Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Usługi związane ze sportem, zajęcia sportowe on-line a VAT

Artykuły | November 26, 2020 | NR 108
0 4671

Znane przysłowie mówi, że sport to zdrowie. Jednak przedsiębiorcy wykonujący usługi związane ze sportem mówią, że zdarza się im tracić zdrowie przy rozliczaniu VAT. Pod określonymi warunkami, mogą oni korzystać ze zwolnienia od VAT. Jednak zasadniczo usługi te należy opodatkować. W sytuacji opodatkowania VAT usług sportowych, dużo wątpliowści budzi ustalenie prawidłowej stawki podatku. W obecnej, ciężkiej sytuacji branży sportowej która z pewnością niedługo się poprawi, chcemy zwrócić Państwa uwagę na prawidłowość rozliczania VAT usłgu związanych ze sportem i wyjaśnić, kiedy spełnione są warunki do zastosowania zwolnień od VAT oraz jak prawidłowo ustalić stawkę podatku, także w przypadku zajęć on-line.

1.    Zwolnienie od VAT

    1.1. Zwolnienie podmiotowe

Przedsiębiorca wykonujący usługi sportowe i osiągający niską wartość sprzedaży może skorzystać z tzw. zwolnienia podmiotowego. Zwolnienie to dotyczy podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł (art.113 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług). 
Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł (art.113 ust.9 ustawy o VAT). 
Zatem, zakładając firmę można skorzystać z prawa do zwolnienia od VAT przy spełnieniu warunku limitu sprzadaży. Przekroczenie kwoty 200.000 zł powoduję, że każda kolejna sprzedaż którą przekroczono kwotę i każda kolejna podlegaja opodatkowaniu, zwolnienie przestaje obowiązywać i należy zarejestrować się jako podatnik VAT. 
Proporcję wylicza się następująco:

  • mnożąc liczbę dni od rozpoczęcia sprzedaży do końca roku przez obowiązujący limit VAT
  • następnie dzieląc otrzymaną liczbę przez liczbę dni w danym roku.

Przykład
Firma “A” została założona 2 maja 2020 roku, czyli do końca roku zostały 244 dni. 
Obliczenie wygląda następująco:

(200 000 x 244) / 365 = 133.698,63 zł

Kwota 133.698 zł to limit sprzedaży dla Firmy A. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że przed  dniem w którym traci prawo do zwolnienia,  powinien zarejestrować się jako VAT-owiec.

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą korzystają ze zwolnienia z VAT z mocy prawa. Oznacza to, że nie mają obowiązku składać żadnych deklaracji informujących urząd o korzystaniu ze zwolnienia. Pamiętać jednak należy, że zwolnienie z mocy prawa oznacza, że jeśli taki przedsiębiorca nie zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego na piśmie o tym, że rezygnuje ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1, staje się automatycznie podatnikiem VAT zwolnionym. Zatem w sytuacji, gdyby chciał rozliczać VAT, musi zawiadomić o tym wyborze właściwy urząd skarbowy. Jeśli przedsiębiorca skorzysta z opcji zwolnienia musi pamiętać o tym, że może korzystać ze zwolnienia do momentu przekroczenia progu sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym.
    
    1.2. Zwolnienie przedmiotowe

Zakres i zasady zwolnienia od VAT określonych czynności, zostały określone w art. 43 ustawy o VAT.

1.2.1. Usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez określone podmioty

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i  upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i  uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących 
w  wychowaniu fizycznym
- z  wyłączeniem usług związanych z  działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i  rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i  obiektów sportowych za odpłatnością.
Natomiast na mocy art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 112 państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. 
Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że podlega mu określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów wykonujących te usługi. Zwolnienie obejmuje więc usługi świadczone m.in. przez kluby sportowe, stowarzyszenia czy fundacje sportowe, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Co istotne, niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że zwolnienie od podatku na podstawie ww. przepisu nie przysługuje. 
W orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym także w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego ukształtował się pogląd, zgodnie z którym przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w związku z art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 112 należy tak interpretować, że zwolnieniem od podatku określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń 
i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku (np. wyroki NSA z 13 marca 2014 roku, I FSK 585/13 oraz z 18 maja 2017 roku, I FSK 1807/15, wyrok WSA we Wrocławiu z 26 czerwca 2018 roku, sygn. akt I SA/Wr 445/18).

Przykład
Statutowymi zadaniami Międzyszkolnego Uczniowskiego Klubu Sportowego są organizacja i realizacja zajęć piłkarskich dla dzieci w wieku od 4 do 18 lat. Organizowane zajęcia polegają głównie na podnoszeniu umiejętności piłkarskich i szukaniu talentów. W celu realizacji zajęć MUKS wykorzystuje miejskie lub prywatne obiekty sportowe (m.in. na podstawie umów najmu), zatrudnia trenerów, nabywa lub wypożycza sprzęt sportowy. MUKS organizuje także odpłatne obozy sportowe.
Usługi świadczone przez MUKS są objęte zwolnieniem z podatku VAT na mocy ww. przepisu, także organizowanie obozów sportowych. MUKS spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia tj. usługi te są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, są świadczone przez klub sportowy, celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i  upowszechniania sportu, usługi wykonywane przez MUKS są konieczne do organizowania i  uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i  uczestniczenia w  nim, MUKS nie jest nastawiony na osiąganie zysków, usługi są  świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w  wychowaniu fizycznym.

Należy jednak pamiętać, kiedy nie można stosować ww. zwolnienia. Zasadę tę określa art. 43 ust. 17 i 18 ustawy o VAT.
Zwolnienie, o  którym mowa m.in. w  ust. 32, nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z  usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z  ust. 1 pkt  18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i  33 lit. a  lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w  stosunku do podatników niekorzystających z  takiego zwolnienia.

Omawiane zwolnienie stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o  których mowa w  tych przepisach, nie osiągają w  sposób systematyczny zysków z  tej działalności, a  w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w  całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Pamiętaj: Zwolnienie od VAT z art. 43 ust. 1 pkt 32 nie ma zastosowania do usług sportowych w sytuacji, gdy ich świadczenie nastawione jest na zysk. 

1.2.2. Usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli 

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i  wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powołany przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od VAT świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmują materiał dydaktyczny realizowany przez te przedszkola, szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych. 
Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie  art. 43 ust. 1 pkt 27  ustawy jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

  • przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem i
  • przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji.

Nauczanie prywatne, to nauczanie, przy którym istnieją bezpośrednie relacje umowne między uczącym, a uczniem (bądź uczniami), ewentualnie ich opiekunami (rodzicami). Prywatne nauczanie może dotyczyć zarówno lekcji indywidualnych, jak i zbiorowych.
Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Przykład
Pan Michał jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Obecnie jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony i prowadzi działalność gospodarczą o przeważającym profilu: pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Pan Michał prowadzi naukę pływania. Wiele lat szkolił się w zakresie nauki pływania, trenował pływanie w profesjonalnych klubach sportowych, sam również startował w wielu zawodach. Dodatkowo posiada specjalizację instruktora dyscypliny sportu - „pływanie” uzyskaną na Akademii Wychowania Fizycznego. Posiada dokument, z którego wynika, że może prowadzić nauczanie pływania jako instruktor nauki pływania (legitymacja Instruktorska wydana przez odpowiednią szkołę wyższą).
W celu prowadzenia zajęć wynajmuje tor lub kilka torów basenu. 
System nauki jest zorganizowany podobnie do nauki w szkole - kursy pływania organizowane są w systemach semestralnych z uwzględnieniem przerw wakacyjnych. Na podstawie posiadanej wiedzy i doświadczenia w zakresie nauczania pływania, opracował program szkoleniowy, który umożliwia uczestnikom kursu zdobywać konkretne umiejętności na każdym etapie szkolenia.
Umowy w zakresie nauki pływania Pan Michał zawiera z rodzicami dzieci, które uczestniczą w zajęciach  (łączy go bezpośrednia relacja umowna z uczestnikami zajęć, tj. z nabywcami tych usług).
Zatem, świadczone przez Pana Michała osobiście jako nauczyciela pływania, obejmujące kształcenie na poziomie przedszkolnym, szkolnym - podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, korzystają ze zwolnienia z  art. 43 ust. 1 pkt 27  ustawy. 
Pan Michał spełnia warunki do zastosowania zwolnienia:
- w stosunku do nabywców usługi - swoich uczniów, pełni funkcję nauczyciela, 
- samodzielnie udziela lekcji swoim uczniom.
Z przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz rozporządzeń wykonawczych wynika, że zajęcia sportowe (w tym również pływanie) zostały wymienione w programie nauczania w placówkach oświatowych - tym samym świadczone usługi obejmują kształcenie na poziomie przedszkolnym, szkolnym - podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.

