Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY

2 września 2015

Przeniesienie kosztów poniesionych przez Gminę na użytkownika wieczystego nieruchomości

0 901

Na teren Gminy zostały nawiezione i wyrzucone przez nieznanego sprawcę odpady pochodzenia zwierzęcego. Na właścicielu działki ciąży obowiązek usunięcia odpadów znajdujących się na jego działce. Jednak ze względu na zagrożenie dla ludzi i środowiska Gmina podjęła natychmiastowe działania przekazując wyrzucone odpady do unieszkodliwienia/przetworzenia.

W związku z powyższym Gmina poniosła koszty. Za wykonane usługi Gmina otrzymała faktury od dwóch kontrahentów. Użytkownik wieczysty PKP zgodził się zwrócić Gminie poniesione koszty. Jak prawidłowo przenieść poniesione przez Gminę koszty? Czy Gmina może wystawić fakturę? Jeśli tak to czy należy wystawić jedną fakturę z pozycjami takimi jak na pierwotnych fakturach. Jaka powinna być data wykonania usługi na fakturze wystawionej przez Gminę, jeżeli na fakturze od pierwszego kontrahenta widnieje data 30 kwietnia 2015, a na fakturze od drugiego kontrahenta data maj 2015 i jest to data błędna, ponieważ usługa faktycznie została wykonana 30 kwietnia 2015 roku. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy po stronie Gminy? Dodam, że gmina nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego.

ODPOWIEDŹ

Obciążenie kosztami usunięcia odpadów użytkownika wieczystego nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT i powinno być udokumentowane innym dokumentem niż faktura np. notą księgową.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Refakturowanie to przede wszystkim odsprzedaż zakupionej usługi w takiej samej kwocie jaką nabywca zapłacił.

Z uwagi na wyrzucenie odpadów przez nieznanego sprawcę, stanowiących niebezpieczeństwo, Gmina poniosła koszty ich usunięcia z terenu na którym użytkownikiem wieczystym jest PKP. Pytanie dotyczy sposobu udokumentowania obciążenia kosztami użytkownika i momentu obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Dla celów podatku od towarów i usług, przyjęta jest zasada, że refakturowanie stosowane jest przede wszystkim w sytuacji, kiedy strony łączy umowa określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym np. umowa najmu.

W przypadku obciążenia kosztami za wywóz nieczystości nie będzie miała miejsce ani dostawa towaru ani odpłatne świadczenie usług. W opisanej sytuacji Gmina z uwagi na zagrożenie dla ludzi i środowiska była zmuszona do wywiezienia nieczystości. Tak więc obciążając użytkownika wiec...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.