Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Komornik w rozumieniu ustawy o VAT nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z interpretacją ogólną z dnia 15 kwietnia 2019 roku. Komornik w 2018 roku przekroczył w październiku limit przychodów 200.000 zł - został zarejestrowany do VAT (VAT-R), w 2019 roku wysyłał deklaracje zerowe (cały czas osiągał przychód, ale jeszcze nie było oficjalnej interpretacji), w 2020 roku został poinformowany na szkoleniu komorniczym, że powinien wyrejestrować się z VAT już dawno. W jaki sposób dokonać teraz wyrejestrowania komornika z VAT? Z jakim okresem i czy powinniśmy pisać czynny żal? Dodam, że przychody w 2019 przekroczyły 200.000 zł.

Odpowiedź

Z dniem 1 stycznia 2019 roku weszła w życie ustawa z dnia 22 marca 2018 roku o komornikach sądowych i od tego dnia komornicy nie są podatnikami VAT – stwierdził Minister Finansów w interpretacji ogólnej nr PT9.8101.1.2019 z 15 kwietnia 2019 roku. 
Zgodnie z ustawą o VAT urząd skarbowy powinien wykreślić komornika z rejestru VAT z urzędu w związku z tym, że komornik składał deklaracje zerowe.  Jeżeli jednak urząd skarbowy tego nie zrobił, to komornik powinien złożyć w urzędzie skarbowym VAT-Z z datą od dnia następnego po dniu złożenia zgłoszenia.. Zdaniem Redakcji brak przesłanek do złożenia „czynnego żalu”.

Uzasadnienie

W interpretacji ogólnej Ministra Finansów nr PT9.8101.1.2019 z dnia 15 kwietnia 2019 roku w sprawie statusu komorników sądowych wykonujących czynności w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym jako podatników podatku od towarów i usług w świetle  przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Minister Finansów stwierdził, że komornicy sądowi nie wykonują samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a w związku z tym nie są podatnikami podatku od towarów i usług. po wejściu w życie ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych oraz ustawy z dnia 28 lutego 2018 r. o kosztach komorniczych (Dziennik Urzędowy Ministra Finansów z 2019 roku, poz. 46) 
Wobec powyższego komornicy powinni zgłosić do urzędu skarbowego zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na druku VAT-Z, bowiem zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o vat, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Zgłoszenie to stanowi dla naczelnika podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.
Niemniej w przedstawionej sprawie komornik w roku 2019 przekazywał do urzędu skarbowego zerowe deklaracje VAT. Zatem, w myśl art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy o vat podatnik, który składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje vat, w których nie wykazał sprzedaży, nabycia towarów lub usług ani importu towarów z kwotami podatku do odliczenia, podlega wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT.

Podsumowując, jeśli urząd skarbowy nie wykreślił z rejestru VAT komornika z urzędu, to  należy złożyć zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających VAT na druku VAT-Z z datą od dnia następnego po dniu złożenia zgłoszenia.
W myśl art. 16 ustawy Kodeks karny skarbowy w przypadku czynnego żalu, sprawca dokonuje zawiadomienia organów ścigania o popełnionym czynie, ujawniając okoliczności tego czynu oraz osoby współdziałające w popełnieniu tego czynu. Skorzystanie przez sprawcę z tej instytucji jest możliwe, jeśli w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ uiści w całości  należność publicznoprawną uszczuploną popełnionym czynem zabronionym. Jeżeli czyn zabroniony nie polega na uszczupleniu tej należności, natomiast orzeczenie przepadku przedmiotów jest obowiązkowe, sprawca powinien złożyć te przedmioty, a w razie niemożności ich złożenia - uiścić ich równowartość pieniężną.

Oprócz powyżej wskazanych przesłanek, które są warunkiem koniecznym dla skorzystania z instytucji „czynnego żalu”, Kodeks wskazuje także na okoliczności, w przypadku zaistnienia których zastosowanie czynnego żalu nie będzie możliwe, są to:

  1. zawiadomienie zostało złożone w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego;
  2. zawiadomienie zostało złożone po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony;
  3. kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego,
  4. wykorzystując uzależnienie innej osoby od siebie, polecił jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego,
  5. zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku,
  6. nakłaniał inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz prawny sprawy, zastosowanie art. 16 Kks będzie nieuzasadnione. Zauważyć, należy, że od 1 stycznia 2019 roku komornik nie będąc podatnikiem VAT nie powinien w ogóle składać deklaracji VAT, co oznacza że nie wystąpiły okoliczności czynu zabronionego jak i przestępstwa skarbowego. 

 

Podstawa prawna: art. 5 ust.1, art.8 ust. 1, art. 15 ust. 1-3, art. 96 ust. 6, art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług