Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NA BIEŻĄCO, TRZEBA WIEDZIEĆ

July 25, 2019

NR 92 (Sierpień 2019)

Zwrot ulgi za kasę fiskalną w świetle nowych przepisów obowiązujących od dnia 1 maja 2019 roku

0 1247

Zakupiłem kasę on-line, chcę złożyć wniosek o zwrot ulgi. W jakim terminie muszę go złożyć i co musi zawierać? Czy ten wniosek też muszę złożyć elektronicznie?

Odpowiedź
Jeżeli Czytelnik spełnił warunki pozwalające na odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, to wniosek o zwrot ulgi w formie papierowej należy złożyć wyłącznie w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Uzasadnienie
Na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika wniosek o  zwrot musi zawierać:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej,
  2. numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.

Do wniosku należy dołączyć:

  1. kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup,
  2. kopię raportu dobowego potwierdzającego rozpoczęcie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jeżeli Czytelnik wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika (art. 111 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku, o którym mowa powyżej, zwrot kwoty wydanej na zakup jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 4 ust. 1 rozporządzenia). Aby naczelnik urzędu skarbowego dokonując czynności sprawdzających mógł bezsprzecznie określić, w którym miesiącu Czytelnik rozpoczął ewidencję sprzedaży niezbędne jest załączenie kopii raportu dobowego potwierdzającego ten fakt.

W przepisach dotyczących kas rejestrujących nie określono wymogu zobowiązującego podatników do składania wniosków o zwrot kwoty wydanej na zakup kasy w formie elektronicznej. Aby załatwić daną sprawę w formie elektronicznej podatnik musi posiadać profil zaufany ePUAP, który można założyć na dwa sposoby:

  • przez wysłanie wniosku ze swojego konta ePUAP, a następnie potwierdzeniu go i podpisaniu w jednym z punktów potwierdzających (np. w urzędzie skarbowym),
  • przez utworzenie profilu zaufanego metodą „samozaufania”. Jest ona zarezerwowana dla posiadaczy podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Dokumenty z e-podpisem mają taką samą moc prawną, jakby były podpisane własnoręcznie i dostarczone przez podatnika osobiście lub drogą pocztową. 

Chcąc załatwić sprawę za pośrednictwem profilu ePUAP, należy zalogować się na stronie internetowej, wybrać właściwą usługę i wskazać organ podatkowy. Jeżeli udostępniony jest formularz realizowany przez niego drogą elektroniczną należy do niego przejść i wypełnić. Jednakże obecnie jeszcze nie udaje się załatwić wszystkich spraw za pośrednictwem platformy ePUAP. 

Podsumowując powyższe, zasady składania wniosku o zwrot kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących zasadniczo nie uległy zmianie jednakże Minister Finansów określił, że do przedmiotowego wniosku należy dołączyć kopię faktury 
i kopię dowodu zapłaty na zakup kasy on-line, a nie jak poprzednio oryginał. Dodatkowo razem z tym dokumentem w formie papierowej należy przedłożyć również kopię raportu dobowego potwierdzającego rozpoczęcie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
 


Podstawa prawna: art. 111 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z  dnia 29 kwietnia 2019r.,  w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.