Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Zapraszamy Państwa do zapoznania z zasadami korekty deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług. Wyjaśnimy Państwu kto i kiedy, a także w jaki sposób może dokonać takiej korekty, kiedy to prawo ulega zawieszeniu lub ulega przedawnieniu. Przedstawimy także jakie są skutki złożenia korekty deklaracji. 

Sprawdź również portal dla księgowych: Doradca Księgowego i dowiedz się więcej!

1. Zasady ogólne

Podstawowe zasady dotyczące korekty deklaracji zostały uregulowane w Dziale III rozdział 10 „Korekta deklaracji” ustawy z 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art.81 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Osoba, która była wspólnikiem spółki cywilnej w chwili rozwiązania spółki, może skorygować uprzednio złożoną deklarację w zakresie wskazanym w art.75 §3a tj. osoba, która była wspólnikiem spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki, jest obowiązana złożyć równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty skorygowane zeznanie (deklarację) w zakresie zobowiązań spółki oraz umowę spółki aktualną na dzień rozwiązania spółki.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji. Zatem, korekta deklaracji polega na ponownym wypełnieniu druku deklaracji VAT i zaznaczeniu na nim, że jest to deklaracja korygująca poprzez zaznaczenie w poz. 7 „cel złożenia formularza” pkt 2 „korekta deklaracji”.

Od 1 stycznia 2016 roku zniesiony został obowiązek dołączania do korekty pisemnego wyjaśnienia przyczyn złożenia korekty.

PAMIĘTAJ: Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą (art.81b §1 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Jednocześnie z art.81b §1 pkt 2 Ordynacji podatkowej wynika, że uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu:

 

  • a) kontroli podatkowej,

  • b) postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

 

Należy także pamiętać o zapisie art.81b §2 i §2a Ordynacji podatkowej. Bowiem korekta złożona w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej nie wywołuje skutków prawnych, a organ podatkowy zawiadamia pisemnie składającego korektę o jej bezskuteczności. Natomiast korekta złożona wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty nie wywołuje skutków prawnych w razie odmowy stwierdzenia nadpłaty w całości lub w części oraz w razie umorzenia postępowania w związku z wycofaniem wniosku, a w uzasadnieniu wydanej decyzji organ podatkowy wskazuje bezskuteczność takiej korekty.

W tym miejscu chcielibyśmy wskazać także, iż w przypadku ujawnienia przez kontrolę podatkową nieprawidłowości co do wywiązywania się przez kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz niezłożenia przez podatnika deklaracji lub niedokonania przez niego korekty deklaracji w całości uwzględniającej ujawnione nieprawidłowości, organ podatkowy wszczyna postępowanie podatkowe w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli (art. 165b § 1 Ordynacji podatkowej). Przy czym przepisu tego nie stosuje się w przypadku, gdy złożone przez kontrolowanego wyjaśnienia lub zastrzeżenia do protokołu kontroli zostały w całości uwzględnione przez kontrolujących (art.165b § 2 Ordynacji podatkowej).

Należy pamiętać także o tym, iż w przypadku gdy podatnik dokona ponownej korekty deklaracji, w której nie zostaną uwzględnione nieprawidłowości ujawnione w kontroli podatkowej, postępowanie podatkowe może być wszczęte także po upływie 6 miesięcy od zakończenia kontroli podatkowej (art.165b § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Podsumowując, w sytuacji, gdy podatnik chce skorygować okres, który był przedmiotem kontroli lub postępowania podatkowego, ma taką możliwość. Określono to w ordynacji podatkowej w powołanym powyżej art. 81b. Ma takie prawo także w sytuacji, gdy kontrola wykryła nieprawidłowości. Zanim zostanie wszczęte postępowanie podatkowe, ma on prawo skorygować deklarację VAT, uwzględniając wszystkie lub część nieprawidłowości wskazanych w protokole. Należy jednak pamiętać, że w przypadku niezastosowania się do wszystkich wytycznych wynikających z protokołu kontroli, organ podatkowy dokona wszczęcia postępowania podatkowego.

Przykład 1

Podatnik „A” błędnie ujął VAT z faktury od kontrahenta w styczniu 2016 roku zamiast w lutym 2016 roku.

29 kwietnia „A” otrzymał zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej za styczeń 2016 roku.

A” może złożyć korektę deklaracji, bowiem zawiadomienie nie wszczyna kontroli podatkowej.

Przykład 2

Podatnik „B” błędnie rozliczył wykonaną w grudniu 2015 roku usługę. 20 kwietnia „A” odebrał upoważnienie do kontroli podatkowej za grudzień 2015 roku i tego też dnia księgowa zauważyła błąd.

B” nie może złożyć korekty deklaracji, bowiem u podatnika rozpoczęła się kontrola podatkowa.

Przykład 3

Podatnik „C” złożył deklarację VAT-7 za marzec 2016 roku. W związku z wykazaną kwotą do zwrotu w terminie 60 dni urząd skarbowy rozpoczął czynności sprawdzające. Przygotowując dokumenty pracownik zauważył, iż błędnie odliczono VAT z jednej faktury.

C” może złożyć korektę, gdyż prowadzenie czynności sprawdzających nie powoduje utraty uprawnień do złożenia korekty, ponieważ nie są one kontrolą podatkową ani postępowaniem podatkowym.

Przykład 4

U podatnika „D” 20 kwietnia 2016 roku zakończyła się kontrola podatkowa, która wykryła nieprawidłowości w rozliczeniu VAT za styczeń 2016 roku.”D” zgadza się ze wszystkimi ustaleniami kontroli i zamierza złożyć korektę deklaracji.

D” ma prawo do korekty. Jednak musi pamiętać, żeby złożyć korektę przed wszczęciem postępowania podatkowego - najlepiej w ciągu 14 dni od podpisania protokołu czyli w terminie do złożenia zastrzeżeń, gdyż wtedy organ podatkowy nie może wszcząć postępowania.

Przykład 5

U podatnika „E” także 20 kwietnia 2016 roku zakończyła się kontrola podatkowa, która wykryła nieprawidłowości w rozliczeniu VAT za luty 2016 roku. “E” nie zgadza się z częścią ustaleń kontroli. “E” zamierza złożyć korektę deklaracji, ale uwzględni w niej tylko te błędy, z którymi się zgadza.

E” ma prawo do takiej korekty, jednak powinien pamiętać, iż w takim przypadku organ podatkowy może wszcząć postępowanie podatkowe.

2. Korekta po postępowaniu prowadzonym przez organ kontroli skarbowej

W przypadku postępowania kontrolnego prowadzonego przez organ kontroli skarbowej na podstawie ustawy z 28 września 1991 roku o kontroli skarbowej zasady korekty wynikają z art.14 c powołanej ustawy, i tak:

 

  • Uprawnienie do skorygowania deklaracji, określone w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem, z zastrzeżeniem ust. 2 (ust.1);

  • Kontrolowany może, w terminie wyznaczonym zgodnie z art. 24 ust. 4 tj. w terminie 7 dni skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację podatkową (ust.2);

  • Na możliwość skorygowania deklaracji organ kontroli skarbowej wskazuje, wyznaczając stronie termin, o którym mowa w art. 24 ust. 4 (ust.3);

  • Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie wywołuje skutków prawnych, z wyjątkiem korekty złożonej zgodnie z ust. 2 (ust.4);

  • Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu postępowania kontrolnego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego (ust.5);

  • Do korekty deklaracji złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia - złożonej zgodnie z ust. 2, przepisu art.56a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa nie stosuje się. Do takiej korekty deklaracji stosuje się odpowiednio przepis art.56b tej ustawy (ust.5a).

  • Kontrolowany ma obowiązek, nie później niż w terminie 3 dni, zawiadomić organ kontroli skarbowej o złożeniu do właściwego organu podatkowego korygującej deklaracji zgodnie z ust. 2 oraz o złożeniu deklaracji korygującej deklarację złożoną zgodnie z ust. 2 (ust.6).

  • Organ podatkowy informuje niezwłocznie właściwy organ kontroli skarbowej o złożeniu korygującej deklaracji zgodnie z ust. 2 oraz o złożeniu deklaracji korygującej deklarację złożoną zgodnie z ust. 2 (ust.7).

 

Przykład 6

Urząd kontroli skarbowej prowadzi w spółce „F” kontrolę w zakresie prawidłowości rozliczania podatku VAT za okres od stycznia do czerwca 2014 roku. W dniu 29 kwietnia spółce zostało doręczone postanowienie o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. W terminie 7 dni od otrzymania tego zawiadomienia (czyli do dnia 6 maja) „F” ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT za kontrolowany okres.

Zasady opisane w punktach 1 i 2 opracowania można zobrazować następująco:

 

Jaka czynność

Czy przysługuje prawo

do złożenia korekty

czynności sprawdzające

tak

otrzymanie zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej

tak

w trakcie kontroli podatkowej

nie

po zakończeniu kontroli podatkowej

tak

w trakcie kontroli skarbowej

nie

po zakończeniu kontroli skarbowej, ale przed zakończeniem postępowania kontrolnego

tak

w trakcie postępowania podatkowego

nie

po zakończeniu postępowania podatkowego

tak, ale tylko w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego

3. Skutki korekty deklaracji VAT

3.1. Zmiana kwoty do zwrotu na rachunek bankowy

Jeżeli podatnik dokonuje korekty, która polega na zmniejszeniu kwoty do zwrotu na rachunek bankowy po wypłacie zwrotu przez urząd skarbowy, to różnicę między kwotą wykazaną a należną traktuje się jak zaległość podatkową na mocy art.52 §2 Ordynacji podatkowej i od tej kwoty należy wyliczyć odsetki. Odsetki liczymy od dnia zwrotu podatku do dnia wpłaty zaległości (art.53 § 5 Ordynacji podatkowej). W sytuacji, gdy podatnik jeszcze nie otrzymał zwrotu i skoryguje deklarację przed otrzymanym zwrotem, nie powstaje u niego zaległość podatkowa.

W przypadku zwiększenia kwoty do zwrotu należy pamiętać, iż ustawowy termin zwrotu liczony będzie od nowa, czyli od dnia złożenia korekty deklaracji.

3.2. Zmiana kwoty podatku podlegającego wpłacie

Jeżeli podatnik dokonuje korekty, która polega na zmniejszeniu kwoty podatku do zapłaty, to wówczas podatnik wraz z korektą deklaracji powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Bowiem zgodnie z art.72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Instytucja nadpłaty uregulowana została w przepisach Rozdziału 9 Działu III Ordynacji podatkowej. Sposób powstawania nadpłaty określony został w art. 73 i art. 74, a w przypadkach niewymienionych w art. 73 § 2 i art. 74, wysokość nadpłaty określa organ podatkowy - zgodnie z art. 74a w związku z art. 207 Ordynacji podatkowej. Podatnik, który uważa, że w pierwotnej deklaracji podatkowej wykazał nienależne zobowiązanie podatkowe (w całości lub w części), może wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Obowiązany przy tym jest złożyć skorygowaną deklarację zgodnie z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej.

Natomiast, jeżeli podatnik dokonuje zwiększenia podatku do wpłaty po terminie płatności, wówczas powstaje zaległość podatkowa. Bowiem zgodnie z art.51 §1 ustawy Ordynacja podatkowa, podatek niezapłacony w terminie płatności jest zaległością podatkową. Podatnik ma obowiązek obliczyć kwotę zaległości i należne odsetki oraz wpłacić na rachunek urzędu. Odsetki należy wyliczyć od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin płatności, do dnia wpłaty zaległości (art. 53 §4 Ordynacji podatkowej).

3.3. Zmiana kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy

W przypadku zmiany kwoty do przeniesienia należy pamiętać o skorygowaniu również deklaracji za następny okres rozliczeniowy.

Przykład 7

Podatnik “G” dobrowolnie złożył korektę deklaracji VAT-7 za luty 2015 roku, w której kwota do zwrotu uległa zmniejszeniu o 4.500 zł. Kwota zwrotu została zwrócona podatnikowi przed dokonaniem korekty deklaracji zatem kwota 4.500 zł jest zaległością podatkową. “G” od tej kwoty ma obowiązek wyliczenia i zapłaty odsetek od dnia zwrotu podatku do dnia wpłaty zaległości.

Przykład 8

Podatnik “H” w pierwotnej deklaracji złożonej 20 marca 2016 roku za luty 2016 roku wykazał zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni. W dniu 20 kwietnia skorygował tę deklarację, a w wyniku korekty kwota zwrotu uległa zwiększeniu. Termin zwrotu (60-dniowy) w tym przypadku liczony będzie od dnia złożenia korekty deklaracji tj. od 20 kwietnia.

4. Odsetki

W przypadku korekty deklaracji może wystąpić konieczność zapłaty odsetek. Dlatego należy pamiętać, iż na mocy art. 56 § 1 Ordynacji podatkowej, stawka odsetek za zwłokę jest równa sumie 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lomba dowego, ustalanej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim, i 2%, z tym że stawka ta nie może być niższa niż 8%.

Zgodnie z art.56a §1 i §3 Ordynacji podatkowej, obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę stosuje się w przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:

 

  1. złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji;

  2. zapłaty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty.

 

Obniżonej stawki odsetek za zwłokę nie stosuje się w przypadku korekty deklaracji:

 

  1. złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia - po zakończeniu kontroli podatkowej;

  2. dokonanej w wyniku czynności sprawdzających.

 

W tym miejscu chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę także na występującą podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 150% stawki odsetek za zwłokę, którą stosuje się do zaległości w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym w przypadku:

 

  1. 1) zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku ujawnionych przez organ podatkowy w toku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,

  2. 2) korekty deklaracji:

    • a) złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia - po zakończeniu kontroli podatkowej,

    • b) dokonanej w wyniku czynności sprawdzających

      • jeżeli kwota zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku przekracza 25% kwoty należnej i jest wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia w rozumieniu ustawy z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. nr 200, poz. 1679, z późn. zm.), obowiązującego w dniu następującym po dniu upływu terminu płatności zobowiązania lub terminu zwrotu.

       

     

 

Natomiast Obwieszczeniem Ministra Finansów z 4 stycznia 2016 roku w sprawie stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, obniżonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych oraz podwyższonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, na podstawie art. 56d ustawy Ordynacja podatkowa ogłoszono:

 

  1. stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych - wynosi ona 8% kwoty zaległości w stosunku rocznym,

  2. obniżoną stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych - wynosi ona:

  3. podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych - wynosi ona 12% kwoty zaległości w stosunku rocznym.

 

Analizując powyższe przepisy należy pamiętać, że do zaległości podatkowych powstałych od 1 stycznia 2016 roku stosuje się obniżoną stawkę odsetek w wysokości połowy stawki podstawowej (obecnie 4%), pod warunkiem złożenia, samodzielnie, bez udziału organu podatkowego, korekty deklaracji w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji oraz zapłaty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. Stawka obniżona o połowę (obecnie 4 %) będzie także stosowana w odniesieniu do zaległości podatkowych powstałych przed 1 stycznia 2016 roku, po warunkiem złożenia korekty deklaracji w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2016 roku i zapłaty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. Zachęca się więc do samodzielnej weryfikacji prawidłowości złożonej deklaracji i – w razie ujawnienia błędów - złożenia w tym okresie korekty i zapłaty zaległości. Stawka obniżona znajdzie zastosowanie bez względu na wysokość ujawnionej zaległości. W razie złożenia po 30 czerwca 2016 r. korekty ujawniającej zaległości podatkowe powstałe przed dniem 1 stycznia 2016 r. stawka odsetek za zwłokę wyniesie 3/4 stawki podstawowej (obecnie 6%). Co istotne, od 1 stycznia 2016 roku została wprowadzona podwyższona stawka odsetek za zwłokę, w wysokości 150% stawki podstawowej (obecnie 12%) w odniesieniu do zaległości w podatku od towarów i usług, w podatku akcyzowym oraz cłach. Stawka ta będzie stosowana w przypadku, gdy organ podatkowy wykryje w toku procedur podatkowych (czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego) zaniżenie zobowiązania podatkowego (zawyżenie nadpłaty lub zwrotu podatku) w kwocie przekraczającej 25% kwoty należnej i wyższej niż kwota 9250 zł (5 x minimalne wynagrodzenie) albo brak deklaracji i zapłaty podatku.

Zatem w interesie podatników jest więc jak najszybsza samodzielna weryfikacja deklaracji, złożenie korekty i zapłata zaległości. Pozwoli to na zastosowanie stawki obniżonej.

Niebawem w naszym serwisie www.VAT.ksiegowego.pl a już teraz na stronie Ministerstwa Finansów można skorzystać z kalkulatora odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych oraz opłaty prolongacyjnej. Pomaga on ustalić ich wysokość w przypadku wystąpienia zaległości podatkowej. Wielkość odsetek jest naliczona na podstawie wprowadzonej kwoty zaległości podatkowej, przy równoczesnym podaniu daty, od której mają być naliczane odsetki (wymagany termin płatności oraz daty, w której uregulowana zostanie ta zaległość). Kalkulator umożliwia wyliczenie stawek odsetek według stawki podstawowej, obniżonej i podwyższonej, a także wysokość opłaty prolongacyjnej.

Przykład 9

Podatnik “G” dobrowolnie złożył korektę deklaracji VAT-7 za grudzień 2015 roku,

w której kwota do zwrotu uległa zmniejszeniu o 4.500 zł i zapłacił różnicę w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. “G” ma prawo do obniżonej stawki odsetek.

Przykład 10

Podatnik “I” złożył korektę deklaracji VAT po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Ze złożonej korekty wynika wyższe zobowiązanie podatkowe do zapłaty o 1.000 zł niż z deklaracji pierwotnej (z kwoty 43.000 zł na kwotę 44.000 zł). “I” nie może zastosować obniżonej stawki odsetek, ale też nie stosuje podwyższonej stawki.

