Podatnikom nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wartości towarów, których koszt zakupu wliczany jest do wynagrodzenia z tytułu świadczenia kompleksowej usługi marketingowej, a które są nieodpłatnie wydawane klientom.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji numer IPPP1/443-34/12-2/AS z 10 kwietnia 2012 roku.
Sytuacja podatnika
Producent produktów leczniczych (dalej: Spółka) zlecił innej firmie (dalej: Zleceniobiorca) prowadzenie bezpośredniej i pośredniej promocji swoich produktów. Usługi Zleceniobiorcy obejmują między innymi:
• organizowanie i zarządzanie siecią przedstawicieli medycznych i farmaceutycznych,
• wspieranie opracowania strategii marketingowej dla produktów leczniczych,
• przygotowanie i wdrażanie programów promocyjnych,
• świadczenie usług reklamowych,
• opracowanie i wydruk materiałów promocyjnych,
• zakup materiałów reklamowych,
• reklamy w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, prasa, Internet),
• czynności administracyjne i badanie rynku,
• usługi w zakresie public relations w celu promowania produktów leczniczych Spółki i jej wizerunku.
W ramach prowadzonych działań, Zleceniobiorca nieodpłatnie wydaje towary klientom Spółki. Towarami tymi są między innymi:
• materiały reklamowe i promocyjne dla lekarzy i osób prowadzących obrót produktami leczniczymi,
• nagrody, upominki i gadżety dla lekarzy i osób prowadzących obrót produktami leczniczymi,
• artykuły spożywcze serwowane podczas spotkań promocyjnych oraz seminariów, konferencji i kongresów naukowych.
W związku ze świadczonymi usługami, Zleceniobiorca wystawia Spółce co miesiąc fakturę VAT opiewającą na należne mu wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest określane w oparciu o kwotę kosztów bezpośrednich (związanych bezpośrednio z produktami leczniczymi), pośrednich (rozdzielonych na podstawie raportu z rzeczywistym czasem pracy działów marketingowych Zleceniobiorcy) oraz kosztów ogólnych (rozdzielonych zgodnie z metodologią czasu pracy działów marketingowych Zleceniobiorcy). Do niektórych kosztów promocji produktów leczniczych i czynności marketingowych doliczana jest marża.
W związku z tym, Spółka zwróciła się do organu podatkowego między innymi z zapytaniem, czy ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez Zleceniobiorcę w związku ze świadczeniem kompleksowej usługi marketingowej
Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej
Organ podatkowy przyznał Spółce prawo do odliczenia VAT od wydatków udokumentowanych opisaną powyżej fakturą VA...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.