Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

September 28, 2012

Zaniechanie inwestycji w obcym środku trwałym a obowiązek korekty VAT naliczonego

0 1396

W związku z zaniechaniem inwestycji w obcym środku trwałym (lokalu) korekta podatku naliczonego odnoszącego się do takiego środka trwałego powinna być dokonywana zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w ciągu 5-cio letniego okresu.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 5 lipca 2012 roku nr IPPP1/443-334/12-4/JL.  

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa zwróciła się Spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów. Lokale, w których prowadzona jest działalność, są przedmiotem umów najmu, w których Spółka występuje jako najemca. Celem dostosowania wynajmowanych lokali do potrzeb związanych z prowadzoną działalnością Spółka dokonywała w nich ulepszeń. Nakłady te w stosunku do każdego z lokali przekraczały kwotę 15 000 zł. Nakłady poniesione zostały po dniu 1 maja 2004 roku, a Spółka odliczała VAT naliczony od tych nakładów. Dokonywane ulepszenia były wprowadzane do prowadzonej przez Spółkę ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jako inwestycje w obcym środku trwałym. W przypadku wygaśnięcia umowy na skutek upływu czasu, na jaki została zawarta, lub po wypowiedzeniu umowy lub zawarciu porozumienia o rozwiązaniu umowy przed terminem, na jaki została zawarta, część nakładów jest przenoszona do innego lokalu, część natomiast, której nie da się zdemontować, pozostawiana jest w lokalu bez żadnego wynagrodzenia ze strony wynajmującego na rzecz Spółki. Umowy przewidują, że wszelkie ulepszenia, które są na stałe zainstalowane w lokalu, przechodzą na własność wynajmującego. Pozostawione nakłady w postaci inwestycji w obcym środku trwałym są wykreślane z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Spółkę.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z następującymi pytaniami:

• Czy podatek od towarów i usług odliczony w momencie ponoszenia nakładów powinien zostać skorygowany zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług w razie wygaśnięcia umów najmu w przypadkach opisanych w stanie faktycznym,

• Jeśli tak, to w jaki sposób - jednorazowo, 5 czy 10 lat,

• Od jakiej wartości powinna być dokonywana korekta,

• Od którego momentu liczyć moment oddania do użytkowania inwestycji podlegającej korekcie.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W wydanej interpretacji organ podatkowy wskazał, że, wobec braku uregulowań, które wprost dotyczyłyby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z nakładami na obce środki trwałe, należy zastosować zasady wynikające z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy art. 91 ust. 2 ww. ustawy odsyłają podatników do przepisów o podatku dochodowym dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, w świetle których inwestycja w obcym środku trwałym stanowi u inwestora odrębny od nieruchomości środek trwały podlegający amortyzacji według zasad określonych dla takich środków trwałych, a nie według zasad odnoszących się do nieruchomości.

Zatem należy stwierdzić, że wydatki poniesione przez Spółkę na inwestycje w lokalach należących do wynajmującego o wartości przekraczającej 15.000 zł (ulepszenia lokali) ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki jako obcy środek trwały podlegający amortyzacji, należy traktować jak wydatki na zakup odrębnego środka trwałego.

W związku z tym, inwestycje w obcym środku trwałym (lokalu), polegające na jego ulepszeniu stanowią odrębny od lokalu (nieruchomości) środek trwały. Korekta podatku naliczonego odnoszącego się do takiego środka trwałego powinna być dokonywana zgodnie z art.91 ust.2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w ciągu 5-cio letniego okresu (a nie w ciągu 10 lat przewidzianych dla nieruchomości). Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego w okresie 5 lat licząc od roku, w którym ww. środek trwały został oddany do użytkowania (tj. po zakończeniu każdego roku 1/5 kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją).

Jednocześnie organ podatkowy zaznaczył, iż korekta powinna być dokonywana tylko od odliczonego podatku naliczonego, przypadającego na nakłady pozostawione w lokalu - bez uwzględniania nakładów zatrzymanych i użytkowanych dalej przez Spółkę - bowiem w stosunku do tych nakładów nastąpiła zmiana ich lokalizacji, ale nie nastąpiła zmiana ich przeznaczenia i są one nadal wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, ponieważ każda inwestycja w obcym środku trwałym (lokalu), polegająca na jego ulepszeniu stanowi odrębny środek trwały, moment oddania do użytkowania powinien być ustalany odrębnie dla każdego ulepszenia, a w konsekwencji również 5-letni okres korekty powinien być liczony odrębnie dla każdej inwestycji. Dodać również należy, iż w przypadku ulepszeń, gdzie upłynął już 5-letni okres korekty, licząc od końca roku, w którym zostały one oddane do użytkowania, obowiązek korekty nie występuje.

Podkreślenia wymaga fakt, iż z treści art.185 ust.2 dyrektywy 2006/112/WE, wynika, iż nie powodują konieczności korekty udowodnione albo potwierdzone przypadki zniszczenia, zagubienia lub kradzieży własności/składników majątku, a także przekazanie prezentów o małej wartości oraz próbek. Oznacza to, że nie mogą zmieniać prawa do odliczenia następujące po skorzystaniu z tego prawa okoliczności, zachodzące niezależnie od woli podatnika. Przykładem takich zdarzeń mogą być inwestycje zaniechane, jednakże i w tym przypadku stwierdzenie, czy konieczność korekty rzeczywiście zachodzi wymaga zbadania okoliczności, na skutek których podatnik zaniechał inwestycji lub wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionych przez Spółkę okoliczności wynika, że zaniechanie wykorzystania poniesionych nakładów na wynajmowane lokale, jest uzależnione od woli Spółki i nie wiąże się z losowymi przypadkami. Przeciwnie, jest ono konsekwencją dających się przewidzieć zdarzeń tj. wygaśnięcie, wypowiedzenie umowy lub zawarcie porozumienia o rozwiązaniu umowy przed terminem. Powyższych zdarzeń nie należy zatem utożsamiać ze zdarzeniami losowymi, których nie da się przewidzieć i które nie wynikają z woli Spółki.

Podsumowując organ podatkowy uznał, iż Spółka powinna dokonać korekty podatku naliczonego związanego z zaniechaną inwestycją w obcym środku trwałym zgodnie z art.91 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna: art.91 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług; art. 185 ust.2 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.