Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

INNE ZAGADNIENIA , GMINY I POWIATY , KASY REJESTRUJĄCE

March 1, 2013

Zmiana danych podatnika w pamięci kasy rejestrującej

0 973

Gmina będzie miała prawo do kontynuowania ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zarejestrowanej na Urząd Gminy, mimo iż nie dokonała czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy w momencie dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 17 grudnia 2012 roku nr ITPP1/443-1199/12/AJ.  

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji zwróciła się Gmina, która w lutym 2009 roku dokonała zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku od towarów i usług. Natomiast kasa rejestrująca została zarejestrowana w 1999 roku na Urząd Gminy z jego odrębnym NIP-em. Przedmiotowa kasa nie jest używana od 2005 roku, ale była poddawana obowiązującym przeglądom i jest sprawna technicznie.

Z powołanych regulacji wynika, że pamięć fiskalna kasy rejestrującej jest urządzeniem umożliwiającym trwały zapis NIP bez możliwości jego zmiany. Wobec tego, niezbędne jest w tej sytuacji dokonanie wymiany pamięci fiskalnej w użytkowanej dotychczas kasie.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy powinna kontynuować ewidencję obrotu i podatku należnego na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z wykorzystaniem kasy rejestrującej, którą posiada, czy należy ją przeprogramować w celu aktualizacji danych podatnika. Natomiast w przypadku braku możliwości wykorzystywania posiadanej kasy rejestrującej z NIP Urzędu Gminy jak powinno się dokonać zmian zgodnie z przepisami w celu prowadzenia ww. ewidencji.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nie Urząd Gminy, który jest aparatem pomocniczym organu wykonawczego, nieposiadającym osobowości prawnej. Nie ulega zatem wątpliwości, że rozliczenia w podatku od towarów i usług są rozliczeniami Gminy – jako podatnika, jak bowiem wskazał organ podatkowy, Urząd Gminy jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy Gminie.

Zatem Gmina prawidłowo dokonała zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług, korygując tym samym błędnie dokonaną wcześniej rejestrację jako podatnika podatku od towarów i usług Urzędu Gminy. oraz jeśłi dokonuje ona czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, winna prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Warunki stosowania kas rejestrujących przez podatników określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Zgodnie z § 1 pkt 10 ww. rozporządzenia, pamięć fiskalna kasy to urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. b) powołanego rozporządzenia wynika, że kasy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, muszą zapisywać w pamięci fiskalnej między innymi numer unikatowy kasy oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Natomiast stosownie do § 5 ust. 1 pkt 6 tego rozporządzenia paragon fiskalny drukowany przez kasę musi m.in. zawierać następujące informacje: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika, numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Zgodnie z § 7 ust. 8 ww. rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do ww. rozporządzenia, a następnie wyrejestrowania z ewidencji właściwego urzędu skarbowego.

W przedmiotowej sytuacji, powyższe czynności winny być dokonane w lutym 2009 r., tj. w momencie dokonania prawidłowego zgłoszenia rejestracyjnego przez Gminę.

Ponieważ jednak w chwili dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku od towarów i usług w 2009 r. nie dokonano jednocześnie czynności związanych ze zmianą numeru identyfikacji podatkowej w pamięci kasy rejestrującej, to mając na uwadze opis sprawy, z którego wynika, że kasa rejestrująca nie była używana od 2005 r. ale jest sprawna technicznie bowiem była poddawana obowiązującym przeglądom, należy uznać za nienaruszające przepisów prawa kontynuowanie przez Gminę ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu przedmiotowej kasy rejestrującej, przy jednoczesnym dokonaniu zmian odnośnie numeru identyfikacji podatkowej, z uwzględnieniem zasad określonych w powołanych przepisach.

Podstawa prawna: art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, § 1 pkt 10, § 5 ust. 1, § 7 ust. 8 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.