ODPOWIEDŹ
Nie mają Państwo obowiązku wystawienia faktury ani obowiązku korekty podatku naliczonego.
UZASADNIENIE
Czynność wniesienia aportu przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z regulacjami art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu - więcej na temat zorganizowanej części przedsiębiorstwa w poprzednim wydaniu „Sposób na VAT” w artykule pt. „Przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część w świetle orzecznictwa NSA”.
Zgodnie z powołaną wyżej podstawą prawną, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.Powyższa regulacja zakłada zupełne wyłączenie z opodatkowania aportów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.
Z kolei zgodnie z art. 91 ust 9 ustawy o podatku VAT w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 tego artykułu jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Innymi słowy, na gruncie ustawy o VAT zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to, że nie ma tu zastosowania zwolnienie od opodatkowania, a wyłączenie z opodatkowania, co w konsekwencji powoduje, że Gmina w tym przypadku nie ma obowiązku wystawienia faktury i nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, jednak obowiązek ewentualnego dokonania korekty będzie ciążyć na nabywcy przedsiębiorstwa, czyli w analizowanym przypadku na nowo powstałej spółce .
Jan Falkowski
Podstawa prawna: art.6 pkt 1, art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.