Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ROZLICZENIA VAT

June 11, 2019

NR 90 (Czerwiec 2019)

Terminy do złożenia dodatkowych struktur JPK i konsekwencje niedotrzymania terminu

0 1262

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. W związku z przychodami prowadzę księgi rachunkowe. Właśnie otrzymałem wezwanie z urzędu skarbowego o złożenie w terminie trzech dni JPK_KR i JPK_FA. Wezwanie otrzymałem w „wielki piątek”. Czy termin przekazania danych przesuwa się i będę mógł wysłać po Świętach Wielkanocnych? Czy grożą kary za przesłanie JPK_VAT z błędami?

Odpowiedź

Dni wolne od pracy i święta wlicza się do obliczenia terminu do przekazania JPK. Jednakże jeśli ostatni dzień terminu wypada w  sobotę, niedzielę lub święto będące dniem ustawowo wolnym od pracy, termin upływa następnego dnia po dniu lub dniach wolnych. Zatem termin do przekazania żądanych plików upłynie
23 kwietnia 2019 r. tj. po Świętach Wielkanocnych.

Przesłanie nierzetelnego (błędne dane) pliku JPK może skutkować odpowiedzialnością karną skarbową. Dodać należy, że od 1 lipca 2019 roku Ministerstwo Finansów przewidziało zmiany dotyczące nakładania kar za błędy w przesłanych plikach JPK.

Uzasadnienie

Termin do złożenia plików JPK, żądanych przez organ podatkowy

W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.

Zatem przepis ten daje uprawnienie organowi podatkowemu do żądania od określonej w tym przepisie kategorii podmiotów przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych.

Ustawodawca określił także obowiązek do przekazywania (bez wezwania organu podatkowego) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi KAS, informacji o prowadzonej ewidencji w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to zbiór danych generowany z systemów informatycznych podmiotu gospodarczego (przez bezpośredni eksport danych), który zawiera informacje o operacjach gospodarczych za dany okres. JPK posiada układ i format (schemat XML), który umożliwia jego łatwe przetwarzanie.. Należy zauważyć, że  „struktura logiczna dokumentu elektronicznego» oznacza sposób ułożenia informacji w dokumencie elektronicznym zdefiniowanym przez określenie elementów i cech informacyjnych tego dokumentu oraz powiązań między nimi. Zatem, struktura logiczna to sposób organizacji konkretnych informacji wewnątrz pliku.

Dodać trzeba, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Podkreślenia wymaga, że istnieje miesięczny obowiązek przesłania JPK_VAT nawet wówczas, kiedy podatnik rozlicza podatek od towarów i usług kwartalnie.

Dodatkowo wszyscy podatnicy, którzy prowadzą księgi podatkowe i wytwarzają dowody księgowe w formie elektronicznej, przekazują struktury JPK  na żądanie  organów podatkowych. JPK na żądanie obejmuje 6 struktur:

  • księgi rachunkowe –  JPK_KR,
  • wyciąg bankowy –  JPK_WB,
  • magazyn –  JPK_MAG,
  • faktury VAT –  JPK_FA,
  • podatkowa księga przychodów i rozchodów –  JPK_PKPIR,
  • ewidencja przychodów –  JPK_EWP.

Organ podatkowy może żądać przekazania JPK w ramach:

  • kontroli podatkowej,
  • czynności sprawdzających,
  • kontroli celno-skarbowej,
  • postępowania podatkowego.

Organ podatkowy może żądać JPK:

  • od podatnika,
  • od kontrahenta, jeżeli prowadzi on księgi podatkowe w formie elektronicznej.

Jeżeli organ podatkowy, w toku postępowania podatkowego, czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej zażądał przekazania jednej/kilku z ww. struktur JPK,  podatnik ma nie mniej niż 3 dni  na ich przekazanie. Niemniej dokładny termin powinien być określony w wezwaniu.

Zatem, zgodnie z art. 12 Ordynacji podatkowej termin należy liczyć od następnego dnia od daty otrzymania wezwania, a upływa ostatniego z  wyznaczonej liczby dni o  północy, uwzględniając dni robocze i  wolne od pracy. Jeśli ostatni dzień terminu wypada w  sobotę, niedzielę lub święto będące dniem ustawowo wolnym od pracy, termin upływa następnego dnia po dniu lub dniach wolnych. Potwierdza to również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 5 grudnia 2018 r. sygn.. akt I SA/Po 665/18.

W uzasadnionych przypadkach (np. duża ilość danych, nieobecność osoby odpowiedzialnej) Podatnik może zwrócić się do organu podatkowego o wydłużenie tego terminu. Pozwoli to na uniknięcie konsekwencji w przypadku niedostarczenia plików w wyznaczonym terminie.

Kary za złożenie plików JPK z błędami

JPK_VAT ma charakter informacji podatkowej, dlatego niezłożenie go w terminie może spowodować sankcje karno-skarbowe. W zależności od okoliczności może to być wykroczenie lub przestępstwo.
Jeżeli wartość uszczuplenia należności podatkowej przekracza 10.000 zł, jest to przestępstwo. Bieże się również pod uwagę motyw działania podatnika, stopień szkodliwości społecznej oraz sposób dokonania czynu.
Karą za wykroczenie skarbowe jest grzywna, określana kwotowo w przedziale od 1/10 do 20-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. W roku 2019 minimalne wynagrodzenie wynosi 2250,00 zł. Wysokość grzywny powinna być determinowana sytuacją majątkową, rodzinną oraz możliwościami zarobkowymi sprawcy.

minimalna grzywna (1/10 × 2.250 zł) 225 zł
maksymalna grzywna (20 × 2.250 zł) 45.000 zł
mandat karny (od 1/10 do 2 × 2.250 zł) od 225 zł do 4.500 zł

Karą za przestępstwo skarbowe jest grzywna, która może wynieść od 10 do 720 stawek dziennych, w zależności od dochodów, sytuacji rodzinnej i majątkowej sprawcy. Stawka dzienna nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego wynagrodzenia ani też przekraczać jej 400-krotności.

minimalna stawka dzienna (1/30 × 2.250 zł) 75 zł
maksymalna stawka dzienna (75 zł × 400) 30.000 zł
minimalna grzywna (10 stawek × 75 zł) 750 zł
maksymalna grzywna (720 stawek × 30.000 zł) 21.600.000 zł

Za  nieudostępnienie  JPK w wyznaczonym terminie (określonym w wezwaniu) Strona może zostać ukarana karą porządkową w wysokości do 2800 zł. Kara porządkowa może zostać również nałożona na osobę, która prowadzi księgi podatkowe lub przechowuje księgi podatkowe lub dokumenty będące podstawą zapisów
w tych księgach (np. biura rachunkowe).

Niemniej zauważyć należy, że Ministerstwo Finansów,  dąży do zdyscyplinowania podatników, by przesyłali organom podatkowym do analiz  poprawne dane. Ważne jest, by dane wpisywane były we właściwych rubrykach i np. nazwa firmy nie pojawiła się w miejscu przeznaczonym na jej adres.

W tym celu przedstawiono projekt ustawy o podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej, w których zakłada się, że gdy podatnik prześle ewidencję zawierającą błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, naczelnik urzędu skarbowego nałoży na niego karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdą stwierdzoną nieprawidłowość. Kara będzie nałożona w  drodze decyzji. Wcześniej jednak Naczelnik wezwie podatnika do przesłania korekty ewidencji, wskazując błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, co spowoduje, że kara nie zostanie wymierzona.

Należy dodać, że  od 1 lipca przewidywane są również zmiany w art. 56 i 61a Kodeksu karnego skarbowego, które mają wprowadzić kary za nieprzestrzeganie przez podatników obowiązków związanych ze składaniem organom podatkowym deklaracji, także za pomocą środków komunikacji elektronicznej, oraz za złożenie błędnej deklaracji. Przewidywana jest również kara za przesłanie po terminie księgi, w rozumieniu ewidencji lub przesłanie nierzetelnej lub wadliwej księgi.

 

Podstawa prawna: art. 23, art. 48 ustawy z 10 września 1999 roku Kodeks karny skarbowy, art. 12 § 1 i § 5, art. 82 § 1b, art. 189 § 2,  art 193a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa, art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, projekty ustaw  - druk sejmowy nr  UD456.