Czy przy sprzedaży wysyłkowej z Polski do Niemiec podatnik powinien zarejestrować się do VAT w Niemczech? Wartość sprzedaży wynosi około 20.000 euro.
Odpowiedź
W sytuacji, gdy wartość sprzedaży wysyłkowej do Niemiec wynosi około 20.000 euro, nie ma obowiązku rejestracji do VAT w Niemczech.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 23 ust.1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2. W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.
Według zasad ogólnych VAT od transakcji z konsumentami z innych krajów UE należy rozliczyć w państwie, do którego towary są wysyłane. Jednak nie dotyczy to sprzedaży do określonych limitów. W przypadku sprzedaży do Niemiec limit ten wynosi 100.000 euro. Zatem, jeśli Czytelnik w ciągu roku podatkowego nie przekroczy wskazanego limitu, to należy opodatkować transakcję na terytorium kraju
i zapłacić podatek w Polsce. Dopiero po przekroczeniu limitu, należy zarejestrować się do celów VAT w Niemczech.
EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(20) w poz. 19 i 20: dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 23%.
Podstawa prawna: art.23 ust.1 i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.