Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

AKTUALNOŚCI

January 28, 2019

Wystawienie faktury do paragonu niezawierającego NIP-u nabywcy w 2019 roku

0 854

Czy od nowego roku mogę wystawić fakturę tylko do paragonu zawierającego NIP nabywcy?

ODPOWIEDŹ

Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach nie weszła jeszcze w życie, jednocześnie w projekcie, który wpłynął do Sejmu w dniu 27 kwietnia 2018 roku, druk numer 2503 nie zaproponowano wprowadzenia art. 106b ust. 4 w ustawie o podatku od towarów i usług dotyczącego wystawiania przez sprzedawcę faktury tylko w takiej sytuacji, kiedy na paragonie będzie wpisany numer NIP nabywcy

UZASADNIENIE

Na mocy § 8 ust 1 pkt 17 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących oraz § 23 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące - paragon fiskalny zawiera m.in. co najmniej numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 tej ustawy podatnicy rejestrujący obrót i kwotę podatku należnego za pomocą kas fiskalnych mają obowiązek dokonywać wydruku paragonu lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy. Przy czym w myśl zapisu § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących paragon sprzedawca jest obowiązany wydać bez wyraźnego żądania konsumenta.

Natomiast transakcja z przedsiębiorcą musi zostać udokumentowana fakturą pod warunkiem, że sprzedawca wie o tym, że zakup ma służyć działalności gospodarczej. Jeśli nie posiada tej wiedzy to powinien założyć, że klient jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnikiem ryczałtowym, a w takim przypadku ma obowiązek wydrukować i wręczyć mu paragon. Jeśli jednak nabywca powróci z otrzymanym paragonem i stwierdzi, że zakup miał jednak służyć działalności gospodarczej, to fakt ten wymaga wystawienia faktury.

Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących stanowi dowód, co do wysokości obrotu oraz kwot podatku należnego od dokonanych przez podatnika transakcji sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Paragony fiskalne, a zarazem raporty fiskalne muszą odzwierciedlać wartość sprzedaży i potwierdzać faktyczny przebieg operacji gospodarczych.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. W przypadku, gdy wystawiono fakturę dotyczącą sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż (art. 106h ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), natomiast klient otrzymuje oryginał faktury i tylko ten dokument jest potwierdzeniem dokonanej sprzedaży. Tej faktury nie ujmuje się już w rejestrach VAT, ponieważ potwierdzona nią sprzedaż jest ujęta w raportach kasy rejestrującej.

Na podstawie zapisów projektu z dnia 18 września 2017 r. określającego zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) i dotyczącego m.in. zmian w zakresie wystawiania faktur oraz w systemie kas rejestrujących wprowadzono w art. 106b ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nową zasadę, iż w przypadku sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, fakturę wystawia się dla nabywcy towarów i usług będącego podatnikiem, wyłącznie, jeżeli paragon dokumentujący tę sprzedaż zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej. Jeżeli więc nabywca, będący podatnikiem, będzie chciał otrzymać fakturę do paragonu, który posiada, to sprzedawca wystawi mu taką fakturę tylko w tej sytuacji, kiedy na paragonie będzie wpisany numer NIP nabywcy. Zapis ten miał umożliwić powiązanie wystawianej faktury z konkretnym paragonem, aby zapobiec wystawianiu faktur do paragonów, które nie zostały wystawione dla nabywcy żądającego faktury (ustawa miała wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia).

Natomiast w dniu 27 kwietnia 2018 roku wpłynął do Sejmu projekt, zakładający wejście w życie ww. ustawy z dniem 1 października 2018 r. Jednakże w tym projekcie nie zaproponowano już wprowadzenia art. 106b ust. 4 dotyczącego wystawiania przez sprzedawcę faktury tylko w takiej sytuacji, kiedy na paragonie będzie wpisany numer NIP nabywcy. Projekt ten natomiast w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza m.in. zmianę w zapisie ustępu 1a, który określa iż w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przez kasy rejestrujące, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej. Projekt ten zatem zakłada, iż informacje z kas online przesyłających dane do centralnego systemu teleinformatycznego, prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zwanego Centralnym Repozytorium Kas będą w pełni zanonimizowane w sferze danych nabywcy. Przesłane dane będą stanowiły elektroniczny obraz paragonów, na których nie zostaną wskazane żadne informacje dotyczące klienta, oprócz numeru identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy, w przypadku gdy poda on dobrowolnie ten numer w trakcie dokonywania transakcji. Szef KAS będzie zatem gromadził dane o sprzedaży dokonywanej przy użyciu kas online przez określonego podatnika, natomiast nie będzie posiadał żadnych informacji na temat konsumentów, nabywających towary czy usługi. Potwierdza to również zapis § 25 ust. 1 pkt 17 projektu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2018 r. w sprawie kas rejestrujących (rozporządzenie mimo zapowiedzi wejścia w życie od 1 stycznia 2019 r. jeszcze się nie ukazało), który stanowi, iż paragon fiskalny zawiera co najmniej numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy – na żądanie nabywcy.

Zakładany termin wprowadzenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach minął i nic nie wskazuje, aby prace nad projektem wznowiono w najbliższym czasie. Podsumowując powyższe, wystawianie faktur przez Czytelnika musi odbywać się na dotychczasowych zasadach.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 106h ust. 1, art. 111 ust. 1, 3a pkt 1 i ust. ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 2174 ze zm), § 6 ust. 1 pkt 1, § 8 ust 1 pkt 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013r., poz. 363), § 23 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz.U. z 2018 roku, poz. 1206), § 25 ust. 1 pkt 17 projektu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2018 r. w sprawie kas rejestrujących, art. 106 ust. 4 projektu z dnia 18 września 2017 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, art. 111 ust. 1a projektu z dnia 21 marca 2018r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach.