Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Usługi dostarczania wody i inwestycja w infrastrukturę wodną w Gminie

Artykuły | August 31, 2020 | DODATEK NR 8
0 807

Gmina jest podatnikiem z tytułu świadczenia odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody na rzecz podmiotów zewnętrznych oraz opodatkowania odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody na rzecz podmiotów zewnętrznych. Gmina nie ma obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wykorzystywania infrastruktury na potrzeby własne. Gmina ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z zastosowaniem proporcji, obliczonej według udziału liczby metrów sześciennych dostarczonej wody dla podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody ogółem.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 18 sierpnia 2020 roku 0111-KDIB3-2.4012.418.2019.8.SR .

Sytuacja Podatnika

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zadania z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej są wykonywane przez zakład budżetowy – ZGK.
Gmina świadczy za pośrednictwem ZGK odpłatne usługi, na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w zakresie dostarczania wody/odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, posiadających odrębną od Gminy osobowość prawną, a także świadczy/będzie świadczyła je na potrzeby własnych jednostek budżetowych.
Celem poprawy jakości świadczonych usług o charakterze wodno-kanalizacyjnym, Gmina realizuje inwestycję. Infrastruktura, która powstanie w ramach inwestycji będzie wykorzystywana do świadczenia usług dostarczania wody zarówno na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak i na potrzeby jednostek organizacyjnych Gminy oraz innych obiektów należących do Gminy. Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie infrastrukturą po zakończeniu jej budowy będzie ZGK. 
Gmina ponosi liczne wydatki inwestycyjne związane z powstaniem infrastruktury. Gmina zamierza zastosować tzw. pre-współczynnik metrażowy, obliczony jako udział liczby metrów sześciennych dostarczonej wody do podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody ogółem (w tym również do jednostek organizacyjnych Gminy 
i na potrzeby własne Gminy). Zgodnie z proporcją opartą o realne zużycie, Gmina jest w stanie określić:

  • zużycie przypisane wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT oraz
  • zużycie łączne,
    a zatem Gmina jest w stanie wskazać (procentowo) nie tylko jaka część wydatków przypada wyłącznie na czynności opodatkowane VAT (dające prawo do odliczenia), ale także jaka część przypada na czynności niepodlegające VAT, nie stanowiące działalności gospodarczej (które nie dają prawa do odliczenia).

Wartość pre-współczynnika metrażowego wyliczonego jako udział liczby metrów sześciennych dostarczonej wody do podmiotów zewnętrznych (136.036,02 m3) w liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody ogółem (142.593,02 m3) w oparciu o dane za rok 2018 wynosi 96%.

Stanowisko Dyrektora

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. 
Dyrektor uznał, że z uwagi na fakt, że usługi w zakresie dostarczania wody świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych są wykonywane przez Gminę odpłatnie w ramach umów cywilnoprawnych – w odniesieniu do tych usług – Gmina nie działa działała jako organ władzy publicznej. Gmina występuje/wystąpi w roli podatnika, a czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej dla nich stawki 
Ponadto Dyrektor uznał, że z tytułu wykorzystywania infrastruktury na własne potrzeby tj. w szczególności na potrzeby funkcjonowania jednostek budżetowych Gminy oraz innych miejsc wykorzystywanych na własne potrzeby, Gmina nie jest zobowiązana do naliczenia podatku należnego. 
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Dyrektor uznał, że w związku z wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług dotyczących przedmiotowej infrastruktury do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dyrektor wskazał, że skoro przedstawiona przez Gminę metoda stanowi bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji niż wskazany w rozporządzeniu, to Gmina może odliczyć część podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z infrastrukturą, według udziału procentowego, w jakim przedmiotowa infrastruktura wykorzystywana będzie do wykonywania działalności gospodarczej z zastosowaniem klucza odliczenia wyliczonego według udziału liczby metrów sześciennych dostarczonej wody dla podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody ogółem (w tym od podmiotów zewnętrznych oraz na potrzeby własne Gminy) z wykorzystaniem infrastruktury. 

Podstawa prawna: art.5 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 6, art. 86 ust.1, 2a i 2h ustawy o podatku od twarów i usług