Zakład stolarski dokonuje sprzedaży towarów w sklepie internetowym. Płatności są dokonywane przez klientów za pomocą popularnego operatora płatności internetowych. Niektóre towary są robione ręcznie, na zamówienie, więc czas ich dostawy może wynosić nawet 6 tygodni od momentu wpłaty pieniędzy przez klienta. Z operatorem rozliczamy się w systemie tygodniowym, otrzymujemy jeden przelew z pieniędzmi wpłaconymi przez klientów w całym tygodniu, pomniejszony o prowizję operatora. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla takich transakcji?
ODPOWIEDŹ
Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstanie z chwilą wpływu pieniędzy na konto bankowe zakładu stolarskiego.
UZASADNIENIE
W przypadku dostaw towarów podlegających podstawowym zasadom opodatkowania, jakimi są wyroby stolarskie, ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje dwa możliwe momenty powstania obowiązku podatkowego: moment dokonania dostawy towarów lub moment otrzymania zapłaty przed dostawą towarów. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystąpienia tego z dwóch wymienionych powyżej zdarzeń, które nastąpi wcześniej.
W opisanym w pytaniu przypadku klient wpłaca pieniądze za pośrednictwem operatora płatności internetowych znacznie przed dostawą towaru, zatem obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania przez Państwa pieniędzy z tytułu planowanej dostawy. Powstaje jednak pytanie kiedy należy uznać, że zakład otrzymał pieniądze – wtedy, kiedy wpłynęły one na konto operatora płatności, czy kiedy wpłynęły na konto bankowe dostawcy? Zdaniem Redakcji, w opisanej w pytaniu sytuacji momentem otrzymania pieniędzy i momentem powstania obowiązku podatkowego jest chwila wpływu pieniędzy na konto bankowe sprzedawcy, a nie operatora płatności. Wniosek ten wynika z faktu, że umowa pomiędzy sprzedawcą a operatorem płatności przewiduje okresowe rozliczanie płatności pomiędzy stronami, a zatem zakład stolarski nie może swobodnie dysponować pieniędzmi, które wpłynęły na konto operatora. W sytuacji, gdyby zakład miał możliwość dysponowa...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.