    1.3. Dokumentowanie usług zwolnionych

Przedsiębiorca świadczący usługi sportowe zwolnione od VAT nie jest obowiązany do wystawienia faktur w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku VAT (art.106b ust. 2 ustawy o VAT). Jednakże, w myśl art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, na żądanie nabywcy tej usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, gdy żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie trzech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Status podatnika zwolnionego oznacza, że przedsiębiorca nie ma obowiązku składania JPK_ VAT tj. nie rozlicza w urzędzie skarbowym podatku z tytułu sprzedaży i nie ma prawa do odliczenia (zwrotu) podatku naliczonego.
Podatnik zwolniony ma obowiązek prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży (art.109 ust.1 ustawy o VAT). Rejestr sprzedaży pozwala zorientować się, kiedy sprzedaż przekroczy próg zwolnienia z VAT (przed sprzedażą, po której przekroczy próg, należy zarejestrować się do VAT). Uproszczona ewidencja nie ma określonego przepisami wzoru. Powinno się w niej ujmować sprzedaż za dany dzień, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu następnym. Ewidencja może zawierać takie informacje, jak: liczbę porządkową, datę sprzedaży, wartość sprzedaży, wartość sprzedaży narastająco.

Pamiętaj: Jeśli korzystasz ze zwolnienia od VAT z art.113, istotne jest rzetelne prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży w celu kontoli, czy nie przekroczono progu sprzedaży uprawniającej do prowadzenia działalności zwolnionej.

    2.    Opodatkowanie VAT

Największe wątpliwości w opodatkowaniu usług związanych ze sportem budzi ustalenie stawki VAT. 
Zgodnie z art. 41 ust.1 w powiązaniu z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku wynosi 23%.
Dla niektórych czynności ustawa przewiduje obniżoną stawkę VAT. W przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku. 
 
    2.1. Usługi opodatkowane stawką 8%

Zgodnie z art. 41 ust.2 w powiązaniu z art.146aa ust. 1 pkt 2 ustawy  o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka VAT wynosi 8%. Załącznik nr 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 roku zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 8%. W załączniku tym wskazano m.in.:
 

Poz. 55 CN lub PKWiU
2015 93.11.10.0
Usługi związane z działalnością obiektów sportowych
Poz. 67 bez względu na
PKWIU
Wstęp na imprezy sportowe
Poz. 68 bez względu na
PKWIU
Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu


Pozycja 68 załącznika nr 3 do ustawy stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 55, 64–67 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. ze sportem.

2.1.1. Usługi związane z  działalnością obiektów sportowych

W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. 
Zatem, obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od celu wstępu. 

Przykład
Gmina wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu klasyfikacji usług udostępnienia hali sportowej będącej obiektem sportowym, podmiotom gospodarczym, innym jednostkom organizacyjnym, os. fizycznym na zasadzie wykupienia wstępu np. karnetów, biletów wstępu, uprawniających do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem jest uprawianie sportu czy rekreacja, udostępnienie obiektu sportowego (w skład którego wchodzą np.: hala sportowa, sala fitness, pływalnia, sauna, siłownia), na podstawie jednego biletu/karnetu wstępu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym (np. wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków/uczniów 
w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu - niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja, czy uprawianie sportu), prowadzenie nauki i doskonalenie pływania dla indywidualnych osób (na podstawie odrębnego biletu wstępu) oraz zorganizowanych grup dzieci i młodzieży (uczniów szkół publicznych i niepublicznych 
- w ramach lekcji wychowania fizycznego) - przez instruktorów zatrudnionych 
w obiekcie sportowym. 
Urząd Statystyczny sklasyfikował ww. usługi w następującym grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związanie z działalnością obiektów sportowych”.
Zatem, usługi wskazane przez Gminę objęte są stawką 8%, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych (zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust.1 pkt 2 oraz poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy).

