Opłata za nieuzasadniony postój środka transportu nie stanowi elementu usługi transportowej. Jest natomiast sankcją za naruszenie przez klienta warunków umowy i nie jest związana ze zobowiązaniem się do wykonania czynności. Tym samym za koszty postoju samochodu nie powinien być wystawiona faktura.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2018 roku nr 0112-KDIL1-3.4012.77.2018.1.KM
Sytuacja Podatnika
Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka na potrzeby działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług zamawia usługi transportowe. W zamówieniu wyszczególnia miejsce, datę oraz godzinę (czasem godzina podawana jest mailowo w toku dalszych ustaleń), o której samochód ma zostać podstawiony do załadunku. Zdarzają się sytuacje, kiedy Spółka nie dokona załadunku w wyznaczonym terminie. Przyczyna opóźnienia leży po stronie Spółki – towar nie jest gotowy. W takiej sytuacji Spółka nie anuluje zamówienia na transport, ale zatrzymuje samochód, by ten był do dyspozycji w momencie kiedy towar będzie gotowy do załadunku. W takich sytuacjach firmy transportowe obciążają Spółkę opłatami za takie postoje. W składanym przez Spółkę zleceniu transportowym taka sytuacja nie została przewidziana.
Spółka powzięła wątpliwość, czy w takiej sytuacji ma do czynienia z odszkodowaniem oraz czy zasadnym jest wystawienie faktury i prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na otrzymanej od Przewoźnika fakturze.
Stanowisko Dyrektora
Należy wskazać, że przepisy podatkowe nie zawierają definicji odszkodowania, zatem w tym zakresie należy posiłkować się przepisami prawa cywilnego. W świetle uregulowań zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny jest ono zapłatą za wyrządzone szkody, poniesione przez kogoś straty.
Istotą odszkodowań nie jest zatem płatność za świadczenie, lecz rekompensata za szkodę. W takim przypadku nie mamy do czynienia z transakcją ekwiwalentną – świadczenie w zamian za wynagrodzenie – co oznacza, że otrzymane odszkodowanie nie wiąże się z żadnym świadczeniem ze strony podatnika. Zapłata ta nie jest też związana ze zobowiązaniem się otrzymującego daną kwotę do wykonania czynności, powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji.
W przedmiotowej sprawie Spółka wskazała, że została obciążona przez Przewoźnika kwotą stanowiącą zadośćuczynienie za poniesione straty finansowe wynikające z nieterminowego załadunku towaru (przestoju). Załadunek ten nie został dokonany z winy Spółki, ponieważ towar nie był gotowy do załadunku w wyznaczonym terminie. Wiązało się to z zatrzymaniem samochodu, przez co Przewoźnik poniósł stratę w wysokości 1.995 euro.
Biorąc pod u...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.