Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Wartość początkowa nieruchomości i wydatki na remont bądź modernizację, a korekta VAT

Artykuły | August 28, 2020 | NR 105
0 1344

Mamy w Gminie inwestycje związane z nieruchomościami i mam wątpliwości dotyczące korekty wieloletniej podatku VAT w zakresie kosztów inwestycyjnych:
1.    modernizacja nieruchomości do 15.000 zł - 5 letnia czy 10-letnia?
2.    modernizacja nieruchomości powyżej 15.000 zł - 5 letnia czy 10-letnia?
3.    remont nieruchomości do 15.000 zł - 5 letnia czy 10-letnia?
4.    remont nieruchomości powyżej 15.000 zł - 5 letnia czy 10-letnia?
 

Odpowiedź

  • Wartość początkowa nieruchomości do 15 tys. - modernizacja nieruchomości wydatki do 15 tysięcy zł – korekta jednorazowa.
  • Wartość początkowa nieruchomości powyżej 15 tys. - modernizacja nieruchomości wydatki powyżej 15 tysięcy zł – korekta 10 letnia.
  • Wartość remontu nieruchomości wynoszący powyżej 15 tysięcy zł, zdaniem Redakcji  – korekta 5 letnia bez względu na wartość początkową nieruchomości.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. 
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ust. 1 tej ustawy. W myśl tego przepisu, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2- 10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy,
- jeżeli ich wartość początkowa przekracza 15.000 zł, korekty podatnik dokonuje:

  1. w ciągu 5 kolejnych lat, przy czym roczna korekta dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu,
  2. w ciągu 10 kolejnych lat w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów (nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste), przy czym roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu,
    - jeżeli ich wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty podatnik dokonuje jednorazowo, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekt, o których mowa w tym przepisie dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (za styczeń roku następnego lub za pierwszy kwartał).
Zatem, na prawidłową kwalifikację prawną ww. wydatków jako środków trwałych mają wpływ uregulowania wynikające z przepisów o podatku dochodowym.         Stosownie do treści art. 16g ust. 13 ustawy o pdop lub art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Zatem, ulepszenie środka trwałego wystąpi, gdy:

  • podatnik ponosi nakłady na jego przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację (także na zakup części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł.), 
  • wydatki te w danym roku podatkowym przekroczą 10 000 zł, 
  • nakłady te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego i kosztami jego eksploatacji.

Jednakże podkreślić trzeba, że ulepszenie należy ściśle odróżnić od remontu. Remont nie powoduje wzrostu wartości użytkowej środka trwałego. Jego celem jest wyłącznie zachowanie tej wartości, a więc podtrzymanie bądź przywrócenie stanu pierwotnego. Nakłady remontowe niezależnie od ich wysokości nie powodują zwiększenia wartości początkowej składnika majątku.
Zatem, ulepszenie środka trwałego do celów VAT należy traktować jak zakup odrębnego środka trwałego co oznacza, że limit 15 tys. zł powinien być ustalany odrębnie dla wartości początkowej danego środka trwałego oraz wartości jego ulepszenia. Zauważyć trzeba, że nabycie środka trwałego, a następnie jego późniejsze ulepszenia, są to odrębne wydatki, które najczęściej występują w różnych latach rozliczeniowych.
Wobec powyższego należy przyjąć, że:

  • wartość początkowa nieruchomości do 15 tys. - nakłady na ulepszenie do 15 tysięcy zł – obowiązuje korekta jednorazowa,
  • wartość początkowa nieruchomości powyżej 15 tys. - modernizacja nieruchomości wydatki powyżej 15 tysięcy zł – korekta 10 letnia.

W przypadku remontu, zdaniem Redakcji, nie ma znaczenia wartość początkowa nieruchomości, jeśli wartość remontu wynosi powyżej 15.000 zł – korekta 5 letnia.

Ewidencja w deklaracjach:  W VAT-7(20) korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych – poz. 47. Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć – poz. 48.  


Podstawa prawna: art. 86 ust 1-2, art. 91 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.