Odpowiedź
Nie, w opisanej sytuacji nie powstały okoliczności powodujące zwrot odliczonej przez Czytelnika ulgi za kasę.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 i art. 6 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach, podatnicy użytkujący kasy rejestrujące z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które zakupili przed 1 maja 2019r. i którzy zaprzestali ich używania w związku z wynikającym z art. 145b ust. 1 ustawy o VAT obowiązkiem ich wymiany na kasy on-line w wyznaczonym w tym przepisie terminie nie mieli obowiązku zwrotu odliczonej ulgi, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, w brzmieniu przed wejściem w życie w/w ustawy zmieniającej.
Dodatkowo zgodnie z § 6 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących lub zwrotu tych kwot przez podatnika do:
odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii zakupionych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia tj. dniem 1 maja 2019r. oraz zwrotu przez podatnika odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup kas, o których mowa w pkt 1 – stosuje się rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.
Z kolei z art. 111 ust. 4 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu do 30 kwietnia 2019 r. wynika, że:
- podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700,00zł,
- podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.
Paragraf 6 ust. 1 w/w rozporządzenia z dnia 27 grudnia 2010r. podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
- zaprzestaną działalności;
- nastąpi otwarcie likwidacji;
- zostanie ogłoszona upadłość;
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
- dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.
Z art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy VAT wynika, że podatnicy mogli prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. – do świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów.
W wyroku NSA z dnia 14 kwietnia 2016r. sygn. akt I FSK 2074/14 Sąd stwierdził, że w § 6 ust. 1 pkt 1-5 w/w rozporządzenia z dnia 27 grudnia 2010r., określone zostały przypadki stanowiące zamknięty katalog zdarzeń w rozumieniu art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, eliminując tym samym jego rozszerzenie w odniesieniu do innych poza wymienionymi przypadków, w tym także nie obejmuje sytuacji świadomego zaniechania ewidencjonowania mimo obowiązku. Tożsame stanowisko zajął Dyrektor KIS w piśmie z dnia 13 kwietnia 2018r. Nr 0115-KDIT1-1.4012.113.2018.2.AJ w stanie faktycznym, gdzie podatniczka rozpoczęła ewidencję sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, po czym jej zaprzestała z powodu braku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – obowiązek zwrotu nie powstał.
Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż co do zasady, obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kasy powstaje z chwilą rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Warunkiem uzyskania ulgi jest rozpoczęcie ewidencjonowania w obowiązujących terminach jak również fakt rozpoczęcia ewidencjonowania „ w ogóle”.
Z artykułu 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż jedną z przesłanek obligujących do zwrotu ulgi jest naruszenie warunków wynikających z rozporządzenia ws. odliczania ulgi. Z rozporządzenia tego wynika obowiązek zwrotu ulgi w przypadku braku rozpoczęcia ewidencjonowania w obowiązujących terminach.
W opisanym przypadku Czytelnikowi nie można zarzucić uchybienia terminowi rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży. Z opisu wynika, że nie zachodzą inne przesłanki powodujące obowiązek zwrotu ulgi wynikające z przepisów ustawy o VAT oraz rozporządzenia. Taką przesłanką byłoby np. nierozpoczęcie ewidencjonowania w ogóle (podatnik wyrejestrowałby kasę w ogóle).
Biorąc po uwagę wskazany wyrok katalog przesłanek obligujących do zwrotu odliczonej ulgi jest zamknięty co wyklucza stosowanie wykładni rozszerzającej.
Zatem, w opisanej sytuacji nie powstały okoliczności powodujące zwrot odliczonej ulgi za kasę.
Anna Kassian
Podstawa prawna: art. 111 ust. 4 i 6, ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 106 ze zm.), art. 5 i art. 6, art. 145 b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz.U. z 2019r, poz. 675),
§ 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących (t.j.Dz. U. z 2013 r. poz. 163).
3.