Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Od 1 stycznia 2020 roku weszło w życie kilka kolejnych zmian w podatku od towarów i usług m.in. w zakresie wystawiania faktur do sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie fiskalnej,   sankcji w przypadku wystawienia lub posługiwania się fakturami wystawionymi do paragonów niezawierających NIP nabywcy (podatnika VAT). Kolejne istotne zmiany wejdą w życie 1 kwietnia. Zmiany dotyczące podatników VAT wynikają także ze zmian w Ordynacji podatkowej.

1. Zmiany od 1 stycznia 2020 roku

1.1. Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług
a) W art.43 ust. 1 pkt 22 wprowadzo centra usług społecznych jako korzystające ze zwolnienia od VAT w zakresie wykonywania przez nich usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy.
Ustawą z 19 lipca 2019 roku o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, wprowadzono możliwość utworzenia wyspecjalizowanej jednostki budżetowej gminy – centrum usług społecznych, za pomocą której gminy będą mogły w sposób skoordynowany i efektywny udzielać usług społecznych odpowiadających na potrzeby mieszkańców. Ustawa stwarza gminom możliwość utworzenia centrum usług społecznych, jednak nie nakłada na nie takiego obowiązku. Decyzja o utworzeniu w gminie centrum usług społecznych będzie zatem samodzielną decyzją gminy. 
b) W art. 96 tj. w zakresie rejestracji, uchylono ust. 7a, zgodnie z kórym podatnik będący osobą fizyczną był obowiązany poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego o:

  1. dokonaniu wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zarządcy sukcesyjnego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym, w terminie 7 dni od dnia dokonania tego wpisu;
  2. zmianach w zakresie w/w wpisu - w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Do art. 96 wprowadzono natomiast ust.8a, zgodnie z którym, wykreślenia z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT  nie stosuje się w przypadku śmierci podatnika, gdy właściwy naczelnik urzędu skarbowego otrzymał z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej:

  1. dane zarządcy sukcesyjnego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym,
  2. informacje o zmianach danych, o których mowa w pkt 1 - na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1291 i 1495).

c) W zakresie faktur, do art. 106b wprowadzono ust. 5-7:

  • W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
  • W przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 5, organ podatkowy ustala temu podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
  • Przepisów ust. 5 i 6 nie stosuje się do podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0).

Zmiany te wprowadzono w związku ze zgłaszanymi znacznymi nadużyciami w zakresie wystawiania faktur, które nie mają odzwierciedlenia w istniejącym stanie faktycznym – tzw. „pustych faktur” – do paragonów fiskalnych. Ograniczono prawo do wystawiania faktur na rzecz nabywcy posługującego się numerem, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, do paragonów potwierdzających dokonanie tej sprzedaży, które będą zawierały ten numer. Regulacja ta pozwoli na eliminację procederu wystawiania faktur na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów.
W sytuacji, gdy podatnik dokonujący sprzedaży nie będzie miał technicznej możliwości wpisania numeru identyfikującego na paragonie, nabywca powinien zadeklarować w momencie dokonywania zakupu, że nabywa towar lub usługę, jako podatnik – w takiej sytuacji sprzedawca nie powinien rejestrować zakupu na kasie rejestrującej, tylko powinien od razu wystawić fakturę.  
d) W zakresie ewidencji, wprowadzono art.109a, zgodnie z którym, w przypadku ujęcia w ewidencji przez podatnika wykonującego czynności opodatkowane wystawionej dla niego faktury dotyczącej sprzedaży potwierdzonej paragonem, który nie zawiera numeru, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku, organ podatkowy ustala temu podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
W art. 109a ustawy VAT wprowadza się zatm sankcję dla podatników, którzy ujmą w ewidencji wystawioną dla nich fakturę dotyczącą sprzedaży udokumentowanej paragonem, który nie zawierał numeru identyfikującego tego podatnika na potrzeby podatku. 

1.2. Zmiany w Ordynacji podatkowej
a) Odpowiedzialność solidarna
W dodanym art. 117ba ustawy Ordynacja podatkowa przewidziano odpowiedzialność solidarną wobec podatnika, na rzecz którego dokonano dostawy towaru lub świadczono usługę, całym jego majątkiem wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy lub świadczącym tę usługę zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę lub tę usługę, w przypadku gdy zapłata należności zostanie przekazana na rachunek inny niż rachunek zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie.
 

Ważne

Istotne będzie, czy rachunek znajdował się w wykazie w dniu zlecenia przelewu. Decyduje przy tym dzień zlecenia przelewu, a nie obciążenia rachunku nabywcy, czy uznania rachunku sprzedawcy. Dla celów dowodowych w wykazie będzie widoczna data i godzina, w której weryfikowano dany podmiot. Dla celów dowodowych można także zachować dane z wykazu, które dotyczą kontrahenta na dzień zlecania przelewu. Można je zachować na elektronicznym nośniku danych lub wydrukować.


Odpowiedzialność solidarna nie będzie dotyczyła wszystkich zobowiązań podatkowych. Podatnik będzie odpowiadał solidarnie za zaległości podatkowe kontrahenta, ale tylko do kwoty podatku od towarów i usług, związanego z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, za które płatność nie została dokonana na rachunek podatnika zawarty w wykazie „białej listy” i transakcji, których wartość przekracza 15 000 zł. 
Dodano nowy przypadek odpowiedzialności tzw. osoby trzeciej za zaległości podatkowe podatnika. Ponosi ją podmiot, który dokonuje płatności na rzecz sprzedawcy na rachunek inny niż zamieszczony w wykazie podatników VAT (zwanym potocznie białą listą). Podmiotem tym najczęściej jest nabywca (art. 117ba § 1), ale może być nim także inna osoba, np w przypadku faktoringu albo cesji wierzytelności, (art. 117ba § 2).
 

Pamiętaj

Powyższa odpowiedzialność nie dotyczy podatnika, który: 

  • zawiadomi organ podatkowy właściwy dla wystawcy faktury, w terminie 3 dni, o dokonaniu płatności na rachunek inny niż zamieszczony w wykazie podatników VAT (art. 117ba § 3), 
  • dokona podzielonej płatności (art. 117 bb).


b) Zabezpieczenie na majątku
Wprowadzono zmiany w art. 33b i zgodnie z nowym brzemieniem zobowiązanie podatkowe przed terminem płatności może być zabezpieczone na majątku podatnika o którym mowa także w art.117ba (po doręczeniu mu decyzji orzekającej o odpowiedzialności podatkowej za zaległości podatkowe dostawcy towarów lub usługodawcy, jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązanie nie zostanie przez dostawcę towarów lub usługodawcę wykonane, w szczególności gdy dostawca towarów lub usługodawca trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań o charakterze publicznoprawnym lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku, które mogą utrudnić lub udaremnić postępowanie egzekucyjne; decyzja o zabezpieczeniu wygasa w momencie wszczęcia postępowania egzekucyjnego wobec podatnika, o którym mowa w art.117b i art.117ba).

c) Mikrorachunek
Wpłaty na poczet PIT, CIT, VAT oraz niepodatkowych należności budżetowych mają być dokonywane na rachunek urzędu skarbowego z indywidualnego rachunku podatkowego (art. 61b § 1).
Struktura numeru indywidualnego rachunku podatkowego jest zgodna z formatem Numeru Rachunku Bankowego i zawiera:

  1. sumę kontrolną;
  2. numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku;
  3. identyfikator podatkowy.

Numer indywidualnego rachunku podatkowego jest udostępniany, po podaniu identyfikatora podatkowego, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub w urzędzie skarbowym (art. 61b § 2 i§ 3). 
Nr rachunku można sprawdzić na stronie podatki.gov.pl
Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek podatkowy, który służy do wpłat PIT, CIT i VAT. Od 1 stycznia 2020 r. podatnicy i pracodawcy-płatnicy zapłacą PIT, CIT i VAT do urzędu skarbowego za jego pomocą. Mikrorachunek służy tylko do wpłat podatku. Zwroty nadpłat i podatków będą realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli np. na ROR.
Numer mikrorachunku można wygenerować na stronie podatki.gov.pl. Można otrzymać go również w dowolnym urzędzie skarbowym.
Wystarczy, że przedsiębiorca poda:

  • swój PESEL, gdy jest osobą fizyczną lub nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT,
  • NIP jeśli prowadzi działalność gospodarczą, jest podatnikiem VAT, jest płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub zdrowotne

Generator mikrorachunku podatkowego działa całodobowo, dzięki temu swój numer można sprawdzić w każdym czasie i miejscu, np. korzystając z telefonu czy tabletu. Wygenerowanie i prowadzenie mikrorachunku jest całkowicie bezpłatne.
Numer nadawany jest każdemu podatnikowi i płatnikowi automatycznie – to znaczy, że nie wymaga składania żadnych wniosków do urzędu skarbowego. Numer twojego mikrorachunku zawsze będzie taki sam, nawet gdy zmienisz adres zamieszkania, właściwość urzędu skarbowego czy nazwisko. 
Należy pamiętać, aby nie korzystać z żadnych innych stron internetowych lub np. numerów rachunków otrzymanych e-mailem lub SMS-em – mogą być one próbą wyłudzenia. Mikrorachunek, oprócz idywidualnego identyfikatora podatkowego, musi zawierać cyfry 1010 0071 222.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że dzięki mikrorachunkowi podatkowemu:

  • w wygodny i prosty sposób zapłacisz PIT, CIT i VAT na jeden, stały, indywidualny mikrorachunek podatkowy - nie będziesz już wybierać oddzielnych rachunków,
  • szybko sprawdzisz numer mikrorachunku podatkowego w każdym miejscu i czasie,
  • jeśli przeprowadzisz się lub zmienisz siedzibę firmy, dalej będziesz posługiwać się tym samym mikrorachunkiem podatkowym,
  • nie będziesz już szukać obowiązujących numerów rachunków urzędów skarbowych i ograniczysz liczbę omyłkowych przelewów na niewłaściwe konto,
  • mikrorachunek podatkowy zapewni szybszą obsługę płatności PIT, CIT i VAT. Szybciej otrzymasz potrzebne ci zaświadczenia, np. o niezaleganiu w podatkach.
     

Pamiętaj

  • Przed terminem płatności podatku upewnij się, że znasz numer swojego mikrorachunku podatkowego. Bez tego nie zapłacisz należności z tytułu podatków PIT, CIT i VAT. Bowiem od 1 stycznia 2020 roku PIT, CIT i VAT zapłacisz do urzędu skarbowego wyłącznie za pomocą indywidualnego rachunku podatkowego (mikrorachunku podatkowego).
  • Swój numer mikrorachunku możesz sprawdzić już teraz w generatorze dostępnym na stronie podatki.gov.pl lub w dowolnym urzędzie skarbowym.
  • Wystarczy podać swój numer PESEL lub NIP.


d) Zmieniono zasady zaliczania wpłaty dokonanej przez podatnika, na którym ciążą zobowiązania podatkowe z różnych tytułów. Przyjęto, że podatnik ma prawo wskazać zobowiązanie, na poczet którego chce zaliczyć wpłatę. Zgodnie bowiem z nowym brzmieniem art. 62 § 1, jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania podatkowe z różnych tytułów, dokonaną wpłatę zalicza się na poczet podatku zgodnie ze wskazaniem podatnika, a w przypadku braku takiego wskazania - na poczet zobowiązania podatkowego o najwcześniejszym terminie płatności spośród wszystkich zobowiązań podatkowych podatnika. W przypadku gdy na podatniku ciążą zobowiązania podatkowe, których termin płatności upłynął, dokonaną wpłatę zalicza się na poczet zaległości podatkowej o najwcześniejszym terminie płatności we wskazanym przez podatnika podatku, a w przypadku braku takiego wskazania lub braku zaległości podatkowej we wskazanym podatku - na poczet zaległości podatkowej o najwcześniejszym terminie płatności spośród wszystkich zaległości podatkowych podatnika.

e) Wprowadzono nową regulację na mocy art. 299f, na podstawie którego Szef KAS przekazuje Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informację o ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień w spełnianiu świadczeń pieniężnych przez podmiot obowiązany do przesyłania danych z ewidencji VAT.

Prawdopodobieństwo wystąpienia opóźnień uznaje się za ustalone, jeżeli suma wartości świadczeń pieniężnych niezapłaconych przez dany podmiot w terminie 60 dni od dnia otrzymania faktury wynosi w okresie kolejnych 3 miesięcy co najmniej 2.000.000 zł. Prawdopodobieństwo wystąpienia opóźnień jest ustalane na podstawie danych będących w posiadaniu organów Krajowej Administracji Skarbowej. Informacja o ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień obejmuje dane identyfikujące podmiot wraz z danymi wynikającymi z ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz danymi wynikającymi z informacji i zestawień, o których mowa w art. 119zq, dotyczącymi faktur zapłaconych po terminie 60 dni od dnia ich otrzymania. Informacja o ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień może obejmować również dodatkowe dane, jeżeli mogą one wpłynąć na zwiększenie skuteczności analizy prawdopodobieństwa, o której mowa w art. 13c ust. 3 ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Informacja o ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień jest przekazywana w terminie do 20. dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, za który ustalono to prawdopodobieństwo.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej przekazuje Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na jego wniosek:

  1. dane wynikające z ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przekazane przez podmiot wskazany we wniosku, w okresie nie dłuższym niż 24 miesiące poprzedzające miesiąc jego otrzymania;
  2. dane wynikające z ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przesłane przez podmiot wskazany we wniosku w okresie nie dłuższym niż 24 miesiące poprzedzające miesiąc jego otrzymania, dotyczące faktur, co do których nie zidentyfikowano zapłaty w danych wynikających z informacji i zestawień, o których mowa w art. 119zq, przez ten podmiot.

W przypadku gdy suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podmiot wskazany we wniosku, dokumentujących dostawę towarów lub wykonanie usług w żadnym z okresów 3 kolejnych miesięcy przypadających w okresie 24 miesięcy poprzedzających miesiąc otrzymania wniosku, o którym mowa w § 7, nie przekracza kwoty, o której mowa w § 2, Szef Krajowej Administracji Skarbowej informuje o tym Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nie przekazuje informacji ani danych, o których mowa w § 7.
Sposób przekazywania informacji oraz danych, o których mowa w § 1 i 7, określa porozumienie zawarte pomiędzy Szefem Krajowej Administracji Skarbowej a Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ustawodawca wskazał, że celem tej zmiany jest poprawa otoczenia prawnego, w jakim funkcjonują strony transakcji handlowych, w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Indywidualne informacje i dane gromadzone w systemach informatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (także przesyłane w ramach JPK-VAT oraz poprzez system STIR) podlegają szczególnej ochronie tajemnicą skarbową (art. 293 Ordynacji podatkowej). W ramach nowelizacji dodano do katalogu informacji objętych tajemnicą skarbową informacje o ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień w transakcjach handlowych (art. 293 § 2 pkt 11 Ordynacji podatkowej). Ujawnienie informacji objętych tajemnicą skarbową jest penalizowane karą pozbawienia wolności (art. 306 Ordynacji podatkowej).

f) Do podmiotów, którym organy podatkowe udostępniają informacje zawarte w aktach spraw podatkowych, dodano ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych i powiatowe centra pomocy rodzinie w zakresie prowadzonych postępowań o świadczenia z pomocy społecznej (art. 299 § 3 pkt 10).

2. Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2020 roku

a) W celu zapewnienia podatnikom ochrony oraz umożliwienia prawidłowego przyporządkowania stawki VAT, od 1 listopada 2019 roku wprowadzono Wiążącą Informację Stawkową. WIS zapewni podatnikom i organom podatkowym większą pewność co do prawidłowości zastosowanych stawek VAT. WIS to decyzja, wydawana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i zawiera:

  • opis towaru albo usługi, które są przedmiotem decyzji,
  • klasyfikację tego towaru według CN albo usługi według PKWiU ,
  • właściwą dla tak sklasyfikowanego towaru lub usługi stawkę VAT.

Dla zapewnienia sprawnej obsługi wniosków o wydanie WIS oraz decyzji WIS, a także zapewnienia ochrony podmiotom innym niż posiadacze WIS, planowane jest stworzenie Bazy WIS. Będzie to narzędzie informatyczne, w którym decyzje WIS będą umieszczane po usunięciu danych wrażliwych (dane identyfikujące posiadacza WIS lub inne podmioty w niej wskazane oraz dane objęte tajemnicą przedsiębiorcy).
Od 1 kwietnia 2020 roku będzie obowiązywał art.42c ust.1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, WIS będzie wiązała organy podatkowe wobec podmiotów, o których mowa w art. 42b ust. 1, dla których została wydana, w odniesieniu do:

  1. towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu, w którym WIS została doręczona;
  2. usługi, która została wykonana po dniu, w którym WIS została doręczona;
  3. towarów oraz usług, które razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu wykonaną po dniu, w którym WIS została doręczona.

Z ochrony będą mogli również korzystać inni podatnicy.
 

Ważne

WIS wiąże organy podatkowe:

  • wobec podmiotu, dla którego została wydana 
  • w odniesieniu do czynności objętej WIS
  • dokonanej po dniu doręczenia WIS


b) Zgodnie z nowym brzemieniem art.87 ust.6a ustawy o VAT, na wniosek podatnika, zawarty w złożonej deklaracji podatkowej, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, na rachunek VAT podatnika w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia.
Natomiast do 1 kwietnia obowiązuje zapis, że na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, na rachunek VAT podatnika w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia. 

c) W art. 89a ust. 5 zawarty będzie zapis, że wierzyciel informuje o korekcie, nieściągalnych wierzytelności o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty. W związku z tą zmianą, uchylony będzie ust.8, który dawał Ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych delegację do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru zawiadomienia, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając konieczność zapewnienia niezbędnych danych pozwalających na weryfikację spełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 89b ust. 1, przez dłużnika. 
Do 1 kwietnia obowiązuje zapis, że wierzyciel obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty, o której mowa w ust. 1, zawiadomić o tej korekcie właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego wraz z podaniem kwot korekty oraz danych dłużnika. Zawiadomienie to należy złożyć na odpowiednim wzorze. 

d) W art. 99 ustawy o VAT dodany zostanie ust. 7c, zgodnie z którym deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3 tj. VAT-7, VAT-7K zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika. 
W art.99 wprowadzony będzie ust. 11c i 13a, z których wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany elektronicznie, zgodnie z art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach. Wzór dokumentu określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej Minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi także, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art.99 ust.13b). 

e) W art. 109 ustawy o VAT dodane zostaną następujące przepisy:

  • ust.3b, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
  • ust.3c, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c:
  1. za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy;
  2. za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją - w terminie do złożenia tej deklaracji.
  • ust.3d, zgodnie z którym faktury dotyczące sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ujmuje się w ewidencji, o której mowa w ust. 3, w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.
  • ust.3e, zgodnie z którym w terminie 14 dni od dnia:
  1. stwierdzenia przez podatnika, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, lub
  2. zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji - podatnik jest obowiązany przesłać korektę ewidencji na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c.
  • ust.3f, zgodnie z którym w przypadku stwierdzenia przez naczelnika urzędu skarbowego w przesłanej ewidencji błędów, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego wzywa podatnika do ich skorygowania, wskazując te błędy.
  • ust.3g, zgodnie z którym podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w ust. 3f, przesyła, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, do naczelnika urzędu skarbowego ewidencję skorygowaną w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub składa wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu.
  • ust.3h, zgodnie z którym, jeżeli podatnik, wbrew obowiązkowi wskazanemu powyżej w ust. 3g:
  1. nie prześle ewidencji skorygowanej w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub nie złoży wyjaśnień, albo zrobi to po terminie,
  2. w złożonych wyjaśnieniach nie wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu - naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd, o którym mowa w ust. 3f.
  • ust.3i, zgodnie z którym przepisu ust. 3h nie stosuje się do podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, który za ten sam czyn ponosi odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.
  • ust.3j, zgodnie z którym wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w ust. 3h, stanowią dochód budżetu państwa.
  • ust.3k, zgodnie z którym karę pieniężną, o której mowa w ust. 3h, uiszcza się bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 3h.

f) Stosowaną dotychczas PKWiU z 2008 roku zastąpią dwa inne dokumenty: unijna Nomenklatura Scalona (CN) w zakresie towarów, natomiast w zakresie usług – Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2015 roku. Załącznik nr 3 (zawierający wykaz towarów i usług opodatkowanych wg stawki 8%) i nr 10 (zawierający wykaz towarów i usług opodatkowanych wg stawki 5%) zostaną zmienione, a towary w tych załącznikach będą określane wg Nomenklatury Scalonej (CN), natomiast usługi w oparciu o PKWiU z 2015 roku.
Aktualny system identyfikowania towarów i usług – w szczególności na potrzeby określania zakresu stawek obniżonych – opiera się przede wszystkim na Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2008.
Ministerstwo wskazało, że system stawek obniżonych jest rozbudowany i skomplikowany, a zatem nieefektywny, co powoduje znaczne utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej. Szczególnie problematyczne są:

  • duża liczba pozycji w załącznikach nr 3 i nr 10 do ustawy, które zawierają wykazy towarów i usług objętych stawkami obniżonymi,
  • nieczytelny sposób konstrukcji przepisów – liczne wyłączenia z grupowań PKWiU (ex),
  • brak wiążącej mocy opinii klasyfikacyjnych wydawanych przez Główny Urząd Statystyczny. Oznacza to, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego przyporządkowania towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU i może wystąpić o wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego, ale nie dają one ochrony.

Na PKWiU opiera się również m.in. krajowy system odwróconego obciążenia (reverse charge) czy też system zryczałtowany dla rolników. Również inne przepisy w zakresie VAT posługują się PKWiU, np. niektóre przepisy dotyczące obowiązku podatkowego, stawki 0% (jednostki pływające), procedury szczególnej dla dostaw dzieł sztuki czy zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących.
Klucze powiązań PKWiU 2008—PKWiU 2015 i PKWiU 2015—PKWiU 2008 można sprawdzić pod adresem na stronie Głównego Urzędu Statystycznego: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/pdf/zarzadzenie_nr_5_klucze-inter.pdf

g) Wprowadzone zostaną zmiany w systemie deklaracji podatku VAT, na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988). Na jego podstawie oprcowano wzór JPK_VAT, który jest dostępny pod linkiem: https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/dokumentacja-it/struktury-dokumentow-xml/#robocze-wersje-schem

Od 1 lipca 2020 roku nie będzie możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez JPK_VAT. Dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K będą przesyłane łącznie z informacją o ewidencji w jednym dokumencie elektronicznym, tj. JPK_VAT.  
Będą obowiązywać dwa warianty JPK_VAT:

  • JPK_VAT7M dla podatników rozliczających się miesięcznie,
  • JPK_VAT7K dla podatników rozliczających się kwartalnie.
  • Od 1 kwietnia 2020 r. deklaracje ewidencyjne w formacie JPK będą zobowiązani przesyłać tzw. duzi przedsiębiorcy, którzy są podatnikami VAT, a od 1 lipca 2020 r. również pozostali podatnicy VAT.
  • JPK_VAT będzie zawierać:
  • zestaw informacji o zakupach,
  • zestaw informacji o sprzedaży,
  • pozycje z obecnej deklaracji VAT-7 (VAT-7K),
  • dodatkowe dane, które są potrzebne do analizy poprawności rozliczenia.

Podatnik będzie wysyłał tylko jeden plik, który będzie zawierał część ewidencyjną oraz deklaracyjną.
JPK_VAT będzie składany wyłącznie w wersji elektronicznej za okresy miesięczne, do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
Nowe struktury JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M oraz JPK_V7K) zostały udostępnione roboczo, w celu umożliwienia podatnikom dostosowania systemów informatycznych do wymagań obowiązujących od 1.04.2020 roku pod linkiem: https://www.gov.pl/web/kas/struktury-jpk

W związku z przekształceniem JPK_VAT w deklarację podatkową uchylono przepisy art. 82 § 1b i 2d Ordynacji podatkowej dotyczące tego dokumentu.
 

Podstawa prawna: art.43 ust.1, art.96, art.106b, art.109a ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 roku, art. 42c, art.87 ust.6a, art.89 ust.5, art.99, art. 109 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2020 roku, art.33b, art.61b §1-3, art.62 §1, art.299f, art. 299 §3 pkt 10, art.117ba i 117bb ustawy z 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 roku, Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług