Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Spółka z o.o. sprzedaje kosmetyki hurtowniom, które następnie sprzedają je sprzedawcom detalicznym. Spółka, w celu zmotywowania tych detalicznych sprzedawców, chciałaby udzielać im bonusów za osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży. Czy jest to dopuszczalne, skoro nie sprzedajemy im bezpośrednio żadnych produktów? Jak udokumentować taki bonus?

ODPOWIEDŹ

Tak, udzielenie tzw. rabatu pośredniego sprzedawcy detalicznemu jest rozwiązaniem prawnie dopuszczalnym i akceptowanym przez organa podatkowe. Taki bonus powinien zostać udokumentowany notą księgową (uznaniową).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.29a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Natomiast zgodnie z art.29a ust.10 pkt 1 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

W sytuacji, gdy opust udzielony jest bezpośredniemu odbiorcy sytuacja jest dosyć klarowna – sprzedawca wystawia fakturę korygującą, zmniejszając tym samym cenę. W opisanym w pytaniu przypadku udzielenie bonusu detalicznym sprzedawcom staje się nieco bardziej skomplikowane, bowiem sprzedawcy detaliczni nie są Państwa bezpośrednimi klientami, nie otrzymują od Państwa faktur, zatem nie istnieje dokument, do którego Spółka mogłaby wystawić korektę.

Kwestia udzielania rabatów pośrednich została rozstrzygnięta przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (obecnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) już w latach 90-tych. W wyroku z 24 października 1996 roku w sprawie C-317/94 Elida Gibbs Trybunał uznał, że podstawą opodatkowania dla producenta jest cena, po jakiej sprzedał on towary hurtownikom lub detalistom, pomniejszona o wartość kwot zwróconych ostatecznym nabywcom towarów. Stanowisko to zostało również potwierdzone w wyroku z 15 października 2002 roku w sprawie C-427/98 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec. Na przytoczone powyżej wyroki powoływał się Naczelny Sąd Administracyjny, który, między innymi w wyroku z 13 kwietnia 2010 roku o sygnaturze I FSK 600/09 uznał, że „udzielenie przez podatnika rabatu cenowego, nie bezpośredniemu jego kontrahentowi, lecz kolejnemu odbiorcy w łańcuchu dystrybucji jego towaru, stanowi dla tego podatnika podstawę do obniżenia swojego obrotu o kwotę udzielonego rabatu, jeżeli jest on udokumentowany dowodem księgowym w rozumieniu przepisów ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (...), np. notą księgową”. Stanowisko to jest również uzna...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.