Odliczenie naliczonego VAT, a sprzedaż usług cmentarnych przez Gminę

Finanse publiczne

Na cmentarzu komunalnym gmina prowadzi głównie sprzedaż opodatkowaną. Jednak raz na kilka lat zdarza się, że chowana jest np. osoba bezdomna, której to pochówek jest finansowany ze środków publicznych i nie podlega VAT. Spotkałam się z taką opinią, że sytuację rozpatrujemy w każdym roku jakby oddzielnie. Czyli zaczynamy rok z zamiarem sprzedaży opodatkowanej więc tym samym mamy pełne prawo do odliczenia VAT z faktur zakupowych. W momencie pochówku niepodlegającego VAT zmienia się charakter sprzedaży na mieszany, więc powinniśmy stosować prewspółczynnik – jednak korekty tej dokonuje się w deklaracji za styczeń kolejnego roku w pozycji „korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć”. A kolejny rok zaczynamy znów z zamiarem sprzedaży opodatkowanej czyli od stycznia znów odliczamy 100% VAT. Czy takie postępowanie jest właściwe?

Odpowiedź
Pochówek finansowany przez Gminę nie podlega VAT bowiem jest zadaniem statutowym Gminy. Gmina działa w tym przypadku jako organ władzy publicznej. Zatem w przypadku sprzedaży związanej z działalnością cmentarza należy ustalić wskaźnik preproporcji art. 86 ust. 2a ustawy VAT.
Preproporcja jest ustalana dla roku podatkowego na podstawie danych roku poprzedniego, a zatem ma ona charakter wstępny, wymagający urealnienia po zakończeniu roku, z uwzględnieniem danych rzeczywistych roku korygowanego. Zatem, w niektórych przypadkach np. w wyniku zmiany sposobu wykorzystania świadczeń (pochówek osoby bezdomnej) należy urealnić podatek do odliczenia. Stąd po zakończeniu roku podatnicy stosujący preproporcję, muszą złożyć korektę roczną zgodnie z art. 91 ust. 2–9 ustawy o VAT.
Niemniej dane z roku ubiegłego stanowią podstawę do odliczenia VAT w roku bieżącym. Oznacza to, że na podstawie danych rzeczywistych za rok miniony i ustalonego na tej podstawie prewskaźnika odlicza się naliczony VAT w roku bieżącym.
Przypomnieć należy że jeżeli prewskaźnik przekroczy 98% to podatnik ma prawo uznać że wskaźnik wynosi 100% i wówczas może odliczyć VAT w całości.

Uzasadnienie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a–h ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Przy czym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). 

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. 

Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych, o czym mówi art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym. Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1947), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.

Z art. 1 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 10 ust. 1 tej ustawy, prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:

  1. pozostały małżonek (ka);
  2. krewni zstępni;
  3. krewni wstępni;
  4. krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa;
  5. powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 3 ustawy, zwłoki niepochowane przez podmioty, o których mowa w ust. 1, albo nieprzekazane uczelni lub federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki są chowane przez gminę właściwą ze względu na miejsce zgonu.

Obowiązek pochowania zwłok, określony w ust. 3, nie wyklucza żądania zwrotu kosztów na podstawie innych ustaw, w myśl art. 10 ust. 4 ustawy. Natomiast z przepisów ustawy o pomocy społecznej wynika, że do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym – art. 17 ust. 1 pkt 15. Sprawowanie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego, w myśl art. 44. W przypadku pokrycia koszt...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy