Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KONTROLE I POSTĘPOWANIA PODATKOWE

September 30, 2016

Weryfikacja przez organy podatkowe zgłoszonego adresu rejestracyjnego

0 1300

Dwóch moich znajomych, którzy podlegają pod ten sam urząd skarbowy mieli ostatnio kontrole z US. Przyjeżdża urzędnik i sprawdza czy firma nie jest fikcyjna, czy jest szyld, czy jest wyznaczone jakieś miejsce i jakiekolwiek znaki, że firma istnieje. Zastanawiam się po co te kontrole i czy urzędnicy mogą coś zarzucić?

ODPOWIEDŹ

Celem przeprowadzanych czynności przez urzędy skarbowe jest sprawdzenie faktycznego korzystania przez podatnika z adresu rejestracyjnego wskazanego w urzędzie skarbowym.

UZASADNIENIE

Co do zasady, czynności podejmowane przez pracowników urzędu skarbowego mają na celu zweryfikowanie wiarygodności i rzetelności podatników. Obecnie, co potwierdzają informacje zawarte na stronach internetowych Ministerstwa Finansów powstają wirtualne biura oraz wirtualne adresy a rejestrujące się tam podmioty to znikający podatnicy, podmioty fikcyjne i uczestnicy podejrzanych transakcji.

Podejmowane przez pracowników urzędu skarbowego działania mają charakter czynności sprawdzających. Zgodnie z art. 272 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem art. 272a, dokonują czynności sprawdzających, mających na celu weryfikację danych i dokumentów przedstawionych przez podatników dokonujących rejestracji podatkowej.

Zdaniem Ministerstwa Finansów, zarówno w Polsce, jak i w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, obserwuje się niepokojące zjawisko wykorzystywania mechanizmów konstrukcji podatku VAT do uzyskiwania niezgodnych z prawem korzyści. Dotyczy to przede wszystkim uszczuplania należności budżetu państwa poprzez wyłudzanie nienależnego zwrotu tego podatku lub nieodprowadzanie należności podatkowych z tytułu VAT. Charakterystyczną cechą zjawiska jest wykorzystanie w łańcuchu transakcji podmiotu pełniącego rolę tzw. „znikającego podatnika”. Podmiot tego typu z reguły zgłasza siedzibę pod adresem, pod którym brak jest oznak prowadzenia działalności gospodarczej (tzw. „wirtualne biuro”), nie posiada zaplecza technicznego niezbędnego do prowadzenia tego rodzaju działalności. firm Według danych Ministerstwa Finansów w procederze tym uczestniczy wielu podatników, którzy zmieniają cyklicznie nazwy, adresy rejestracyjne lub tworzą wiele spółek w celu uniknięcia a nawet zmylenia służb skarbowych. Podmioty te często posiadają adres siedziby w biurze wirtualnym obok wielu innych podobnych podmiotów. Osoby te stanowią zarząd, pełnią funkcje prezesów, firmują własnym imieniem i nazwiskiem dokumenty mające pozorować legalność transakcji. Osoby te działają na polecenie innych osób, które nigdy nie podają swoich danych osobowych i adresowych, płacą im jedynie za zarejestrowanie spółki.

Ministerstwo Finansów na swoich stronach internetowych ostrzega podatników przed nieuczciwymi kontrahentami. W artykule pt. „Nie daj się zrobić w słupa” wskazuje, że przestępcy bezwzględnie wykorzystują osoby do dokonywania „oszustw karuzelowych”. Osoby zwerbowane do udziału w „karuzeli podatkowej” często nie zdają sobie sprawy z konsekwencji jakie grożą za oszustwa podatkowe oraz za udział w grupie przestępczej. „Karuzela podatkowa” to sieć kilku, kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu podmiotów, które tworzą pozory legalnych transakcji, mających na celu wyłudzanie podatku VAT z  budżetu państwa. Każdy uczestnik oszustwa karuzelowego musi liczyć się z  odpowiedzialnością podatkową, karną i karną skarbową. Należy podkreślić, iż odpowiedzialność ponoszą nie tylko osoby, które organizują nielegalny proceder, ale i te, które zostają wykorzystane do wystawiania fikcyjnych faktur - wchodząc tym samym na drogę przestępstwa. Celem prowadzonej kampanii jest zwrócenie uwagi na zagrożenia związane z aktywnością zorganizowanych grup przestępczych, informowanie i  upowszechnianie wiedzy w tym zakresie. Należy mieć świadomość, że wejście na drogę przestępstwa jest dość łatwe, natomiast rezygnacja z udziału w nielegalnej działalności nie zawsze jest prosta.  Z grupy przestępczej nie zawsze można się wycofać. A raz podjęta błędna decyzja może mieć wpływ na dalsze życie tej osoby i jego najbliższych.

W związku z powyższym podejmowane działania przez urzędy skarbowe mają na celu utrudnić i ograniczyć popełnianie przestępstw podatkowych przez „znikające” podmioty i wyrejestrowanie ich jako czynnych podatników VAT/VAT UE.

Zgodnie z art. 96 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika, jeżeli w wyniku podjętych czynności sprawdzających okaże się, że podatnik nie istnieje lub mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem.

W związku z powyższym w trakcie przeprowadzanych czynności sprawdzających pracownicy urzędu skarbowego dokonują weryfikacji faktycznego korzystania przez podatnika z adresu wskazanego w urzędzie skarbowym. Tak jak wskazał Czytelnik w pytaniu, przeprowadzana jest weryfikacja podanego przez podatnika adresu, tj. pracownicy urzędu skarbowego udają się pod wskazany adres i osobiście sprawdzają zewnętrzne znamiona istnienia firmy w   postaci np. istnienia tabliczki z szyldem firmy, czy i kogo zastano pod wskazanym adresem, czy podatnik korzysta stale z tego adresu, czy podatnik posiada tytuł prawny do korzystania ze wskazanego pod danym adresem lokalu.

Konsekwencją powyższych działań może być wykreślenie z rejestru podatników w przypadku, gdy okaże się, że podatnik nie istnieje lub mimo podejmowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z  nim albo jego pełnomocnikiem. Działania te mają na celu wyeliminowanie z rynku nieuczciwych podatników, a tym samym nieuczciwych kontrahentów.

Marta Rusin

Podstawa prawna: art. 272 pkt 5 ustawy OP, art. 96 ust. 9 ustawy o VAT.