Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Termomodernizacja placówki oświatowej a odliczenie VAT

Artykuły | April 27, 2020 | DODATEK NR 7
0 1038

W odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Gminę na termomodernizację budynku Szkoły Podstawowej, związanych zarówno z działalnością gospodarczą jak i działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i zwolnioną, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej i sprzedaży opodatkowanej, Gmina będzie zobowiązana do zastosowania prewspółczynnika (preproporcji), zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h i proporcji, zgodnie z art. 90 ustawy. Natomiast od wydatków poniesionych do dnia 1 stycznia 2017 roku, czyli przed centralizacją, związanych z dokumentacją projektową, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, bowiem wydatki te poniosła jednostka organizacyjna – odrębny od Gminy podatnik.

Stanowisko Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 17 kwietnia 2020 roku, nr 0111-KDIB3-2.4012.113.2020.1.MD.

Sytuacja Podatnika

Gmina realizuje projekt docieplenie budynku Szkoły Podstawowej wraz z wymianą instalacji c.o., modernizacją opraw oświetleniowych oraz budową instalacji wentylacji mechanicznej oraz wymianą opraw oświetleniowych. Projekt realizowany jest w latach: 2016-2021. Nieznaczna część zadań została wykonana 
w latach 2016-2017, jednak realizacja głównego zakresu robót planowana jest na lata 2020-2021. Przed centralizacją rozliczeń VAT tj. w 2016 r. jednostka organizacyjna – odrębny podatnik, poniosła wydatki na dokumentację projektową. Wymieniona w projekcie placówka szkolna – Szkoła Podstawowa, poza zadaniami publicznymi (pozostającymi poza VAT) realizuje sprzedaż opodatkowaną VAT jak również sprzedaż zwolnioną z podatku VAT. 
Miasto nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować wydatków do jednego rodzaju prowadzonej przez siebie działalności, tj. wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, działalności opodatkowanej albo do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Stanowisko Dyrektora

Zgodnie z art.86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Jak stanowi art.86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art.90 ust. 1 ustawy). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art.90 ust. 2 ustawy).
Dyrektor uznał, że w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej  działalności gospodarczej (czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Gmina nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, to Gmina będzie miała obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a-2h ustawy tz. preproporcji.     
Ponadto Dyrektor zaznaczył, że w sytuacji gdy w Gminie w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art.90 ustawy.
Odnosząc się do części projektu związanej z dokumentacją projektową obejmującą termomodernizację budynku szkoły, której realizacja miała miejsce przed dniem 1 stycznia 2017 r. Dyrektor wskazał, że jednostka organizacyjna była w tym okresie odrębnym od Gminy podmiotem. W konsekwencji Gmina do dnia 31 grudnia 2016 r. nie wykorzystywała ww. dokumentacji projektowej objętej projektem do swoich czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem w związku z wydatkami poniesionymi do dnia 1 stycznia 2017 r. związanymi z dokumentacją projektową, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Podstawa prawna: art. 86 ust.1, 2a, art.90 ust1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług