Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , KASY REJESTRUJĄCE

January 2, 2017

Stosowanie kas fiskalnych w związku z konsolidacją rozliczeń z tytułu podatku VAT w JST

0 1067

Z dniem 1 stycznia 2017 roku Gmina prowadzić będzie skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku VAT. Problem dotyczy kwestii związanych z obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Proszę o pomoc w następujących kwestiach:

1. W Urzędzie (Gminie) jest kasa fiskalna (sprzedawane są bilety wstępu na taras wieży widokowej). Jednostki organizacyjne na dzień poprzedzający moment podjęcia wspólnego rozliczania będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas. Czy po centralizacji jednostki muszą mieć kasy fiskalne? Jednostki te są w różnych lokalizacjach - czy do każdego miejsca sprzedaży usługi musi być zakupiona kasa?

Chodzi tutaj przede wszystkim o MOPS - usługi opiekuńcze na podstawie decyzji administracyjnej (za wykonane usługi zapłata w całości wykonywana jest za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokonujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy).

Żłobek i przedszkole - usługi opieki nad dziećmi po godz. 13 oraz usługi wyżywienia dzieci podczas pobytu w żłobku bądź przedszkolu (obecnie jest to obrót bezgotówkowy - rodzice otrzymują z księgowości wydruk polecenia zapłaty z numerem konta i należnością do zapłaty za dany miesiąc i uiszczają zapłatę do banku. Jest to sprzedaż zwolniona z VAT, którą należy uwzględnić w rejestrze VAT usługi stołówek szkolnych – dla pracowników niepedagogicznych

2. Kiedy powstanie obowiązek stosowania kas? Kiedy jednostki będą musiały nabyć kasy i ewentualnie skorzystać z ulgi na zakup kasy?

3. Jakie są nowe zasady, jeśli chodzi o zwolnienia podmiotowe przy stosowaniu kas?

ODPOWIEDŹ

Jeżeli gmina prowadziła ewidencję za pomocą kasy rejestrującej przy sprzedaży biletów to nadal ewidencjonuje ten obrót przy użyciu dotychczas stosowanej kasy bez konieczności wymiany kasy (lub jej pamięci fiskalnej). Natomiast te wszystkie jednostki organizacyjne, które w dniu poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku nadal korzystają z tego zwolnienia na mocy art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31.12.2016r. a na podstawie projektu rozporządzenia, które będzie obowiązywało od 1 stycznia 2017r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31.12.2017r. (§ 3 ust. 1 pkt 5 projektu).

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie ust. 3a pkt 7 tej ustawy stanowi, iż podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b.

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

a) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,

b) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

W myśl zapisu art. 3 tej ustawy jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 roku. Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych (art. 4 ww. cytowanej ustawy).

W myśl zapisu art. 8 ust. 1 jednostki samorządu terytorialnego, których jednostki organizacyjne dokonujące sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, były obowiązane zgodnie z przepisami prawa podatkowego dotyczącymi podatku do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, mogą nadal wykorzystywać kasy, za pomocą, których jednostki organizacyjne rozpoczęły prowadzenie tej ewidencji i które były przez nie wykorzystywane na dzień poprzedzający dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 roku.

Jednocześnie w myśl zapisu ust. 2 wyżej cytowanego artykułu do dnia 31 grudnia 2016 r. zwalnia się jednostki samorządu terytorialnego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, jeżeli te jednostki organizacyjne w dniu poprzedzającym dzień podjęcia wspólnego rozliczania z jednostką samorządu terytorialnego korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Powyższa ustawa dostosowuje polskie prawo do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE) z 29 września 2015 r. (sygn. akt – C-276/14), w którym stwierdzono, iż gminne jednostki budżetowe nie powinny być traktowane jako oddzielni podatnicy podatku VAT.

W związku z wejściem z dniem 1 października 2016 roku tej ustawy przewidziano również możliwość dalszego (maksymalnie do 31 grudnia 2018 roku) stosowania kas rejestrujących (fiskalnych), których fiskalizacji dokonały jednostki organizacyjne.

Projekt rozporządzenia z dnia 21 września 2016 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zawiera unormowania dotyczące zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego na okres tylko 1 roku (2017). Powyższe ma związek z założonym w przyszłości przedsięwzięciem modernizacji kas.

W zakresie zwolnień podmiotowych do dnia 31 grudnia 2017 roku projekt zakłada m.in.:

  • zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 w/w ustawy z dnia 5 września 2016 r., które na dzień 31 grudnia 2016 roku korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo, jeżeli te jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 roku korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku. Jest to kontynuacja zwolnienia przewidzianego w tej ustawie i przedłużenie tego zwolnienia określonego w ustawie do 31 grudnia 2016 roku o kolejny rok tj. do 31 grudnia 2017 (§ 3 ust. 1 pkt 5 projektu).

Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, która w zakresie czynności wykonywanych przez jej jednostki organizacyjne korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 8 ust. 2, rozpoczyna w zakresie tych czynności prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, może odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup w okresie do dnia 30 czerwca 2017 r. każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (art. 8 ust. 3 ustawy).

Wyłączono również z bezwzględnego obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i (związanych z wyżywieniem), świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 46 załącznika do rozporządzenia (czyli usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu - § 4 ust. 2 pkt 3 projektu).

Podsumowując powyższe, na podstawie ww. ustawy i opublikowanego projektu rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących użytkowane do momentu konsolidacji rozliczeń z tytułu podatku VAT w JST kasy mogą być nadal wykorzystywane. Jednocześnie stosowane przez jednostki organizacyjne dotychczas zwolnienia na podstawie poz. 38 i 45 załącznika aktualnie obowiązującego do 31 grudnia 2016 roku rozporządzenia w sprawie zwolnień (tj. świadczenie usług, jeżeli zapłata w całości następuje za pomocą konta oraz usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust.9 ustawy o podatku VAT tj. placówek oświatowych) zostaną przedłużone na mocy nowego rozporządzenia do 31 grudnia 2017 roku (według założeń projektu).

Anna Kassian

Podstawa prawna: 111 ust. 1, ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, art. 2, 3, 4 i 8 ustawy z dnia 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016r. poz. 1454).