Prowadzę sprzedaż detaliczną, dokumentowaną paragonami fiskalnymi oraz opodatkowaną różnymi stawkami VAT. Nowa księgowa wskazała mi, że w stosunku do kilku towarów stosowałem zawyżoną stawkę podatku (23% zamiast 5%). Czy mogę odzyskać ten podatek z urzędu?
ODPOWIEDŹ
Tak, zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych może Pani odzyskać nadpłacony podatek zawarty na paragonie fiskalnym.
UZASADNIENIE
Zaewidencjonowanie na kasie rejestrującej sprzedaży z niewłaściwą stawką podatku można uznać za oczywistą pomyłkę sprzedawcy. Sposób postępowania w takim przypadku uregulowany został w § 3 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z przytoczonym przepisem, w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
- błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego);
- krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.
Następnie podatnik ewidencjonuje przy użyciu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości. Dokument zawierający korektę sprzedaży powinien być oznaczony w pliku JPK symbolem „WEW”, co pośrednio wynika z § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług oraz z broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów dotyczącej struktury JPK_VAT z deklaracją.
Przez dłuższy czas organa podatkowe odmawiały podatnikom prawa do odzyskania zawyżonego podatku zawartego na paragonach fiskalnych, argumentując, że w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, dokumentowanej za pomocą kasy rejestrującej, podmiotem, który faktycznie ponosi ciężar ekonomiczny podatku jest ostateczny konsument, a nie podatnik dokonujący sprzedaży. Zdaniem organów podatkowych przyznanie prawa do zwrotu podatku podatnikowi – a więc podmiotowi innemu niż podmiot, który rzeczywiście poniósł koszt podatku na skutek wadliwego opodatkowania – nie znajdowałaby uzasadnienia konstytucyjnego. Organa podatkowe uznawały zatem, że zwrot podatku VAT na rzecz podatnika, który tylko formalnie, a nie faktycznie go zapłacił, prowadziłby do bezpodstawnego wzbogacenia po stronie podatnika, a nienależnie naliczona kwota podatku należy się osobie, która faktycznie poniosła ekonomiczny ciężar podatku, czyli klientom nabyw...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.