ODPOWIEDŹ
Była Pani obowiązana dokonać zwrotu kwoty odliczonej ulgi w wysokości 700 zł bezpośrednio na konto urzędu skarbowego w terminie do 25 lutego 2015 roku.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.
Z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania: zaprzestaną działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.
Zgodnie z § 6 ust.3 pkt 1 lit.a rozporządzenia zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne.
Termin „zaprzestanie użytkowania”, nie został zdefiniowany w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, ale niewątpliwie należy wziąć pod uwagę tylko taką sytuację, która powoduje, zaprzestanie używania kasy w sposób trwały, bez powrotu do jej ponownego używania przed likwidacją działalności. W opisanej sytuacji, po roku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nastąpiło trwałe zaprzestanie użytkowania kasy bez ponownego wznowienia pracy na niej przed dokonaniem likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej. Zwrot odliczonej kwoty ulgi nie jest dokonywany poprzez wykazanie jej w deklaracji VAT-7, ale poprzez wpłatę bezpośrednio na konto urzędu. Wysokość zwrotu ulgi musi być taka sama jaka została odliczona, nie ma możliwości jej zwrotu w części, w stosunku do okresu prowadzenia działalności gospodarczej, na co jednoznacznie wskazują w/cyt. przepisy. Informację, iż podatnik zwraca ulgę na konto urzędu skarbowego (jest to konto podatku VAT) należy podać w składanym w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosku do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących. Wniosek ten znajdą Państwo w naszym serwisie w zakładce „WZORY PISM”.
Anna Kassian