2.1.2. Wstęp na imprezy sportowe, do obiektów sportowych

Dużo wątpliwości wśród podatników budzi pojęcie usług w zakresie wstępu. 
W interpretacji ogólnej Nr PT1/033/32/354/LJU/14 z 2 grudnia 2014 roku w sprawie opodatkowania podatkiem VAT czynności, o których mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, Ministerstwo Fiansów wyjaśniło jak należy rozumieć to pojęcie. Wprawdzie wyjaśnienie dotyczy poprzedniego brzmienia załącznika nr 3, jednak tezy te można odnieść do obecnego brzmienia przepisów. W interpretacji tej wskazano, że: Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”. Zatem pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 182 – 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu).
Minister wskazał także, iż: nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu (wyrok NSA z 30 stycznia 2014 r. sygn. akt I FSK 311/13). 
W wyroku z 30 stycznia 2014 roku NSA zauważył m.in., że: „(…) sformułowanie „usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową” (pkt 4.5 uzasadnienia). 

Przykład 
Ośrodek Sportu i Rekreacji organizuje bieg i marsz. Każdorazowo wykonuje szereg czynności związanych z przygotowaniem trasy, rejestracją uczestników oraz przeprowadzeniem biegu i marszu. Osoby deklarujące chęć udziału w biegu i marszu są zobowiązane do uiszczenia opłaty startowej umożliwiającej im wzięcia w nim czynnego udziału. Po wniesieniu opłaty uczestnik imprezy uzyskuje możliwość wystartowania w organizowanym biegu i marszu, zostaje mu nadany indywidualny numer startowy, na podstawie którego otrzymuje także „pakiet startowy biegacza”. Pomiaru czasu dokonuje wyspecjalizowana firma. Zgodnie z regulaminem wszyscy zawodnicy, którzy ukończą bieg i marsz otrzymują medal pamiątkowy. Po biegu OSIR zapewnia ciepły posiłek oraz napoje. OSIR zapewnia pomoc medyczną. Opłata pobierana przez OSIR umożliwia pokrycie części kosztów związanych 
z biegiem i marszem. 
Zatem, usługa ta opodatkowana jest wg 8% stawki VAT. Stanowi ona bowiem usługę wstępu na imprezy sportowe/rekreacyjne.
Ponadto, na gruncie orzecznictwa podatkowego wielokrotnie podkreślano, iż nie należy sztucznie dzielić czynności złożonych. Świadczenie, za które OSiR pobiera opłatę startową jest świadczeniem złożonym, w którym świadczeniem głównym będzie wstęp na imprezę sportową/rekreacyjną. W tym przypadku jest to prawo do uczestniczenia w imprezie sportowej/rekreacyjnej – udział w biegu i w marszu.         
Świadczenia dodatkowe, na które składają się pozostałe czynności – nie stanowią celu samego w sobie i należy je traktować jako element całości, stanowiącej jedno świadczenie, w którym usługa wstępu na imprezę sportową/rekreacyjną ma charakter usługi głównej.

Przykład 
Spółka “B” prowadzi działalność w zakresie „sprzedaży wstępu” w określonych godzinach na halę tenisową, celem korzystania z obiektu w ramach usług rekreacyjnych i sportowych przez osoby fizyczne oraz prowadzących działalność gospodarczą.
“B” zatrudnia instruktora gry w tenisa i świadczy usługi, polegające na prowadzeniu nauki dla dzieci i dorosłych, w związku z czym, nie tylko udostępnia korty, ale również udostępnia korty wraz z instruktorem.
Świadczone usługi są klasyfikowane jako usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych. Spółka prowadzi obiekt sportowy i tym samym spełnia warunek podmiotowy, bowiem kort tenisowy jest rodzajem obiektu sportowego, zaś usługi polegające na nauce gry w tenisa oraz samej gry stanowią usługi związane z działalnością tego obiektu. Zatem, stawka VAT to 8%.

Przykład 
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, a jedną z jej jednostek organizacyjnych jest GOSTIR (Gminny Ośrodek Sportu Rekreacji i Turystyki). GOSTIR planuje zatrudnić instruktora fittness, który będzie prowadził zajęcia dla osób fizycznych. Zajęcia będą odpłatne. Osoby będą musiały zapłacić za wstęp na zajęcia. 
Stawka VAT na zajęcia fitness to 8%.


Pamiętaj: Ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% usługi związane ze sportem, lecz wyłącznie dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych i w zakresie wstępu. 


    2.2.  Usługi sportowe opodatkowane stawką 23% - zajęcia indywidualne, zajęcia on-line

Zasadą ustalenia prawidłowej stawki VAT jest wyjście od podstawowej 23% stawki, a następnie przeanalizowanie przepisów pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki. Stawkę podstawową 23% należy zastosować w sytuacji, gdy:

  • usługa sportowa nie jest objęta zwolnieniem z art.43 ani obniżoną stawką,
  • przedsięborca wybierze opodatkowanie w przypadku gdy nie chce korzystać ze zwolnienia z art.113, a ustawodawca nie określił dla danych usług sportowych obniżonej stawki VAT.

Duże problemy budzi ustalenie stawki podatku dla zajęć  indywidualnych np. przez trenera, indywidualnych  zajęć nauki pływania czy nauki gry w tenisa, a obecnie także prowadzenie zajęć on-line. 
W zakresie indywidualnych zajęć organy podatkowe uznają, że opodatkowanie tego typu usług objęte jest stawką VAT 23%, bowiem  prywatne  zajęcia z instruktorem nie mogą być utożsamiane ze wstępem na zajęcia rekreacyjne. Organy podatkowe uznają, że preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, ze wstępem do określonych miejsc. 

Obecnie wiele kontrowersji budzi opodatkowanie coraz bardziej popularnych zajęć on-line. W trakcie takich zajęć instruktor przebywający w siłowni lub w domu przeprowadza zajęcia, transmitowane internetowo. Biorąc pod uwagę wyjaśnienia Ministerstwa Fiansów, że preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku wstępu do określonych miejsc, to zajęcia on-line należałoby opodatkować stawką 23%. Wspomniana interpretacja odnosi się jednak tylko do wejścia do obiektu sportowego. Zdaniem Redakcji, biorąc pod uwagę definicję wstępu z SJP PWN, że wstęp to także „prawo uczestniczenia w czymś” – można byłoby uznać, że zajęcia on-line mogłyby korzystać z preferencyjnej stawki 8%. Jednak jest to daleko posunięta teza, dlatego w tym przypadku zalecamy wystąpić z wnioskiem 
o wydanie interpretacji indywidualnej. 

Przykład
Pani Joanna jest instruktorem fitness. Na swojej stronie internetowej, za określoną opłatą, udostępniła możliwość pobrania różnych filmów instruktarzowych dotyczących kształtowania sylwetki. Przykładowo: film kształtujący brzuch, film kształtujący nogi. 
W tym przypadku zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku 23%, bowiem możliwości oglądania nagrań ćwiczeń nie można powiązać z usługą wstępu na zajęcia fitness. 
Pani Joanna powinna miec na uwadze, że może skorzystać ze zwolnienia od VAT z art.113 ust.1 i 9 ustawy o VAT w sytuacji:

  • jeśli wartość jej sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł lub
  • rozpoczynając w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT - przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy, 
  • w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł. 

Przykład
Pani Kinga zamierza wynająć salę od Domu Kultury. We wtorki i w czwartki w godz. 18-20 planuje prowadzić zajęcia jogi.
Działaność Pani Kingi nie będzie związana z działalnością obiektów sportowych ani usługą wstępu do obiektu sportowego. W konsekwencji działalność ta będzie opodatkowana stawką 23% w sytuacji, gdy Pani Kinga nie wybierze zwolnienia z art.113 tj. z uwagi na limit sprzedaży do 200.000 zł.    

Przykład
W obiekcie sportowym “Q” znajdują się sale gimnastyczne, siłownie, basen. 
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej “Q” świadczy usługi na rzecz konsumentów. Usługi te polegają na sprzedaży tzw. karnetów OPEN. Karnety te uprawniają do odpłatnego korzystania z siłowni (bez / z instruktorem), a także zajęć fitness - aerobik, zajęć na basenie np. aqua aerobik, nauka pływania itp. 
Na zajęcia z instruktorem należy się zapisać (nie jest to wejście dobrowolne na dany obiekt, gdzie dopiero po wejściu klient decyduje, czy będzie uczestniczyć w danych zajęciach). 
Zatem, dla usług sprzedaży karnetów należy zastosować preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% jako usługi, które są związane ze wstępem na zajęcia rekreacyjne. 
Natomiast dla zajęć  indywidualnych  prowadzonych np. przez trenera personalnego, czy w zakresie  indywidualnych  zajęć nauki pływania obowiazuje stawka VAT w wysokości 23 %. 

 

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 i 2, art. 43 ust. 1 pkt 27 i 32, ust. 17 i 18, art.106b ust. 2 i 3, art.109 ust.1, art.113 ust.1 i 9, art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług