Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

April 2, 2013

Zawieszenie i likwidacja działalności a obowiązek posiadania kasy

0 839

Od wielu lat prowadzę działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży odzieży i nie byłem wcześniej zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. W 2012 roku uzyskałem obrót w wysokości 22.000 zł i wobec tego obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy powstałby od dnia 1 marca 2013 roku, jednakże moja działalność jest zawieszona począwszy od 1 maja 2012 roku do 30 kwietnia 2013 roku. W maju wznowię działalność jedynie po to, aby wyprzedać zalegający towar, a z dniem 31 maja nastąpi całkowita likwidacja działalności. Jestem po operacji onkologicznej i mój stan zdrowia nie pozwala na kontynuację prowadzonej działalności. Czy mogę zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o umożliwienie kontynuacji sprzedaży bez posiadania kasy fiskalnej od 1 do 31 maja 2013 roku?

ODPOWIEDŹ

Tak, pod warunkiem, że wniosek zostanie złożony do naczelnika urzędu skarbowego przed 1 maja 2013 roku.

UZASADNIENIE

Na podstawie §7 ust.3 obowiązującego od 1 stycznia 2013 roku rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zobligowani zostali podatnicy, którzy korzystali ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 roku, ale nie mają prawa do dalszego korzystania ze zwolnienia na podstawie §2 i §3 nowego rozporządzenia, tj. między innymi podatnicy, którzy przekroczyli w 2012 roku obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w wysokości 20.000 zł, a nie przekroczyli obrotu w wysokości 40.000 zł.

Terminy, które określają obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, należy zaliczyć do terminów materialnoprawnych, podlegających odroczeniu według zasad określonych w art.48 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa. Zgodnie przytoczonym przepisem organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może odraczać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Odroczenie terminu oznacza przesunięcie daty, od której powinno nastąpić rozpoczęcie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, na inny termin. Termin ten zostanie określony w decyzji organu podatkowego. Czas na rozpoczęcie ewidencjonowania może być odłożony w zasadzie na nieograniczony okres i jest uzależniony wyłącznie od decyzji organu.

Zapis powołanego wyżej art.48 §1 skonstruowany jest na zasadzie uznania administracyjnego, w związku z czym organ podatkowy jest zobligowany do ustalenia w postępowaniu dowodowym czy istnieją przyczyny stanowiące przesłankę do odroczenia terminu rozpoczęcia ewidencjonowania. Instytucja uznania administracyjnego, dająca organom administracji państwowej pewną swobodę w podejmowaniu decyzji, nie oznacza jednak prawa organu do dowolnego działania. Uznanie administracyjne jest pewną szczególną formą wykonania przepisów prawa polegającą na tym, że organ stosujący prawo ma uwzględnić indywidualne warunki każdego badanego przypadku. Takie decyzje mają charakter uznaniowy i traktowane są jako wyjątek, gdyż konstytucyjną zasadą jest sprawiedliwość i równość wobec prawa.

Jak wynika z powołanego przepisu odroczenie terminu musi być uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Należy zwrócić uwagę, iż ważny interes podatnika odnosi się przede wszystkim do wyjątkowych sytuacji, w jakich się znalazł, a które zostały spowodowane wystąpieniem okoliczności od niego niezależnych, uniemożliwiających zarazem wywiązanie się z obowiązków podatkowych. Wśród takich okoliczności wymienić niewątpliwie należy m.in. pożar czy chorobę. Jednakże wystąpienie takich właśnie okoliczności podatnik powinien właściwie udokumentować. Z całą pewnością dokumentami potwierdzającymi zasadność wniosku mogą być w Pana przypadku np. karty informacyjne leczenia szpitalnego potwierdzające pobyt w szpitalu, zwolnienia lekarskie itd.

Odroczenie terminu możliwe jest tylko w stosunku do tych terminów, które jeszcze nie minęły. Po upływie terminu rozpoczęcia stosowania ewidencji za pośrednictwem kas nie będzie już możliwe ani odroczenie tego terminu, ani jego przywrócenie. Obowiązuje w tym przypadku ogólna zasada, że odracza się terminy, które jeszcze nie upłynęły, a przywraca terminy, które już upłynęły. W związku z tym nie jest możliwe ani przywrócenie terminu, który nie upłynął, ani też odroczenie terminu, który już upłynął. Terminy określone w rozporządzeniu w sprawie kas mają charakter tzw. terminów zawitych, a więc nie podlegają przywróceniu na podstawie art.162-164 Ordynacji podatkowej. Zatem podatnik, który uchybił temu terminowi, podlega odpowiedzialności określonej w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisach Kodeksu karnego skarbowego.

Reasumując powyższe rozważania, w Pana sytuacji istnieje duża szansa, iż naczelnik urzędu skarbowego orzeknie w drodze decyzji o odroczeniu przesuniętego w związku z zawieszeniem działalności gospodarczej terminu rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia likwidacji działalności gospodarczej tj. do 31 maja 2013 roku. Należy jednak pamiętać, iż wniosek o odroczenie należy złożyć najpóźniej do 30 kwietnia 2013 roku, ponieważ wniosek złożony po tym terminie nie będzie podlegał rozpatrzeniu, jak również nie będzie prawnych możliwości przywrócenia terminu do jego złożenia.

Wioletta Gramis