5. Korekta dokonywana przez organ podatkowy

W niektórych przypadkach korekty może dokonać organ podatkowy, do którego wpłynęła błędna deklaracja. Możliwość taka wynika z art.274 Ordynacji podatkowej. W sytuacji stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

 

  1. koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł;

  2. zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

 

Organ podatkowy:

 

  1. uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 1;

  2. doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania dokonaną przez urząd podatkowy, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty, albo informacją o braku takich zmian, oraz pouczeniem o prawie wniesienia sprzeciwu.

 

Należy pamiętać, iż na korektę dokonaną przez organ podatkowy podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. W razie niewniesienia sprzeciwu w terminie, korekta deklaracji wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Przykład 11

W deklaracji VAT-7 za luty 2016 roku podatnik “J” błędnie podsumował kwotę podatku naliczonego, przez co zaniżył zobowiązanie podatkowe o 160 zł. Pomyłkę tą powinien skorygować organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających i poinformować “J” o dokonanej korekcie.

6. Przedawnienie prawa do złożenia korekty

Przepisy podatkowe nie wprowadzają ograniczeń odnośnie ilości składanych korekt. Jednak prawo to jest ograniczone czasowo, gdyż można z niego skorzystać do momentu upływu przedawnienia zobowiązania, którego dotyczy korekta. Zgodnie bowiem z art.70 §1 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem, po upływie terminu przedawnienia nie jest możliwe dokonywanie jakichkolwiek zmian w wysokości zobowiązania, czy to przez podatnika przez złożenie korekty deklaracji, czy przez organ podatkowy, skoro w wyniku przedawnienia nastąpiło wygaśnięcie tego zobowiązania.

Przypomnijmy, iż można skorygować uprzednio złożoną deklarację, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Należy uznać, że takim odrębnym przepisem w przypadku podatku o towarów i usług jest art.86 ust.13 ustawy o VAT regulujący kwestię składania korekty podatku naliczonego. Bowiem podatnik, który nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach przewidzianych w art. 86 ust. 10 i 11 może dokonać tego odliczenia poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia, ale nie później, niż w ciągu 5 lat - licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do tego odliczenia. Skoro zatem art. 86 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza inny, krótszy termin na złożenie korekty deklaracji, niż wynika to z ogólnych zasad, to przy zastrzeżeniu zawartym w art.81 ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie uwzględnienia odrębnych przepisów, należy uznać, że przepisy ustawy Ordynacja podatkowa w przypadku podatku od towarów i usług nie dopuszczają złożenia korekty deklaracji - jeżeli dotyczy podatku naliczonego - w terminach innych niż wynikająca z art.86 ust. 13 ustawy o VAT. Prawo do korekty z tego przepisu powiązane jest zatem ściśle, poprzez termin powstania prawa do odliczenia.

Z wykładni gramatycznej oraz systemowej wynika, że przepis art. 86 ust. 13 ustawy o VAT ma zastosowanie w tych wszystkich sytuacjach, gdy podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ustawowym terminie, ale tylko wtedy, gdy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przyznawały takie prawo podatnikowi. Wówczas, bez względu na to, czy realizacja tego prawa została zaniechana świadomie, czy też przez pomyłkę, podatnik może skorygować deklaracje w nieprzekraczalnym terminie pięcioletnim liczonym od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Termin ten ustawodawca wprowadził w celu zdyscyplinowania podatników.

Przykład 12

W listopadzie 2012 roku podatnik “K” nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturze z tytułu nabycia towarów. Nie odliczył jednak podatku naliczonego. Zgodnie z art.86 ust. 13 ustawy o VAT “K” ma prawo do złożenia korekty do końca 2016 roku (licząc 5 lat od początku 2012 roku).

Przykład 13

W listopadzie 2011 roku podatnik “L” nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturze z tytułu nabycia usługi. Nie odliczył jednak podatku naliczonego. “L” nie może już dokonać korekty, bowiem prawo do korekty przysługiwało do końca 2015 roku (licząc 5 lat od początku 2011 roku).

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.51 §1, art.52 §2, art.53 §4 i §5, art.56 §1, art.56a §1 i §3, art.70 §1, art.72 §1 pkt 1, art.75 §3, art.81, art.165b §1, §2, §3 pkt 1, art.274 ustawy z 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, art.86 ust.13 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, art.14c ustawy z 8 września 1991 roku o kontroli skarbowej.