 pkt 2, § 5 ust. 2, ust. 7 i ust. 8, § 4 ust. 1 pkt 1 lit. g rozporządzenia Ministra  Finansów z dnia 28.12.2018r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.