Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

2 grudnia 2016

Przedawnienie obowiązku dotyczącego zwrotu ulgi w związku z likwidacją działalności

0 938

Prowadziłam działalność gospodarczą od połowy 2008 roku. W lipcu 2009 ufiskalniłam kasę i odliczyłam w deklaracjach VAT-7 700 zł ulgi. Działalność została zawieszona od listopada 2009 roku do listopada 2011 roku, po czym z dniem 20 listoopada 2011 roku została całkowicie zlikwidowana. Po okresie zwieszenia nie prowadziłam sprzedaży i nie składałam deklaracji VAT. Kasa podczas licznych przeprowadzek została zagubiona jak również i związane z nią dokumenty. Nie wiem czy miałam jakieś obowiązki z nią związane dokonując likwidacji działalności? Czy muszę oddać ulgę, gdy ostatnie czynności opodatkowane wystąpiły w listopadzie 2009 roku, czy może zobowiązanie się już przedawniło? 

ODPOWIEDŹ

Jest Pani obowiązana do zwrotu ulgi za kasę fiskalną do dnia 31 grudnia 2016 roku, oraz skontaktowania się z właściwym Urzędem Skarbowym, w celu dopełnienia czynności związanych z wyrejestrowaniem kasy przez naczelnika urzędu skarbowego.

UZASADNIENIE

Z treści art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług m.in. wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.

Stosownie do zapisu § 6 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania: zaprzestaną działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3. Zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza się za okresy miesięczne.

Na podstawie regulacji zawartej w paragrafie 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  • wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

  • składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w  trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o  dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr  3 do rozporządzenia,

  • składa wniosek o  wyrejestrowanie kasy z  ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

  • dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w  obecności pracownika urzędu skarbowego.

Odnosząc się do przepisów, które obowiązywały w okresie, w którym nastąpiła całkowita likwidacja Pani działalności w 2011 roku to w myśl zapisu § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymagało dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół. Jak wynika z powyższego obowiązki te nie uległy zmianie.

W myśl zapisu art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy mają obowiązek przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112 (do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego), zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości. Należy jednak zwrócić uwagę na zapis § 19 poprzednio obowiązującego w/w rozporządzenia, który został uchylony z dniem 1 kwietnia 2013 roku określający, iż kopie dokumentów sporządzanych przez kasę na nośniku papierowym, potwierdzających dokonanie sprzedaży do 31 grudnia 2012 roku, należy przechowywać nie krócej niż przez okres 2 lat, licząc od końca roku, w  którym nastąpiła ta sprzedaż. Natomiast w chwili obecnej w  odniesieniu do dowodów księgowych dotyczących sprzedaży detalicznej tj. paragonów fiskalnych, w przypadku stosowania kasy rejestrującej z kopią papierową, to paragony fiskal...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.