Prowadzę działalność gospodarczą, jestem podatnikiem VAT i sprzedaję buty przez internet. Często zdarza się, że klient po jakimś czasie jednak odsyła zakupiony towar, ale już nie przesyła paragonu, który stanowi podstawę do zwrotu pieniędzy. Co w sytuacji, gdy klient nie ma tego paragonu? Twierdzi, że go zgubił. Czy rzeczywiście w każdym przypadku to musi być paragon z kasy fiskalnej?
ODPOWIEDŹ
Zgodnie z przepisami sprzedawca jest obowiązany do wydania paragonu dokumentującego zakup towarów lub świadczenie usług na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W ewidencji korekt nie ma pojęcia „paragon” tylko dokument potwierdzający sprzedaż. Jeżeli klient nie posiada takiego paragonu a Czytelnik może w inny sposób udowodnić, że zwrot dotyczy konkretnej sprzedaży, to warunek zostanie zachowany.
Zapraszamy również do zapoznania się z naszym artykułem: "Odpowiedzialność pracownika za niewydanie paragonu z kasy fiskalnej".
UZASADNIENIE
Ewidencja, w której ujmowane są korekty w przypadku zwrotu towaru lub uznanych przez sprzedawcę reklamacji zawiera odpowiednie elementy takie jak:
- datę sprzedaży
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
- zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego
- w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży; - dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
W powyższej ewidencji korekt wskazany został dokument potwierdzający sprzedaż. Dokumentem tym jest paragon z kasy fiskalnej, który jest wydawany przy sprzedaży. Zapis ten nie zamyka możliwości przyjęcia zwrotu, jeżeli paragon został zagubiony przez klienta, a zakupiony towar zostaje zwrócony sprzedawcy. Sprzedawca może być w posiadaniu innych dokumentów, które w sposób jednoznaczny będą dokumentować daną sprzedaż.
W sytuacji, gdy sprzedawca będzie posiadał możliwość potwierdzenia w inny sposób niż paragon od klienta, to warunki do zwrotu zostaną spełnione. Na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że zwrot pieniędzy i towaru dotyczy danej sprzedaży.
W sytuacji, gdy klient zamówił dany towar lub zapłacił kartą płatniczą, kasa fiskalna ma możliwość wydrukowania kopii. W interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2014 r. sygn. IPPP2/443-1213/13-4/KOM stwierdził, że: „Bezsprzecznie dokumentem takim będzie paragon fiskalny w chwili zakupu, ale w przypadku jego braku, dopuszczalne jest np. odszukanie na rolce kasy ( lub w pamięci fiskalnej) danych konkretnej operacji sprzedaży i ich czytelne wydrukowanie. Innym dopuszczalnym rozwiązaniem jest zastąpienie oryginału paragonu fiskalnego wydrukiem z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych), czy też przedstawieniem przez klienta np. paragonu niefiskalnego (z programu sprzedażowego), faktury podpisanej w dniu sprzedaży, umowy sprzedaży bądź podpisanej karty gwarancyjnej”.
Podstawa prawna: § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816).