Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Zwolnienie wierzytelności z rachunku bankowego najszybszą formą odblokowania zajętego konta

Artykuły | October 28, 2020 | NR 107
0 1020

Moi kontrahenci spóźniają się z płatnościami, a ja przez taką sytuacje nie płacę podatku VAT do urzędu. Zwróciłem się do urzędu o rozłożenie na raty zaległości z VAT. Procedury w urzędzie bardzo długo trwają i w tym czasie otrzymałem upomnienie, i zajęto rachunki bankowe. Czy jest jakiś szybszy sposób, aby urząd zwolnił mi rachunki bankowe, tak żebym mógł oczywiście spłacać zaległości i prowadzić na bieżąco działalność gospodarczą?

Odpowiedź

Tak, jeśli prowadzona jest egzekucja, to Podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o zwolnienie wierzytelności znajdujących się na rachunkach bankowych do czasu rozpatrzenia podania o rozłożenie na raty. W obecnej sytuacji takie prośby podatników przeważnie załatwiane są pozytywnie.
Należy zaznaczyć, że jeżeli Podatnik jest pewien, że zaległości może spłacić 
w krótkim okresie, to w ramach instytucji zwolnienia może skorzystać ze zwolnienia częściowego wierzytelności z rachunków bankowych w ten sposób, że część wpływów na rachunki bankowe będą przekazywane na zaległości z VAT, a pozostałą częścią wpływów Podatnik będzie mógł swobodnie dysponować na działalność gospodarczą. W takiej sytuacji wniosek o raty stałby się bezzasadny.

Uzasadnienie

Organ podatkowy, na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

  1. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
  2. odroczyć lub rozłożyć na  raty zapłatę zaległości podatkowej wraz  z  odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w  terminie zaliczek na  podatek;
  3. umorzyć w  całości lub w  części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Powyższe ulgi  w spłacie zobowiązań podatkowych mogą:

  1. nie stanowić pomocy publicznej;
  2. stanowić pomoc de minimis - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.
  3. stanowić pomoc publiczną:
    a) udzielaną w  celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia,
    b) udzielaną w  celu zapobieżenia lub likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o  charakterze ponadsektorowym,
    c) udzielaną w  celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w  ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w  interesie europejskim,
    d) udzielaną w  celu promowania i  wspierania kultury, dziedzictwa narodowego, nauki i  oświaty,
    e) będącą rekompensatą za realizację usług świadczonych w  ogólnym interesie gospodarczym powierzonych na podstawie odrębnych przepisów,
    f) na szkolenia,
    g) na zatrudnienie,
    h) na rozwój małych i  średnich przedsiębiorstw,
    i) na restrukturyzację,
    j) na ochronę środowiska,
    k) na prace badawczo-rozwojowe,
    l) regionalną,
    m) udzielaną na inne przeznaczenia określone na podstawie § 6 przez Radę Ministrów.

Zatem, organ podatkowy na podstawie wniosku podatnika ocenia zasadność udzielenia ulgi. Rozłożenie na raty spłaty zaległości podatkowej jest ulgą o charakterze uznaniowym i wprowadza zamiast dotychczasowego terminu płatności, inne terminy przy jednoczesnym podziale całego zobowiązania na raty. 
Należy podkreślić, że organ podatkowy rozpatrując wniosek podatnika o rozłożenie na raty bada ważny interes podatnika, czyli sytuację czy z powodów nadzwyczajnych czyli losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie zapłacić zaległości podatkowych np. utrata możliwości uzyskiwania dochodów. Dodatkowo też rozważany jest tzw. interes publiczny, czyli np. czy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność korzystania przez podatnika ze środków pomocy państwa, ponieważ sam nie będzie mógł  zaspokajać swoich potrzeb materialnych.
Organ podatkowy ma na załatwienie wniosku podatnika o rozłożenie na raty maksymalnie dwa miesiące. Niemniej o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. 
Pamiętać należy, że złożenie wniosku o rozłożenie zobowiązań na raty nie wstrzymuje realizacji tychże zobowiązań. Zatem, faktycznie postępowanie dotyczące wniosku o rozłożenie zaległości VAT może trwać dwa miesiące i dłużej w zależności od złożoności sprawy. W tym też czasie może być wszczęta egzekucja.
Razem z wnioskiem o raty podatnik może także wnieść do naczelnika urzędu skarbowego podanie o zawieszenie postępowania egzekucyjnego i uchylenie czynności egzekucyjnych. Jednakże procedury te są wydłużone.
Ponadto, na podstawie art. 81 § 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji Podatnik może z zajętych rachunków bankowych bez zgody organu egzekucyjnego dokonać wypłat na bieżące wynagrodzenia za pracę oraz na zasądzone alimenty i  renty o  charakterze alimentacyjnym zasądzone tytułem odszkodowania. Wypłata na wynagrodzenia za pracę może nastąpić po  złożeniu bankowi odpisu listy płac lub innego wiarygodnego dowodu, a  wypłata alimentów lub renty o  charakterze alimentacyjnym - tytułu stwierdzającego obowiązek zobowiązanego do płacenia alimentów lub renty. Bank na podstawie złożonych dokumentów dokona wypłat alimentów lub renty do rąk osoby uprawnionej do tych świadczeń. 
Najszybszą drogą, jest wnioskowanie na podstawie art. 13 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji o zwolnienie z egzekucji zajętych składników majątkowych do czasu rozpatrzenia przez naczelnika urzędu skarbowego wniosku o raty. Organ egzekucyjny, na wniosek zobowiązanego i  ze względu na jego ważny interes, może zwolnić bowiem, na czas oznaczony lub nieoznaczony, z egzekucji w  całości lub części określone składniki majątkowe zobowiązanego. 
Zaznaczyć także należy, że jeśli Podatnik ma możliwość zapłaty zaległości VAT w krótkim okresie, to zamiast starać się o rozłożenie spłaty zaległości na raty, może wnioskować o częściowe zwolnienie wierzytelności z zajętych rachunków bankowych. Do takiego wniosku należy załączyć wyciągi z rachunków bankowych 
w celu udokumentowania przepływów środków pieniężnych.

 

Podstawa prawna: art. 67a § 1, art. 67b § 1 , art. 139 § 1, art. 140 § 1 , art. 141 ustawa z dnia  29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, art. 13 § 1, art. 56 § 1 pkt 4, art. 58 § 1, art. 81 § 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.