Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym do VAT-UE. Zwróciła się do nas firma, która jest armatorem morskim z zapytaniem, czy mogą zakupić wózek widłowy ze stawką 0%, który będzie wykorzystywany na statku w celu przewożenia ciężkich gabarytów – palet wraz z towarem. Czy taka dostawa korzysta ze stawki preferencyjnej, czy należy opodatkować ją stawką podstawową?
Odpowiedź
Tak, Czytelnik ma prawo do stawki 0%, pod warunkiem że jednostka pływająca jest sklasyfikowana według określonego symbolu nomenklatury scalonej CN oraz dostawa wózka widłowego będzie służyć do eksploatacji na tej jednostce pływającej i ściśle jest z nią związana. Jeżeli któraś z tych przesłanek nie będzie spełniona, to dostawa powinna zostać opodatkowana stawką podstawową, tj. 23%.
Uzasadnienie
Ustawa o podatku VAT przewiduje w określonych wypadkach możliwość stosowania do dostaw towarów lub świadczenia usług stawki VAT obniżonej do 0%. Obniżoną stawkę można zastosować do dostawy jednostek pływających używanych i wykorzystywanych na pełnym morzu, dla pasażerów, od których jest pobierana opłata za rejs, lub służących do celów przemysłowych, handlowych lub połowów. Wyznacznikiem tego, czy dana jednostka może korzystać ze stawki 0%, jest jej przeznaczenie oraz kod CN. Dotyczy to zarówno statków pełnomorskich, które odpłatnie przewożą pasażerów, jak i tych jednostek, które mają cel przemysłowy lub handlowy.
Stawka podatku 0% a jednostki pływające
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw i importu jednostek pływających wykorzystywanych do żeglugi na pełnym morzu oraz jednostek, które zajmują się przewozem odpłatnym pasażerów oraz wykorzystywanych do celów handlowych, przetwórczych lub przemysłowych. Każda z tych jednostek wymienionych w ustawie o VAT ma przyporządkowany kod CN, który jest ściśle powiązany z możliwością zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.
W powyższym katalogu zostały wskazane jednostki pływające objęte stawką 0%. Dotyczy to w szczególności:
- pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób, pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10);
- pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10);
- pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10);
- pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10);
- pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10);
- pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10);
- pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10);
- używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10);
- jednostek pływający...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.