Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Żądanie zapłaty bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności

Artykuły | January 28, 2020 | NR 98
0 1014

Gmina wystawia faktury sprzedaży za dzierżawę sieci wodociągowej dla kontrahenta ZGKiMR. Na fakturach nie wpisujemy żeby płacić mechanizmem podzielnej płatności. Natomiast ZGKiMR przesyła nam należności na nasz rachunek bankowy mechanizmem podzielnej płatności. Gmina nie chce takiej płatności, proszę o podanie nam przykładu oświadczenia jakie byśmy mogli złożyć do zakładu, aby płacono nam bez podzielnej płatności.

ODPOWIEDŹ

W świetle obowiązujących przepisów, nie ma możliwości skłonienia kontrahenta do rezygnacji z dokonywania zapłaty metodą podzielonej płatności.

UZASADNIENIE

Mechanizm podzielonej płatności to szczególny sposób dokonywania płatności przy wykorzystaniu rachunku VAT prowadzonego dla posiadaczy rachunków rozliczeniowych. Podstawowym założeniem mechanizmu podzielonej płatności jest rozdzielenie zapłaty należności przelewem na dwa strumienie, tj.:

  • kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku VAT wykazanej na fakturze, która trafia na specjalny rachunek dostawcy - rachunek VAT,
  • kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wykazanej na fakturze, która jest przelewana na zasadach ogólnych lub jest rozliczana w inny sposób.

W świetle aktualnych przepisów, obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności są objęte płatności (za towary i usługi tzw. wrażliwe wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług) dotyczące faktur, których kwota należności ogółem wynosi co najmniej 15 000 zł.
W przypadku pozostałych transakcji mechanizm podzielonej płatności pozostaje dobrowolny. 
Zatem, Gmina nie może zmusić ZGKiMR do zmiany sposobu płatności, jest to decyzja kontrahenta w jaki sposób dokonuje płatności tj. czy całą kwotę przekazuje na konto rozliczeniowe, czy rozdziela zapłatę i wpłaca podatek na rachunek VAT, a jedynie kwotę netto na rachunek rozliczeniowy.
Jeżeli Gminie będą potrzebne środki znajdujące się na rachunku VAT, na inne cele niż opłata podatków, czy zapłata składek ZUS, Gmina ma prawo do wystąpienia do Naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o dokonanie przelewu środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy prowadzony dla celów działalności gospodarczej.
Wniosek o uwolnienie środków musi zawierać kwotę oraz numery obu rachunków.  Gmina nie musi natomiast przedstawiać żadnego uzasadnienia w składanym wniosku.
Organ podatkowy ma 60 dni na uwolnienie środków z rachunku VAT, ale w praktyce termin ten jest znacznie krótszy.
Naczelnik urzędu skarbowego może nie wyrazić zgody na przelanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy jedynie w przypadku  posiadania przez podatnika zaległości w podatkach lub gdy zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązanie podatkowe nie zostanie wykonane, w szczególności gdy podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań z tytułu podatków lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić egzekucję, a także gdy może wystąpić zaległość podatkowa np. w wyniku prowadzonej kontroli.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: nie dotyczy
 

Podstawa prawna: art.108a, art.108b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.